Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 I dag fikk jeg kjeft av jordmor pga kostholdet mitt:( Bor alene så det er så ork å lage seg "sunn" middag vær eneste dag! Drikker brus så og si vær dag også:s ikke bra! må trappe ned til helgene!! om jeg klarer! ps: er 21+3 Hvordan er kostholdet deres?
Ladybug~N&E Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Mitt kosthold kunne vært myyye bedre vil jeg tro. Spiser ikke mye usunt men spiser sjelden og lite variert. Spiser mye bedre i helgene enn i ukedagene, for da jobber jeg skift og det er ikke like lett å få i seg ordentlig mat bestandig. Klart, jeg kunne jo ordnet maten på forhånd og tatt den med men så det er det da... gidder ikke.. orker ikke... også har vi det gående!!! Men gutten i magen vokser fint og jeg mangler ingenting så ingen som har sagt noe på det enda;) Og brus hver dag det må jeg ha!!! Ikke ta fra meg brusen!!!! Men drikker sukkerfritt. ( like skadelig men jeg triller ihvertfall ikke) Skulle ønske jeg hadde disiplin nok til å holde et godt, sunt og variert kosthold. Står bare på vilja og motivasjonen. Trenger et spark bak!!!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Nå bor jeg sammen med mannen min, men er ikke så lenge siden jeg bodde alene. Jeg sposte wok nesten daglig jeg. Har en liten wok panne som passer til en. Og så kjøpte jeg inn grønnsaker som tåler å ligge litt, sånn som f.eks gulerot og paprika. Og så blei det jo løk, babymais, champ, squash, og mye annet snacs, og så kyllingfileter. Ofte så heller jeg over flådde tomater. Det tar faktisk ikke så lang tid å lage Jeg er ellers en stor fan av friske urter. Spiser timian og basilicum på ALT 8Salater, brødskiva og i maten) og så frukt da.. lett å ta med i forbifarten Nå høres sikkert jeg ut som en sånn ekspert og kjempe flink en... men det er jeg altså ikke, i tillegg til alle grønnsakene og frukten sklir det ned både brus og anna godt. Men prøver å holde meg unna sukkeret for det har jo ikke den lille noe godt av På fjordland lager de veldig god raspeball anbefales forresetn
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Før jeg ble gravid så spiste jeg sjokolade daglig (til frokost noen ganger) og drakk brus. Nå er jeg ikke så glad i sjokolade lenger, men tar meg et glass brus hvis jeg har lyst på det. Synes det smaker bedre med saft nå Jeg prøver å spise frokost hver dag (noe jeg ikke gjorde før), og passer på at jeg har frukt eller rett i koppen til lunsj på jobben, og middag lager jeg hver dag. Er egentlig veldig glad i å lage mat men jeg og mannen min er sååå forskjellige. Poteter og kjøtt holder for han grønsaker spiser han når han må hehehe mens jeg kan leve på salat med god dressing til. Men jeg har endret mine matvaner med mannen min ikke til det bedre. Jordmor/lege har ikke klaget på det jeg spiser men jordmor prøver å få meg til å spise ofte men lite, og det er et problem for meg. Jeg er 16 uker og har lagt på meg ca 3 -3,5 kg og tror at de kiloene kommer av alle oster jeg spiser
BellaSofia Skrevet 22. mai 2007 #5 Skrevet 22. mai 2007 Men hva er det egentlig som regnes som høyt sukkerinntak?? Tenker i forhold til risiko for svangerskapsforgiftning å sånn? Jeg har aldri vært særlig glad i brus, men er VELDI gla i sjokolade...
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #6 Skrevet 22. mai 2007 Tror ikke det er så farlig med èn vanlig sjokolade hver dag så lenge du ikke drikker mye brus / saft i tillegg:)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #7 Skrevet 22. mai 2007 Kunne utvilsomt vært flinkere, men er heldigvis ikke glad i brus, så jeg slipper i det minste det problemet der :-) Er flink til å spise frokost (havregrøt hver dag, lite vanedyr på morran), og får i meg godt med frukt i løpet av dagen (nam nam :-) ). Litt verre med grønnsakene må jeg innrømme (her er det kreativiteten det ofte skorter litt på). Prøver å ha noe grønnsaker til middagen (nesten) hver dag, men ellers blir det ikke så mye. Lager oss ordentlig middag de fleste dager, men det hender at jeg og ett-åringen gjør det lettvint med kokt egg, brød og litt frukt til dessert de dagene vi spiser middag alene. Og det har jo lett for å bli litt sjokolade eller is da, men ikke nødvendigvis hver dag.
SallyAnn Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Jeg sleit mye med den brusen for noen år siden. Var helt avhengig av å konsumere minst en halvliter i løpet av dagen. Men så prøvde jeg å kjøpe farris i stedet og det viste seg å funke like bra. Tror det var mest den sprudlende kullsyrefølelsen jeg var avhengig av og det å sitte å nippe til den flaska liksom. Etter hvert gikk jeg over til å drikke bare vann på flaske. Funker bra å putte en sitronbåt i og sette flaska i kjøleskapet over natta. Blir jo mye billigere også! :-) Du kan jo prøve det??
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 Hei! Jeg spiser Go'dag-kornblanding til frokost, det holder meg mett lenge og jeg blir ikke sugen på noe godt heller. Om kvelden derimot.. Jeg har IKKE vært flink i det siste. Må skjerpe meg og slutte å spise snop, ihvertfall på hverdagene. Er veldig glad i salat og har pleid å lage det hvis jeg har blitt fysen på noe, men i det siste har de ikke hatt feta-ost på rema'en ved oss og da har jeg ikke giddet å lage. (jada, unnskyldninger....) I det siste har jeg lagt på meg endel på lår og rumpe, og det er ganske unødvendige og usunne kilo. La på meg over 25 kg under forrige svangerskap og bør passe meg for å ikke gå i samme fella en gang til. Det var ikke lett å gå ned igjen, slet i nesten 2 år. Er det mange av dere som trener? Hva trener dere i tilfelle? Jeg har ikke trent en eneste muskel på nesten 3 måneder av ymse gravid-plager men har lyst til å starte opp igjen nå..
☆Lille my* Skrevet 22. mai 2007 #11 Skrevet 22. mai 2007 Skal prøve tipsene dere kommer med;) Takk! Jeg har faktisk ikke lagt på meg så mye ennå, ca 4 kg (21+3) eller, kanskje det er mye? hehe. Jeg trener heller ikke:S er redd for å trene noe jeg ikke bør! har et steppebrett hjemme! Er det ok å bruke de dagene ryggen ikke verker?? Og i hvilken grad?
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 Gulrøtter, agurk, blomkål, kålrot og andre grønnsaker synes jeg er mye lettere å få i meg hvis jeg spiser det som snacks med et beger kesam+dipmix. Da er de rå også, og sunnest.
♥lurelure♥ Skrevet 22. mai 2007 #13 Skrevet 22. mai 2007 Uff, jeg er aaaaltfor usunn... Prøver å bli bedre, tar saft og ikke brus osv... Men et kinderegg innimellom, noe salt og godt på jobb... Hvem klarer å motstå?? Uff, ikke bra, men vanskelig å venne seg av med sånt....
hannefie Skrevet 22. mai 2007 #14 Skrevet 22. mai 2007 Hei dere Har sittet og lest det dere har skrevet, men lurer på: Hva er så farlig med å drikke en halv liter brus nesten hver dag. Jeg gjør nemli også det, og trodde at det bare gjorde meg litt tykkere, men kan det føre til svangerskapsforgiftning eller diabetes? Sofie
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #15 Skrevet 22. mai 2007 I følge forskning har ikke sukker-inntak noe sammenheng med svangerskaps-forgiftning men har litt sammenheng med svangerskaps-diabetes. Men tror alle her inne unner seg et eller annet i ny og ne. Jeg drikker en del brus og vet det selv. Har la vært og sagt dette til jordmor. (Legen spurte ikke engang om kostholdet mitt) Men tar tran hver dag,drikker masse vann ellers,spiser varriert middag og spiser ikke i hytt og pine. er 22uker på vei og har lagt på meg 2kg frem til nå og fornøyd med det. Har ikke lagt om kostholdet mitt siden jeg ble gravid =) så en halv-liter brus og en sjokolade hver dag er det ingen som kan ta i fra meg nei,hihi..
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 22. mai 2007 #16 Skrevet 22. mai 2007 JEG ER USUNN!!! jobber der vi selger brus og snop og pølser og div digg. holder på å kutte ned på colaen siden jeg er blitt avhengig av den (dere som snakker om halvliter...jeg snakker om 1 og 1/2 liter for dagen) drikker masse vann og spiser epler og bananer. må ha salt sukkertøy. har lagt på meg 2 kg og er i uke 20. men gikk ned 4 kg med en gang jeg ble gravid, så er egentlig fortsatt på -2kg:-trener ikke annet enn å gå å stå hele dagen på jobb, pluss løpe etter 2 åringen...
Ginger-mor Skrevet 22. mai 2007 #17 Skrevet 22. mai 2007 Jeg er forferdelig sunn... Nesten litt på grensen, men jeg er så vant til det at jeg ikke tenker over det. Sluttet å spise godterier for 10-11 år siden, og selv før den tid var det ikke så mye snop heller. Så jeg spiser ikke godterier, potetgull, kaker, fastfood bla, bla.. og drikker heller ikke brus eller noe slikt. Mener å huske at søthungeren forsvant veldig fort altså. Dessuten spiser jeg sjelden kjøtt, ettersom samboeren min er vegetarianer (blir vel 1-2 ganger i året, og da ikke rødt kjøtt) Da jeg ble gravid, tenkte jeg liksom at jeg måtte endre litt på vanene mine (siden det er så vanlig, mener jeg) Så jeg droppen den kaffekoppen jeg pleide å drikke ved lunsjtider... Det høres ut som om jeg har verdens kjedeligste liv i matveien!!!! Herregud, jeg blir helt flau. Men jeg spiser jo alt annet da. I mengder!
Mamman til Emma og Lukas Skrevet 22. mai 2007 #18 Skrevet 22. mai 2007 Jeg er heller ikke så sunn som jeg burde.. eneste positive med halsbrann er at jeg ikke greier å spise så mye snop og drikke brus.. Jeg var daglig brus-drikker (cola), men nå går det i vann.. Hadde det slik forrige svangerskap også... men en kommer raskt tilbake i gamle tralter når halsbrannen forsvinner.. ;o/ Jeg burde spist vitaminer jeg, men glasset står der og blir glemt... tragisk på det punktet...
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 22. mai 2007 #19 Skrevet 22. mai 2007 glemmer og vitaminene. skal ta folsyre og B-vitamin. men det ender som regel med at jeg er flink i 2 dager før jeg glemmer det og det går en uke før jeg husker det i 2 osv.
spirenr 2 er gutt! Skrevet 23. mai 2007 #20 Skrevet 23. mai 2007 Tips til middag: pasta salat (med fullkornpasta) og kyllingkjøtt. ER knallgodt og enkelt å lage. Du kan også woke deg gode middager. Går veldig raskt å lage. Hvis du prøver å kutte brusen ut i ukedagene, kan du ta det som belønning i helgene. Tro meg - det går ikke mange helgene før du nesten ikke liker brus lenger.
LynxLynx Skrevet 23. mai 2007 #21 Skrevet 23. mai 2007 Er vell egentlig ganske sunn, har hatt problemer med magen siden jeg var 15 og må passe på kostholdet. Så her går det i fullkornsknekkebrød uten gjær, speltbrød, grønnsaker kjøtt og fisk. Spiser ikke poteter eller ris, men litt pasta, dog fullkornspast. Der er så vannskelig å lage lasagna uten pastaplater.... Kjøper svært lite ferdigmat, lager det meste selv. Drikker saft med redusert sukkerinnhold og lettbrus, men mest vann, vi har bra vann her. Prøver å la være å spise snop, men er avhengig av lakris, og mannen min er altfor snill, så han kjøper snop til meg.... Burde drikke mere melk. tar omega 3 med multivitaminer og folsyre.
Reidis Skrevet 23. mai 2007 #22 Skrevet 23. mai 2007 Vi har som regel å spise en frukt på kvelden, før vi setter fram snopen. Det hjelper faktisk veldig...man er jo ofte litt fysen på kvelden og frukta (det halve eplet o.l) det døyver mye. Har ellers fått litt dilla på Nora sine tørst-juicer. De smaker nesten som juicesaft og med masse isbiter er det en skikkelig god tørste slukker. Fruktsmoothies er også veldig godt. La maskina stå framme. Hiv oppi det du har av frukt og litt juice (kjempesmart å skjære frukt i biter og fryse det som er blitt litt for gammel til å spise fersk - da er det bare å hive oppi). Svopp så er det en deilig frisk fruktdrikk )
Bdancer Skrevet 23. mai 2007 #23 Skrevet 23. mai 2007 Jeg klarer ikke å spise usunt nå jeg:) Heldig der! Har ikke lyst på noe søtt eller feit mat. Har aldri egentlig vært usunn før jeg ble gravid heller, men hadde uansett prøvd å være sunnere og sørget for å få i meg nok næring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå