Gå til innhold

noen med erfaring med brystpumpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mye melkeproduksjon i brystene, selvom ejg er førstegangs.

Det er faktisk såpass mye at jeg bør tømme litt, for å unngå brystbetennelse osv. Jeg lekker ikke, blir bare sprengt, og det er jo ubehagelig.

Jordmor sier at det ikke forspiller melken eller noe å tømme litt hver dag, så da går det jo greit, og nå er det så kort tid igjen til termin at det ikke gjør noe om produksjonen tar seg opp.

Normalt tømmer jeg ved å klemme på puppene. Da renner/stråler det fint.

Men så fikk jeg låne en brystpumpe av min svigerinne (hun hadde brukt den to ganger med sistemann, og de skal ikke ha fler, så veldig fornøyd med den ja..) Og ble oppfordret til å "øve litt" med den før baby kommer. Både som herding og for å lære meg det.

Men med brystpumpen får jeg ikke ut noen ting. får bare panserbrystvorter i mange timer etterpå.. hehe

Noen som har noen tips for å gjøre det "riktig"?

(jeg er ikke interessert i å melke skikkelig enda, jeg er bare utrolig nysgjerrig, samt at jeg tenkte å kombinere "tømmingen" om kvelden med å lære meg brystpumpa. blir mye nytt når baby kommer om jeg skal lære meg det og! hehe)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det er ikke sikkert at du har så mye i puppene at det kommer noe særlig når du bruker pumpe.

Har også hørt at det ikke er lurt å klemme ut "melk" av brystet, når man går gravid, fordi det bare stimulerer til at man blir plaget med ytterligere økt produksjon.

Det jeg har sett av anbefalninger, er å gå med innlegg for å ta unna det som evt. lekker.

Når babyen kommer vil du få til dette med pumpa og, for da får man jo en helt annen produksjon av morsmelk, samt at hormonene da bidrar bedre til utdrivningen av melka.

Håper dette ordner seg. Klem!

Skrevet

Jeg fødte for ei uke siden, og prøvde pumpe for første gang i går. Hjelpe meg så stusslig lite det kom ut. Så kan bare underskrive på at det der ikke var spesielt effektivt! Men tar seg vel forhåpentlig opp etter hvert.

Vet ikke om jeg ville pumpet under graviditeten, de sier jo at det stimulerer produksjonen. Men hvis JM sier det er lurt, så er det vel det :-)

Skrevet

Jo mer du pumper/håndmelker, desto mer øker du produksjonen din. Så jeg ville latt være, hvis jeg var deg.

Selv når produksjonen er skikkelig i gang, kan det tidvis være vanskelig å få ut noe. Du må få i gang et hormon som "løser ut" melka, før det virkelig begynner å strømme. Den letteste måten å få i gang dette hormonet på, er å se på babyen din/et bilde av babyen. Og det er jo litt vanskelig å få til før man har født :-)

Dersom du likevel insisterer på å pumpe, finnes det garantert en god bruksanvisning for nettopp din pumpe. Har du ikke bruksanvisningen, finner du dem som regel på produsentens nettsider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...