Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 1) Har fått beskjed om å ikke spise spekemat og lignende, og likevel spiste litt spekepølse hos ei venninne for 3 uker siden, før jeg egentlig tenkte over det. Skal jeg ta en test på toxo, så lenge jeg ikke har antistoffer, eller er sjansen for smitte veldig liten? 2) Tar legen vanligvis prøve på streprokokk B i uke 12? Eller er det noe jeg må ta intiviativ til selv? Er helt i uvissthet om jeg har det... Hilsen hønemor
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Ikke være redd fordi om du spiste litt spekepølse for 3 uker siden, det har nok gått helt fint! Trodde det bare var sånn seranoskinke man ikke burde spise. Har selv spist både salami og norsk pæreskinke og legen min sier at det er ingen fare. Når det gjelder streptokokk B så tror jeg ikke det er en rutineprøve de tar her i landet, da det er svært få som smittes. Men det kan jo ta opp ved neste kontroll og evt høre om det er grunner til at du bør testes. Tror forresten at den testen gjøres ganske sent i svangerskapet da "behandlingen" er å gi antibiotica under fødselen.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Takk for svar. Det var forresten ikke norsk pølse jeg spiste:)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 jeg har spist både seranoskinke, norsk spekeskinke og annen spekemat. Og jeg er helt frisk! Det kan ikke være sunt å bekymre seg for alt:)
mamamaria Skrevet 21. mai 2007 #5 Skrevet 21. mai 2007 Hm... har aldri tenkt på dette. Spiser alt av både seranoskinke, parmaskinke og lignende! Aldri hørt at det skader.
Angela83 #superstolt mamma# Skrevet 21. mai 2007 #6 Skrevet 21. mai 2007 streptokokk testen må du be om sjøl. eg tok den i uke 37,spurte selv legen om eg kunne få ta testen:) heldigvis var den negativ:)
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 21. mai 2007 #7 Skrevet 21. mai 2007 Skal ta det opp med legen neste uke når jeg spør om resultater på prøvene.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 21. mai 2007 #8 Skrevet 21. mai 2007 Æsja meg, skulle være anonym liksom...
Lily* Skrevet 21. mai 2007 #9 Skrevet 21. mai 2007 Sikkert ingen krise med spekemat, men de anbefaler gravide å ikke spise det siden det ikke er varmetilberedt bare saltet og tørket. Hvorfor kan du lese på www.matportalen.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå