FrøkenKnallkul Skrevet 22. mai 2007 #1 Skrevet 22. mai 2007 Samboeren min har to jenter fra tidligere, som besøker oss med jevne mellomrom (ca annen hver helg). Minstejenta har akkurat fylt 3 år. Det siste halve året ca har hun, etter vår mening, vært mer enn klar for å slutte med bleie. Vi har kjøp både potte og do-ring som hun svært gjerne har benyttet seg av. Den senere tiden har bleien vært tørr så og si hele tiden, hun sier fra når hun vil på do, uansett om hun vil tisse eller bæsje. Så da hun kom hit på fredag kjøpte vi truser til henne og tok av bleien, gikk bare supert, ikke et eneste uhell i løpet av hele helga! Og så stolt som hun var! Så skulle hun tilbake til mammaen sin på søndag, hun reiste her fra uten bleie og alt gikk bare fint. I går snakket sambo med storesøsteren på telefon (mammaen deres har nektet å snakke med han siden han ble sammen med meg for 1 1/5 år siden, fullstendig uten grunn egentlig). Storesøster kunne fortelle at lillemor nå gikk med bleie igjen, for at mamma ikke hadde tid til å følge henne opp mtp dobesøk, hun var for opptatt med å lese til eksamen! Kjente jeg ble kjempesint og veldig lei meg på vegne av den lille gode jenta, som på alle måter er et prakteksemplar av et barn (ikke mye jobb med henne for å si det slik). Tror det hele bunner ut i at mora er forbannet for at faren (og jeg) har funnet på at hun skal slutte med bleien, og dette er hennes måte å "hevne" seg på. Jeg blir så frustrert med tanke på den skjønne lille jenta - føler mange ganger at jeg bryr meg mer om dem enn hva mammaen gjør! Bare måtte få det ut! Mulig jeg er helt håpløs, men jeg synes dette er utrolig dårlig gjort mot ungen. Eller???
Sibylla Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Det er jo virkelig trist overfor jenta. Tenk den følelsen å kunne mestre å gå uten bleie - de føler seg jo så "store" da -og så skjer det... Merkelig mamma spør du meg. Ta en prat med samboeren din, og få han til å snakke med mamma'n om det (hun burde vel ha svelget kamelene på 1 1/2 år -om det har vært noen). Det ville jeg gjort, det er jo jenta det går utover til syvende og sist. Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 men samtidig kan det jo hende at det er du som er litt bitter også? det er tross alt hennes barn, og selv om det går bra en helg - er det ikke slik at det går automatisk bra hele tiden eller. er enig i at hun burde slutte når hun er 3 år, men nå er det vel mer opp til mora (som hun bor med mesteparten?) å avgjøre dette - ut fra hvordan hun ser dattera, sin egen situasjon etc? pass deg så ikke du blir ei veldig kjip stemor da. tror nok at mora like mye vil det beste for SIN datter som det du vil for HENNEs datter. for å si det sånn. dere kan jo bare fortsette do og pottetrening neste helg dere har besøk? eller så får du vente til du får dine egne barn.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Slik du legger det fram, høres det ut som om moren sørger for et stort tilbakeskritt, ja. Hvis det virelig er slik at hun ikke tar jobben med avvenning fordi hun selv ikke har tid, synes jeg det er usedvanlig dårlig gjort overfor barnet.
FrøkenKnallkul Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2007 Jeg er overhodet ikke bitter, ønsker bare det beste for barna. Men når saken er at hun ikke har TID til å følge opp ungen, blir jeg litt irritert. DET burde man tenke på før man setter unger til verden! Dessuten så har vel far like mye rett til å være med på å bestemme over barnet, de har tross alt delt foreldreansvar, og jeg gjør ikke annet enn å støtte opp om det han gjør og mener er best for barna. I dette tilfellet potte- og dotrening. Selvsagt går det ikke nødvendigvis bra hele tiden når en unge slutter med bleie, men et sted må man jo begynne Mulig jeg fremsto som litt bitter i hovedinnlegget, men det er altså overhodet ikke tilfellet her. Må jo være lov til å bry seg om et barn som faktisk er blitt en stor del av mitt liv også (stiller blant annet opp som "barnevakt" når moren er for sliten og har for mye å gjøre med studiene).
Solskinnsjenta Skrevet 22. mai 2007 #6 Skrevet 22. mai 2007 Vil bare ta moren litt i forsvar her. Det er kjempepositivt at dere har tatt initiativ til bleieavvenning, men eksamenstiden er faktisk en UTROLIG hektisk tid for studenter. Da prioriterer man det som er nødvendig, og utsetter det som utsettes kan. Hvis mor føler at det er greit å utsette bleieavveningen en måneds tid, hva gjør vel det i det lange løp? Sitter selv midt i eksamenslesingen, og kjenner at det er tungt å kombinere med bare å være gravid, så kan forestille meg hvordan det er med to barn. Og før dere kommer med utsagn som "det burde man tenkt på FØR man setter unger til verden" - det er et fryktelig sårende utsagn. Jeg tror jeg kan vedde på at ALLE i løpet av småbarnsperioden opplever stressperioder, dårlig økonomi, samlivsproblemer av større eller mindre grad, og mange lignende situasjoner som ikke er idelle i forhold til barnet. Man er ikke dårlige foreldre av den grunn! Nå må jeg lese videre. Første av 5 eksamener på fredag. Hybelkaninene får nok kose seg under sofaen de neste tre ukene, men det gjør meg verken til en dårlig kone eller dårlig mor av den grunn.
FrøkenKnallkul Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2007 Selvsagt kan eksamenstiden være hektisk, har selv tatt bortimot 30 eksamener på universitetsnivå, så det har jeg forståelse for Sånn sett var det kanskje ikke det beste tidspunktet for bleieslutt, det skal jeg innrømme. Mulig jeg har fremstilt saken litt lite nyansert her, det er så mye mer jeg kunne ha dratt inn, men det har ingenting med bleie/ikke bleie å gjøre (moren har bl.a vært innkalt til samtale hos barnevernet pga andre ting). Er nok bare lei og oppgitt over hele situasjonen, spesielt nå som hormonene i tillegg herjer i kroppen! Synes bare det er leit for jenta, må jo være perefekt å gå sommeren i møte uten den ekle bleien på rumpa! Eksamenstid eller ikke. Forøvrig så kommer hun og skal være hos i over to uker nå, da skal hun slippe bleie!
minime<3 in belly Skrevet 22. mai 2007 #8 Skrevet 22. mai 2007 Deter veldig frustrerende med barn som ikke er sine egne som man ikke kan bestemme alt over..... Jeg tror nok at jeg hadde vedvart dette med å ikke bruke bleie når hun er hos dere. Tenk så deilig hun syns det er: Hos Pappa så får jeg bruke truse...... Tenk hva den jenta tenker rundt det. Og hun syns selvfølgelig at det blir mer og mer ekkelt at hun må bruke bleie hos mamma.... Ekkelt å bæsje i buksa.... Så gleder hun seg ennå mer til å reise til dere og hun begynner garantert å protestere på bleie hjemme hos mamma etterhvert.... Så jeg hadde nok ikke bekymret meg mer, men jeg hadde IRRITERT meg til de grader.... Så jeg ønsker dere lykke til! Det er typisk det at mor blir slik når far har fått seg ny kjæreste og har det bedre enn HENNE.
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 uff, jeg forstår frustrasjonen din. har en søster som har vært i den samme situasjonen som du er i, og hun følte det på samme måten. I tillegg så mente samboeren at hun bare ikke skulle blande seg og la moren bare få viljen sin, så sønnen kunne fortsette med bleien. Hun kunne ikke gjøre så mye så det fikk bare gå sin gang. Gutten sluttet nå med bleie til slutt, men det var ikke noe lett for søsteren min å måtte stå på sidelinjen og ikke kunne uttale seg, men måtte skifte bleiene.. Jeg synes synd på jenta som var så flink og ville slutte med bleien. Tror ikke det er noe lett å kunne begynne med avvenning av bruk av bleie når en er midt oppi eksamensstyret, selv om det etter min mening er på tide å slutte med bleie når en er 3. Jeg har måttet bytte på 2-åringer som hadde sluttet med bleie og klarte å bæsje på seg. Det ble spesielt stoooor baluba for ene ungen var jo så skuffet over seg selv og klarte ikke å slutte å grine før etter lang tid. Sånt er jo ikke kjekt å måtte takle når en er stresset med eksamen. Da kan en bli stresset og gjøre vondt verre for barnet. Dere får heller avtale med moren om når dere skal gå 100% inn for slutt på bleier. Hun synes nok det er greit å få slippe å måtte ta det midt oppi denne travle tiden. Så blir det nok langt mere greit å få henne med på laget om dere samarbeider.
Mammatiltoskatter* spire 2016 Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 glemte at moren ikke vil snakke med dere.. virker utrolig tåpelig!!! men det er jo desverre ikke noe uvanlig.. dere får sende henne et brev da eller en mail og si hva dere tenker om saken..? at dere ønsker slutt på bleiebruk men at dere vil samarbeide med henne for å få det til...
FrøkenKnallkul Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. mai 2007 Vi får håpe det ordner seg til slutt! Selv om moren tidligere har sagt at jenta ikke skal slutte med bleien før hun blir 3 1/2 (hva grunnen er til dette vet vi ikke). Trist er det iallefall for ungen!
Solskinnsjenta Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 Skjønner at du blir frustrert. Og hvis det er flere elementer inne i bildet, blir jo situasjonen anderledes. Håper at dere klarer å løse situasjonen til det beste for jentungen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå