Gå til innhold

Lagret dere navlestrengsblod?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å lagre stamceller fra navlestrengsblodet til babyen vår som nedkommer om 7 uker. Er det noen andre som har gjort det? Hvilket selskap brukte dere i såfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg sjekket (da jeg var gravid, gjorde litt research og pratet med andre på bim som hadde gjort det..), var dette utrolig humbug! MEN, vet ikke om dette har kommet lenger?

For det første; de selger et potensielt og hypotetisk produkt, foreløpig mangler man de gode metodene.

For det andre: svært tungvint; må ha eget personale fra firma som kommer og tapper blodet osv, jm på sykehuset gjør ikke dette.

Tredje: svinedyrt..

Slik jeg ser det, kan dette muligens bli et bra produkt etterhvert, men foreløpig; nei..

Skrevet

Mannen min jobber med en av de fremste forskerne på området. Han hadde ikke tatt vare på blodet fra sine barn. Han indikerte at forskningen var mest lovende og var kommet lengre i forhold til bruk av celler fra søsken. Anbefalte heller at barnet vårt ikke blir enebarn. Vi bestemte oss for å droppe det. Lykke til med ditt valg.

Skrevet

Tar dem ikke blod fra navlestrengen på de nyfødte,hvis mor er med på mor-barn-undersøkelsen da?

Skrevet

det er mulig, men her snakkes det om å tappe blod og lagre i en form for blodbank til senere bruk/tilfelle spesielle sykdommer hos babyen/barnet osv. Dette er et tilbud fra privat initiativ, og har ikke noe med mor-barn-undersøkelsen å gjøre.

Skrevet

Jeg vurderte det lenge, men kom til konklusjonen (etter å ha diskutert det med leger og ha lest fagartikler) at det produktet de tilbyr enda ikke er bra nok til at det er verdt pengene. Ingen vet hvor lenge navelstrengsblodet tåler lagring, men det er lite sannsynlig at blodet var brukanes den dagen det evt blir nødvendig.

Siden vi ikke gjorde det kan jeg ikke anbefale noe selskap, men så vidt jeg vet er det 2 (3?) som tilbyr dette i Norge.

Skrevet

Mannen min er biokjemiker, og tok hovedfaget sitt innen feltet, og han mener at det ikke er noen grunn til å lagre stamceller. Derfor gjorde vi det ikke :) Stamcelleterapi ligger langt fram i tid, og den dagen det blir aktuelt er det nok få ting som krever stamceller fra barnets navlestreng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...