Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Blir man undersøkt gynekologisk av jordmor og/eller lege på noen av de siste svangerskapskontrollene??

Har hørt at noen blir tøyd o.l, men hvordan finner de ut at de skal utføre slike undersøkelser??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trur ikke det er "obligatorisk" med gynekologisk undersøkelse på de siste kontrollene.

Men jeg har hørt at jordmor eller lege kan foreta "stripping" / tøying av nederste del av livmorhalsen, men at det gjøres kun hvis man spør om det.

Dette kan visst i noen tilfeller føre til at fødselen starter tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Legen min sa at fleire og fleire leger var sluttet med underlivsundersøk.i starten av svangerskapet.pga infeksjonsfaren.Så eg har gått eit heilt svangerskap uten at det ble gjort på meg...før i går..I går var eg på overtidsvurdering på føden,da eg var 10 dager over tiden.Hadde termin 25 mai...Da hadde eg med meg urinprøve,så målte dei blodtrykket,deretter låg eg med med nåke sensora på magen i ein halv time,som registrerte nine sammentrekkninger i magen og babyen sine bevegelser og hjerteslag.Deretter gjorde jordmor ein underlivsundersøkelse for å kjenna om modninge var nok til at dei kunne setja det i gang..Kjenner etter om mormunnen var komt ned,noko den ikkje var hos meg.Dvs at jo lenger nede mot åpningen den er jo nærmere fødseln er mann.Så det vart ingen igangsetting hjå meg.Fekk 2 dager til i håp om at det skulle modnast litt til..Så i morgen skal eg igangsettes.Modnings kur..

 

For dei som kvir seg til underlivsundersøkelsen på overtidsvurdering som eg gjorde,er det ingenting å kvi seg for..Jordmora sat ikkje i fot-enden og såg langt inni...Men ho sto v senga som eg låg i..Sto v sia av senga og berre kjente seg fram og førte fingrene inni og leitte seg fram til mormunnen.Såg overhode ikkje ned eller inni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...