Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerfar har en vane med å bare dukke opp på "morra'n"(sånn i 10-tida) på våren/sommeren. Selvom jeg sa ifra i fjor at det ikke er så greit å bare dukke opp når jeg holder på med skolearbeid,så har han begynt med det igjen nå. Det er en ting når han bare skal levere noe,men sånn som i dag så bestemte han seg for å handle inn en gjeng med ting til muren vi bygger ute og jobbe litt på den. Det er ikke det at jeg ikke er takknemlig,for det er kjempe flott at han hjelper til,men jeg blir så irritert på at han ikke kan ringe og si ifra eller avtale det dagen før.. For det ødelegger dagsplanen min ved at jeg må løpe opp og stelle mat og drikke til han hvis han ønsker det,og jeg må stå og underholde han hvis han kommer inn for å ta en pause. Jeg får ikke tatt de pausene jeg skal ha(gå tur/dusje/osv),og jeg får ikke konsentrert meg med alle lydene på utsiden. Og hadde det ikke vært fordi jeg blir nysgjerrig når jeg hører en bil komme kjørende inn på feltet så hadde jeg jo møtt han i bare en t-skjorte og truse.. Jeg løper jo ned i kjelleren for å skifte før jeg løper opp igjen. Og det er jo ikke det mest ideele for en med stor mage og som er tungpusta nok som det er..

Får litt dårlig samvittighet for at jeg blir irritert,for han mener jo bare godt,og han er kjempe flink til å jobbe på utsida. Men kan det være så vanskelig å si ifra/avtale??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er slettes ikke teit, kjenner meg veldig godt igjen i dette. Det er normal høflighet å ringe i forveien og høre om det passer.

Situasjonen minner noe om min. Hos oss er det gjerne fredag eller lørdag kveld det skal fikses og pusses opp...

Sliter også med dårlig samvittighet, for det er hjelp vi trenger, men det er ikke alltid det passer akkurat da.

Skrevet

Svigerfar er hjemmeværende/sykemeldt,så da går han rundt og steller hos seg selv eller hos en av av sønnene. Jeg går jo og spenner meg i tilfelle han skal dukke opp,for jeg blir litt fange i mitt eget hus når jeg ikke kan gjøre som jeg vil. Noen dager er det faktisk litt deilig å bare gå rundt i nattøyet og ikke stelle seg før man må(altså før mannen kommer hjem). Dessuten er nattøy veldig behagelig når man har stor mage:) Men siden "besøkstiden" har begynt så må jeg vel begynne å stå opp sammen med mannen halv sju og stelle meg sånn at jeg er klar i tilfelle svigerfar dukker opp.. Og jeg som pleier å kunne sove til 8-halv ni;) (fordelen med hjemmestudie)..

Skrevet

Ja, jeg kjenner gjerne at fredags kveld kan være OK å slappe av en smule etter lang dag, men får meg ikke til å gjøre det når de andre holder på (dessuten er det så mye bråk at det holder.. :) Lørdagen er OK å bruke, men skjønner ikke hvorfor det absolutt må være på kvelden!

Men, summasummarum så setter jeg pris på hjelpen da. Bare så synd man må irriterer seg over måten (samboer er enig med meg, og prøver hinte , men han har heller ikke lyst å såre dem, de står veldig på for oss).

Skrevet

Ja,setter veldig pris på hjelpen:) Det er jo kjempe flott at han gidder å reise til andre siden av byen for å jobbe hos oss i flere timer..:)

Man må vel bare veie det gode opp mot det dårlige..

Skrevet

Men kan du ikke si ifra til han på en hyggelig måte at siden du ikke viste at han skulle komme så har du andre planer, og at du derfor ikke har mulighet å "vart" han opp.. Si at det er fint at han kommer å sånn, men at du er nødt til å konsentrere deg om skolearbeide. Er vel heller ikke akurat nødvendig å drive å varte opp voksne mannen heller?

La oss si du gikk på vanlig skole, da hadde du jo ikke vært der, og dermed måtte han ha klart seg selv..

Du har kanskje et romm du kan sette deg på, så blir du litt mindre forstyrret vist han kommer inn for å spise eller noe. Også kan du jo spørre han når han er der om han blir å komme neste dag, og skal han ikke det, ja så lås døra! Han jobber jo uansett ute, ikke sant?

Skrevet

Jeg synes det egentlig er veldig synd at det ikke er normalt lenger å bare stikke innom hos familie eller gode venner.

Våres beste venner går bare rett inn her uten å ringe på, fordi de vet at det er sånn vi vil ha det.

Og passer det ikke for oss, så er det jo bare å gi beskjed, så går de igjen ;-) Ikke verre enn det!

Hadde jeg bodd i nærheten av (sviger)foreldrene hadde jeg også bare stukket innom når jeg hadde lyst og da må de også bare gi beskjed når det ikke passer.

Hvis din svigerfar kommer for å hjelpe til ute, ville jeg bare la han gjøre det og stikke innom når det passer han (han er vel fra den generasjonen der det fortsatt var normalt å stikke innom uten avtale) og heller gi beskjed til han at han bare må være der, men at du har dine egne ting og må lese, eller dusje, en må ut en tur eller lignende.

Kanskje også si til han at, hvis han kommer ut for å jobbe, så trenger han ikke ringe på hos dere, siden du er opptatt, men at han heller får begynne å jobbe når han kommer uten å forstyrre deg?

Du kunne evt. lagt en thermos med kaffe til han, slik at han ikke trenger komme inn flere ganger om dagen for å få seg en kopp kaffe?

Klart du ikke kan la han 'styre' dagene dine, og du trenger vel ro til å studere osv. Men som du sier så mener han det godt, og jeg tror ikke han ser at han kan være litt til bry for deg istedenfor bare til hjelp.

Så ta heller en prat med han, men husk at det (hvis han er av den litt eldre generasjonen) kan være vanskelig å "få det inn" at den nye generasjonen ønsker å kun treffes på avtale ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...