Kreoline Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 I dag er delt bosted for barn blitt veldig vanlig og for mange fungerer dette bra. Barna bor med hverandre uansett om de er hos mor eller far, de blir ikke splittet. Jeg tenker på min egen barndom der jeg og mine søsken har samme mor, men ikke far. Uansett ser vi alle på hverandre som søsken selv om vi alle er halvsøsken til hverandre. Ingen av oss har hatt noe med våre fedre gjøre, og det har vel egentlig vært greit.Trist om noen ble hentet for helgen mens noen av oss ikke hadde noe far som brydde seg. Jeg husket at jeg grøsset hver gang noen påpekte at vi bare var halvsøsken. Vi bodde alle under samme tak, med samme mor så søskenforholdet vårt var som alle andre søskenforhold der begge foreldrene er gift. Jeg tenker på hvilket tap og smerte det ville være for meg å skulle ha en søster som kun bodde hos oss annenhver uke. Det ville være å splitte en søskenflokk og jeg tør å påstå at daglig kontakt med søsken er viktigere enn at samværet skal fordeles rettferdig mellom foreldrene. Jeg er klar over at i mange tilfeller er det beste for barnet og se sine foreldre like mye, men er skeptisk til å dele søsken. Denne problemstillingen har mange nyanser og forskjellige måter å løses på det er jeg klar over. Jeg kom bare til å tenke på de tilfeller der barna ikke har samme far og samværet er ulikt fordelt mellom søsken. Mulig at søsken har godt av å komme seg litt bort fra hverandre.
Travelmor Skrevet 22. mai 2007 #2 Skrevet 22. mai 2007 Dette er en problemstilling som gjelder både i forhold til søsken med samme mor og far, og søsken som har forskjellige fedre/mødre. Her hos oss så er det litt ulike samværsordninger på særkullsbarna mine, og de minste barna som er her hele tiden, savner selvsagt de eldste når de er hos pappaen sin. De eldste savner hverandre når en er her og en er der. Samtidig er det vel ikke tvil om at kanskje de eldste trenger litt fri fra småsøsken og da kan det være godt med en pappahelg:-) De ser hverandre uansett ganske mye. Det er i alle fall det jeg trøster med når jeg ser at det er en storesøster som er savnet av de små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå