Gå til innhold

blodtrykk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jenter! er det flere her som bekymrer seg for bt? jeg er nå i uke 21 og hadde sist jeg var på kontroll hos jordmor et trykk på 130/90 (jordmor sa at det vekslet mellom 80 og 90 på undertrykket.) hun sa at det var ok, men litt høyt likevel. første gang jeg var til kontroll var trykket på 128/80, legen mente at det var fint.det har seg sånn at jeg er engstelig i utgangspunket for å ta bt. jeg stresser meg opp og pulsen går i 190. nå nærmer det seg ny kontroll i uke 24, og jeg merker at jeg allerede begynner å grue meg litt..:( er sååå redd for at bt skal bli høyere. er så redd for at noe skal gå galt, og begynner da å tenke på svangerskapsforgiftning osv...Noen flere som har det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Har det på akkurat samme måte som deg! Hver gang jeg måler hos legen er det høyt, undertrykket ligger på rundt 100, og pulsen var 125 sist. Merker jeg gruer meg flere dager før neste time, og det blir ganske ofte nå, siden jeg har fått beskjed om å komme inn og måle bt annenhver uke.

Har gått med 24-timers måler på meg hjemme, og da var bt normalt, så det er tydelig at jeg stresser meg opp noe innmari hos legen. Har jo ikke kontroll på det heller, kjedelige greier.

Jeg engster meg også for svangerskapsforgiftning, men greier å roe meg når urinprøvene er fine. Men jeg stresser med de også.

Skrevet

godt å høre at andre har det på samme måte, eller jeg kan jo ikke si at det er bra at du er like bekymret som meg...tror du skjønner hva jeg mener;) de kaller det visst nok for white coat syndrom. hvor langt er du på vei? jeg er i dag 20 + 4. vi får bare krysse fingrene for at det går bra for oss begge:) det må jo være betryggende for deg å vite at bt ditt er bra ellers. da tyder det jo på at alt går bra:) ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Jeg hadde blodtrykk på 130/90 tdlig i svangerskapet, mn fikk det ned på 80 og nå er det 75 :) Jeg har gått sykmldt på grunn av flere plager, og fått slappet av og det er nok grunnen til at jeg har klart å få det ned igjen. Jeg gruer meg til de siste mnd nå framover, mn går fortsatt sykmldt og får bare prøve å slappe av. Er 24 uker på vei nå og måler ikke blodtrykket noe ekstra lengre. Lykke til alle mann:)

Skrevet

Med meg er det omvendt. Blodtrykket bare synker og det er vel heller ikke så veldig... Nå er det 102/56 og har fått beskjed om å ta det med ro. Er svimmel store deler av dagen, men så lenge babyen har det bra holder jeg ut det noen uker. Lykke til jenter med høyt og lavt : )

Skrevet

Jepp, har hørt at det kalles white coat syndrom, er visst ganske vanlig og. Men kjipt er det jo, mange unødige bekymringer. Men vi får vel bare prøve å la være å bekymre oss når vi vet at det kommer av nervøsitet. Selv om det ikke er enkelt:)

Jeg er snart 16 uker, og har målt høyt bt hos legen siden den første kontrollen i uke 8. Har du ikke fått tilbud om sånn 24-timers måler da?

Ønsker deg lykke til og:)

Skrevet

hei:) lunajenta! nei, jeg har ikke fått tilbud om en sånn 24 -timers måler. jordmor/lege har egentlig bare ledd litt av meg og sagt at jeg må prøve å slappe av..:/

jeg skal i hvertfall fra nå av prøve å slappe av litt mer, tenke positivt:)

ha en fortsatt fin dag:)

Skrevet

Jeg var hos jordmor i dag, hun var veldig forståelsesfull. Jeg slipper å måle bt når jeg skal på kontroll til henne, og det er jeg veldig glad for. Både hun og jeg synes det blir så mye fokus på det, og det blir jo litt dumt at det skal ødelegge den fine opplevelsen det er å være gravid.

Jeg synes du bør høre med legen din om du kan få gå med en sånn 24-timers hvis du føler at det hadde beroliget deg. For meg var det veldig greit i hvertfall, for jeg vet jo at jeg egentlig ikke har høyt bt i normale situasjoner.

Uansett, slapp av og kos deg, så går nok alt helt fint.

Lykke til og ha en kjempefin dag du og:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...