Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 Skjer dette ofte??Pleier de fleste som føder å revne??
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Ja jeg tror de fleste revner litt, spesielt når en er førstegangs, men ikke alle. Be jordmor om å instruere deg slik at det forhindres mest mulig. Men dette er ikke vondt altså, som oftest merker en det ikke engang, kanskje bare at det svir litt. (har revnet med begge mine to).
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Vet ikke om de fleste gjør d... Men jeg har ikke revnet med noen av mine to gutter... Og jeg fødte FORT! Gikk så bra så. Håper det går bra denne gangen også, JM mener det gjør d når det har gjort d før. Smører meg litt med babyolje, men d er fordi huden "der nede" er sår og irritert for tiden, kanskje d hjelper litt på smidigheten også, det er i så fall et pluss Men, som Alva sier, få dem til å veilede deg, og forlang at de gjør sitt for å forhindre revning, leste i F&B eller Gravid nettopp at det fins teknikker som JM kan bruke som hjelper masse mot revning. Måter å støtte underlivet ditt på m.m.
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 det er min skrekk også. De fleste revner eller blir klippet pittelitt, men det er da snakk om bare noen få sting. Og det merker man vist lite til når det skjer. 4% revner skikkelig (totalruptur tror jeg det heter)
MAMMA1 Skrevet 21. mai 2007 #5 Skrevet 21. mai 2007 Det er jo det første og verste man tenker i forbindelse med fødsel. Men du kan trøste deg med at du ikke merker noe til det, det er stor trøst.Selv revnet jeg nesten ikke, sikkert fordi jeg brukte lang tid og hodet til babyen gikk ut og inn og ut og inn igjen og sto også litt fast.Det verste er visst at man har styrtfødsel, da er visst sjansen for å revne størst. Prøv å ikke tenk for mye på akkurat det med revning, det behøver ikke bli ille..uansett er det i ettertid du får føle på det.
jentebabymom Skrevet 21. mai 2007 #6 Skrevet 21. mai 2007 gruer meg til det.tror det er bra man ikke vet...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #7 Skrevet 21. mai 2007 Jeg kan bare si at jeg/samboer smurte meg inn nedentil med en "fødselsolje", fra helsekost butikk, merke heter "Weleda" eller noe slikt, og jeg revnet ikke... Dvs, jordmor hadde 2 små sting, men hun kalte det bare "pyntesting".. hehe.. var litt innafor den ene ...øh.. hva heter det igjen... skamleppen... ? Jeg er overbevist om at oljen hjalp... samboer smurte meg inn omtrent.. hmm.. annahver dag.. tror jeg... vi begynte noen måneder før fødsel... Det er lissom noe med at man skal tøye litt samtidig som man smører inn, for å gjøre vevet mer tøyelig... litt vanskelig å gjøre selv, så glad samboer kunne hjelpe meg med den biten hehe... (Og noen ganger førte jo hele seansen til litt mer kos også... ;-) Det står på engelsk eller tysk hvordan man skal gjøre det tror jeg... Har ikke fått begynt enda denne gangen.. men skal se om jeg får kjøpt i løpet av uka... det kan jo hvertfall ikke skade å prøve...
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #8 Skrevet 22. mai 2007 Jeg er og redd...hehe Ei venninne av meg fødte uten bedøvelse og hun sa at det vondeste var da hun kjente at hun revnet.. Men, hun revnet visst ganske mye og jeg har ikke hørt noen andre nevne revning som spesielt vondt. Jeg smører meg med mandelolje og en fødselsforbredende olje... Du merker at du blir mer elastisk... hehe Skader ikke å prøve i alle fall
lita_36 Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Skjønner at dette kan virke veldig usikkert og ekkelt for mange, men tror ikke når fødselen kommer at dere vil bry dere noe. Selv fødte jeg en gutt med stort hode :-) for tre år siden og slet så med å få han ut at jeg ble klippet ganske mye. Kjente så og si ingenting av det, og heller ikke så mye da jordmor sydde etterpå. Det sved litt i noen uker, men det var lindring nok å dusje seg der nede. Når vi tok opp sexlivet igjen, merket samboer så og si ingenting og heller ikke jeg. Det har holdt seg så bra at nå er nr to på vei :-), og jeg gruer ikke for fødselen!!
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 22. mai 2007 #10 Skrevet 22. mai 2007 Om fødselen går for fort,, så har man litt større sjanser for å revne. men dette er veldig forskjellig! Jeg synes min gikk veldig fort, siden jeg var på dryoo og riene hagla inn. men trengte bare noen pynte sting etter fødselen.. et nede og en på vær side.
minime<3 in belly Skrevet 22. mai 2007 #11 Skrevet 22. mai 2007 Jeg ble tipset av ei venninne å smøre meg med olje i underlivet for at det skal være tøyelig, og faren for å sprekke minsker... Har ikke prøvd det ennå for jeg syns det høres litt ekkelt ut å smøre meg med "oliven-olje" i underlivet liksom..... Men jeg har lurt på om jeg skal høre med JM neste gang om det er noe jeg kan gjøre på forhånd for å minske faren for å revne. Nevner hun dette med olje så er det vel bare å gjøre det... Noen flere som har hørt ang. dette med olje?
M&K+Påsan <3 Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 Hei ! Ville bare si at klippe / revne og sying var min største skrekk også ! Føda får to uker siden, å det gikk kjempe fint ! Men jeg var livredd for å revne, så hver gang jeg følte for å presse, spurte jeg jm om det gikk greit at jeg pressa Revna ikke, klippa ikke å trengte derfor ikke å sy. Om det er flaks eller hva det er, det vet jeg ikke .. Men jeg smørte meg ikke inn med noe i svangerskapet eller noe .. Lykke til Det går nok bra !
rosa og en blå Skrevet 22. mai 2007 #14 Skrevet 22. mai 2007 Kan ikke svare på spm.. Men vil bere si at du IKKE skal gru deg til det.. Eg revna og vart klipt 3 ganga.. revninga merka eg ingenting av.. Hadde vondt for å gå på do og gå noen uker etter fødsel.. Men alt gror og blir like bra som før.. (el bedre)
tolle Skrevet 22. mai 2007 #15 Skrevet 22. mai 2007 Jeg fikk ikke en eneste rift da jeg fødte vår første. Og hun kom fort. Jordmor sa det var veldig viktig og ikke presse med mindre hun sa fra. Snakk med og lytt godt til jordmor under fødsel. En annen ting de sier kan være forebyggende er knipeøvelser. Jeg gjør den morgen, kveld og ellers om dagen akkurat som sist. Så bare begyn og knip. Ikke minst så skal du lukke ørene for alle skremmehistorier som finnes!
handygirl Skrevet 22. mai 2007 #16 Skrevet 22. mai 2007 Om det er noen trøst kan jeg fortelle deg at min mormor har født elleve unger uten å revne en millimeter. Som en strikk og skapt for å få sa jordmora. Selv revnet jeg da dattera mi til slutt kom ut ved hjelp av sugekoppp, men jeg har ikke vært noe særlig plaga av det. Det vondeste med fødselen syns jeg var riene og at det tok så lang tid før babyen kom ut. Kjente ikke at jeg revna da, var bare glad for at ungen endelig var ute. Noen revner så mye at de ikke tør få flere barn, mens andre ikke får en eneste rift. Sånn er det bare. Har man først en baby i magen, må den jo ut tenker jeg
Leddgikt Skrevet 22. mai 2007 #17 Skrevet 22. mai 2007 Hei, å revne er veldig vanlig, i hvert fall i Norge. For eksempel i Finland har visst jordmødrene en annen teknikk, de holder igjen babyen mer e.l. idet den kommer ut, slik at det ikke går så fort, og da revner man visst ikke så mye. (Lurer også på om de klipper mer der.) Jeg var ganske redd for å revne før forrige fødsel. (Noen anbefalte meg å massere mellomkjøttet med jordnøttolje i slutten av svangerskapet for å bli litt mer "elastisk" der nede, men jeg var ikke noe flink til å holde på med det. Prøvde litt, men...) Jeg hadde blant annet lest en skrekkhistorie i "Gravid" om ei som var plaget lenge etter fødselen på grunn av dette. Hun hadde visstnok fått pressrier og presset ut barnet før det var stor nok åpning. Så det var min skrekk under fødselen, så jeg holdt igjen og ventet så godt jeg kunne med å presse. Da de sa at jeg kunne presse, spurte jeg om de var helt sikre.. ;-) Jeg revnet likevel ganske mye (dvs. langt), men kjente det ikke da det skjedde! (Hørte bare en rar lyd idet barnet kom ut) De brukte ganske lang tid på å sy meg, men da fikk jeg bedøvelsesspray, og kjente ikke mer enn at det lugget litt av og til. Etter å ha opplevd rier var ikke dette noe stort problem, mest irriterende å vente på å bli sydd ferdig, i og med at jeg bare ville være ferdig med alt og få slappe av og kose meg med mann og barn... Ei jeg kjenner revnet også en del fordi jordmoren la seg oppå magen hennes, men som hun sa: Når de gjør slikt, er det jo for å få babyen fort ut, og da er jo egentlig det det eneste som betyr noe. Jeg venter nå nummer to, og må si at det med revning ikkke skremmer meg i det hele tatt denne gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå