~~DoraDora~~ Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 Noen som har erfaring med at bidragsfogden har fått oppgaven i å "kreve" far for utgiftsdekning til konfirmasjon? Min mann har ett barn fra før, og vi ønsker at bidragsfogden skal blandes inn når han skal betale sin del av utgiftene. Hvordan fungerer det, og er det da fastsatte satser? ... Må vi være med å dele utgiftene til selskapet som holdes med morens familie, dersom vi ønsker å ha eget konfirmasjonsselskap med vår familie?
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Den som har omsorgen for barnet har rett på å søke nav om å få penger til slike ting. Endten kan man gjøre som de fleste, å betale for sin familie som kommer. Jeg føler det blir litt dumt med to konfirmasjon, hvorfor kan man ikke ha en for barnet å legge ting til siden.
♥2 små gull♥ Skrevet 22. mai 2007 #3 Skrevet 22. mai 2007 Det er ikke alle som bare kan "legge ting til siden"... her i huset hadde det vært uaktuelt, den dama kommer ikke innenfor døra her etter all den faenskapen hun har gjort.
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Det er greit at noen steder gjør det ting umulig, men det er vel ikke vanlig å ha to konfirmasjon? Tror nok at mor kan søke om ekstra bidrag selvom andre parten velger å ha et ekstra selskap. Uansett kan man ringe nav å høre.
Travelmor Skrevet 22. mai 2007 #5 Skrevet 22. mai 2007 Idealer et nok et selskap, men jeg har også hørt konfirmanter som foretrekker to selskaper. For oss foreldre er det ikke tvil: Tenk deg at både mor og stemor vil ha det på sin måte med alle sine detaljer. Mennene har meldt pass for lenge siden. Den ene familien vil ha det veldig enkelt med maten, men det er viktig å lage bordkort og brette servietter i matchende farger. Den andre familien er vant med fem retters middager, men bryr seg ikke om serviettene..Den ene familien vil også bruke minst mulig penger. Den andre familien har spart til arrangementet og synes at slike dager skal markeres skikkelig.. For ikke å snakke om noen og femti gjester dersom man skal feire sammen.. Konfirmanten får det hyggeligere med tid til gjester på hver side. Det kan lett bli anstrengt også. Dette synes jeg er gode argumenter for to selskaper:-) NAV sine satser synes jeg er gått ut på dato. Saksbehandler der var forøvrig enig med meg i det.
~~DoraDora~~ Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2007 Jeg er hovedinnleggeren.... Min mann kan ikke fordra eksen, og nekter å gå i barnets konfirmasjon... ( Han sier at denne delen av fortiden hans var et stort feiltrinn... men at han gjør så godt han makter, for at ikke dette barnet skal lide pga det) Og dermed har jeg overtalt ham til at vi kan lage et selskap selv for konfirmanten... for den personens skyld. Konfirmantens foreldre gikk fra hverandre da barnet var baby... begge ønsket å gå før, men prøvde å få det til. Begges familier har hatt minimal kontakt med hverandre, og det kun fram til de gikk fra hverandre. Etter at jeg kom inn i bildet, har vi lagd selskaper for barnet, med denne siden av familien.Før min tid, hadde h*n kun selskaper hos moren, med morens familie.( jeg kom inn i bildet da h*n var 6 år, og nå er h*n snart 14) Dermed blir det helt unaturlig for alle parter å ha en felles konfirmasjon. ( Konfirmanten har gitt klart uttrykk for at h*n vegrer seg for å ha et felles selskap... h*n sier selv at det er helt unaturlig.)
Travelmor Skrevet 22. mai 2007 #7 Skrevet 22. mai 2007 Ha et selskap! Det går så fint! Jeg vet om flere som har hatt det. Det blir mye hyggeligere for alle parter. Når konfirmanten selv vil det er det absolutt ingen grunn til å la være. Det vil være helt urimelig om far må betale selskap hos mor dersom han holder konfirmasjonsselskap for sin del av slekta. Det er sikkert NAV enig i også. Men det er viktig at moren får vite om avgjørelsen, slik at hun vet at hun bare skal holde selskap for sin familie/krets og ikke kan regne med spleiselag her. Klær blir det nok noe annet med. Men konfirmanten må jo ha finklær både her og der. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå