Zupermam Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 Jeg har en sønn som også er allergisk.. han er nå 8 mnd... hvordan gjør dere det det når de starter i barnehagen? Ble plutselig bekymra... Hva sender dere med av mat og drikke? Han vil ikke drikke den soyamelka vi bruker i grøten... og de andre barna har kanskje en youghurt-stund utpå dagen... er takknemlig for svar!! uff...
kezz Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 tassen min skal og begynne i barnehgae...jeg kommer til å bake opp litt som jeg skal legge i fryseboksen til bhg. til spesielle annledninger... ellers så får han jo matpakke med...der er jo alt melk og egg fritt...prøv å gi han havre melk..det ble jeg annbefalt på sykehuset. det finnes en som er ekstra beriket med kalsium...finnes iallefall på ica.. ellers har jeg tenkt litt på det med bursdgaer i barnehagen og slikt. når de andre barna har med stilige fotballkaker og tog kaker etc. akkurat slike situasjoner tror jeg kan bli vanneskelig. det at tassen skal forstå hvorfor han ikke får smake den stilige kaken, mens de andre får. det syntes jeg er trist å tenke på! men må nå prøve å lage til noe til han i kompensasjon.. tror det finnes soya-yogurter.. jeg tenkte at han kunne få et beger med fruktmos med seg..som en yoghurt... ellers gir jeg tassen ekstra kalsium i form av brustablett.. får ikke i seg nok i løpet av dagen bare gjennom melk og grøt... ost til de er jo sååå dyrt... har du noen tanker og/eller erfaringer å dele? kjekt å høre fra andre som også har en liten en med egg og melke allergi!
smakk Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 SoyaSemp (tror jeg det er)har en yoghurt som er kjempegod, kan velge mellom jorbær og aprikos. Den er ikke som de andre grå gugge soyayoghurtene. Du kan også lage fruktmos og fryse ned i porsjoner, så er det bare sende med. Putt gjerne litt fullkornsmel, kli e.l. for fiber . Her i huset drikker vi rismelk ( Ricedream, kjøper på Meny), den finnes i mange varianter,bl.a. naturell, med ekstra kalsium og vår favoritt;med vaniljesmak. Det finnes også noe som heter Erlet på helsekosten, den er super som fløteerstatning og kan blandes ut med vann til melkekonsistens. Den er helt uten bismak!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Undersøk om kommunen din gir tilbud om astma og allergibarnehage. Vi har ei jente på snart to som har allergi mot blandt annet melk og egg. Hun går i allergibarnehage der det ikke serveres mat med melk eller egg. Barna drikker sin egen erstatningsmelk eller juice. Barnehagen er helt fri for egg, melk, fisk, parfyme, nøtter og røyk. Ingen av barna kan ha husdyr hjemme (pga dyrehår i klær). Alle måltid serveres av barnehagen, på den måten blir maten trygg for alle. Ingen kan ha medbrakt mat. Når det er bursdag lager de bursdagsmat som alle tåler i barnehagen. De har ekstra kjøkkenansatt. Barnehagepersonalet er opplært i å gi medisin og vet hvordan de skal handle om barna får allergisk sjokk. Ellers gir de astmamedisin til de som bruker det.
Zupermam Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2007 Ja en boks fruktmos kan gå bra ja.. uff stakkars småttiser! Skal til legen i dag med han på kontroll, og tenkte ta opp det der med kalsium. Jeg har ammet ham en del opp til nå, og tatt kalsiumtilskudd selv, men nå er det mest amming på morgen og kveld, og da kan det blir lite. Kan prøve å gi ham havremelk ja! Har brukt det endel til pannekakerøre, vafflerr og bakst, håper han vil ha det da. Foretrekker vann, den lille raringen. Det er en del tips inne på eksem og allergiforumet her inne faktisk:) Lykke til!
Zupermam Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2007 den soyayoughurten kan han sikkert spise nå som han er 8 mnd, kan han ikke? Finnes denne i vanlige butikker med litt utvalg, eller må vi på helsekost?
Zupermam Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2007 ok, så det selv,.... "Finnes på Meny" bm: Blind
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 23. mai 2007 #9 Skrevet 23. mai 2007 Småen får soyayoghurt. Vi betaler ikke matpenger og sender heller med all mat. Hvilken melk får han? Gutten vår drikker prosobee (han liker også rismelk og soyamelk, men det er mer næring i prosobee).
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2007 #10 Skrevet 23. mai 2007 Etter 10 års erfaring med egg og melk har jeg fått erfare at de selger ALT du trenger (yoghurt, godteri, pålegg osv osv) Har de ingen spesialbutikk der du bor, har de som regel relativt godt utvalg på div helsekostforretninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå