Gå til innhold

Herde brystene deres!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg herdet brystene mine ved å knipe litt på brystvortene noen ganger daglig de siste ukene før jeg fikk de to eldste. Ammet i 8 og 11mnd uten å være sår en eneste dag. Denne gangen var jeg ikke så flink, glemte det bort litt, og gjett om jeg angrer!!! Snuppa er 10 dager gammel og jeg har VELDIG såre brystvorter denne gangen. Og dette kunne jeg unngått hvis jeg hadde gjort som sist...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bare knipe litt på dem rett å slett...hmm var endel sår me den første jeg og...får sette i gang klypinga da:)

Skrevet

Jeg har hoert noe liknende, bare at man skal ta et toert haandkle og gni litt hardt. Men har ikke praktisert det ennaa - latskapen lenge leve! Men hvor lenge/mye skal man holde paa med kniping eller gnikking. Bittelitt bare, eller boer det gjoere ordentlig vondt? Har ikke helt forstaatt meg paa dette.

Skrevet

Jeg brukte tommel og pekefinger og kløp litt hardt på brystvortene til det gjorde vondt. Ikke sinnsykt vondt, men så jeg kjente det godt :-)

Skrevet

Veeel...

Jeg har nå ammet to barn, uten å herde et minutt, ingen problem det!

Har vært sår èn gang, men det var på grunn av sopp, ellers har det overhodet ikke vært sårt.

Kanskje du burde sjekke snuppa di for trøske i munnen? Hjelper ikke med all verdens herding dersom noe slikt ligger bak.

Skrevet

Jeg har fått klar beskjed i fra mamma om å bruke et tørt hånkle etter jeg har dusjet. Og i dag tidlig gjorde jeg det. Og jeg tror jammen jeg var litt for ivrig, for gjett om jeg har hatt såre brystvorter i dag...

Nesten uutoldelig! Hvis de skal bli så såre som det her av å amme, så blir det flaskemating på lillegullet... For dette er ikke noe jeg har lyst til å gjenta...

Så ¨jeg tror jeg skal prøve klype trikset senere... Ikke noe mere åndklegniing her nei...!!

Skrevet

Ja, det har absolutt noe for seg, selv om noen påstår at det ikke har noe å si, så slet iallefall ikke jeg med såre brystvorter sist, skal herde denne gangen også. Er jo også fint om man "blir litt kjent" med brystvortene på forhånd også¨.. :)

Skrevet

Jeg er av dem som ikke er sikker på om dette har noe for seg (i likhet med filmen "Bryst er best" for øvrig....). Jeg ammet 13 mnd og hadde aldri (ja, jeg mener aldri) såre brystvorter. Var heller aldri plaget med brystbetennelse eller andre ammerelaterte brystplager. Jeg sier ikke at jeg ikke kan få det denne gangen, men jeg gjorde ingenting herding sist og likevel gikk det bra. Om jeg nå kniper i dem, begynner jeg å lekke råmelk, så det gidder jeg ikke.

Skrevet

Fikk selv beskjed om å herde brystene med en våt klut/hånkle av min tante. Hun mente jeg burde starte så snart som i november. Prøvde det, fikk litt skorper, huden skallet av, og brystvortene svei så jeg ikke klarte ha på klær en gang. AU! Beit tenna sammen og fortsatte en stund, men gav opp. Jordmor sa da at det var noe de anbefalte før, men har gått bort ifra, for nå fokuserer de mer på å forberede psykisk, visstnok. Forstår at det også har en del med barnet, og om det ammer riktig å gjøre. Det er derfor vi får så mye ammehjelp på sykehuset før vi få reise hjem. Så det er nok individuelt, både fra barnets og morens side, og vi får gjøre som vi vil. Jeg kommer nok til å herde litt til, og være forberedt på at barnet må få riktig oppfølging i begynnelsen. Tror dette går fint...

Riktignok mitt ørste barn, så det er sagt...

Skrevet

Ifølge infosidene til Ullevaal sykehus, finnes det ingen vitenskapelig dokumentasjon på at herding av brystene har noen som helst effekt.

Det viktigste for å unngå såre brystvorter, er rett sugeteknikk. Og den kan som kjent variere fra barn til barn.

Skrevet

Jeg herdet ikke brystene før fødsel forrige gang, og kommer ikke til å gjøre det denne gangen heller. Ammer fortsatt gutten min på drøye 16 måneder, og har ikke vært sår i det hele tatt. (Bortsett fra når han har bitt meg da :-) )

Men det jeg gjorde var å smøre litt med Purelan innimellom siste tiden før fødselen. (Blir vel det omvendte av herding det :-) )

Det jeg har hørt er at dette med herding er gammel overtro, og at de ikke anbefaler det lenger (fordi det faktisk kan virke mot sin hensikt). Og at det viktigste er riktig sugeteknikk. Men sitter jo ikke med noen fasit, vet bare hva som funka for meg (og vi er jo alle forskjellige :-) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...