Gå til innhold

Bekymrer meg SYKT for toxoplasmose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 29 og var for en ukes tid siden på helgetur til et vennepar av oss som har katt. Jeg har vært veldig påpasselig med håndhygiene ved kontakt med katten. Etter nesten 2 dager oppdager jeg at katten har som vane å få drikkevann oppå kjøkkendisken. Så det den gjør når den er tørst, den hopper opp på kjøkkenbenken og drikker! Og der har vi tidligere på dagen og dagen før stått og laget mat! Jeg har nok smurt meg noe skiver og sånn der... Og nå bekymrer jeg meg for at jeg kanskje har blitt smittet av toxoplasmose. Hva sier dere til mine bekymringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nettopp tatt blodprøve, bare for å sjekke for toxoplasmose. Har vært i utlandet, så helt annen problemstilling enn din.

Men jeg tror det skal mye til før du blir smittet, iallfall etter hva jeg har lest.

Ville venta en - to uker, tatt en blodprøve og fått saken ut av verden. Bedre med en blodprøve ekstra enn å bekymre seg i ukesvis. Lykke til

Skrevet

Du trenger ikke å bekymre deg. Først å fremst vil jeg bare si det legen min sa, det er ikke så mange katter i norge som bærer på Toxoplasmose smitten. De fleste mennesker som har blitt smittet at toxoplasmose har fått det igjennom mat i utlandet visstnok.

Har selv to katter som drikker av springen når de er tørste og sover i senga sammen med oss.

Har hatt katt rundt meg siden jeg var spedbarn og testet negativt på toxoplasmose. Har tilogmed kost en del med katter i utlandet.

Trur du kan trygt senke skuldrene :)

Skrevet

Du kan jo be om ei ekstra blodprøve på neste kontroll (JM sa til meg at eg kunne få ekstra blodprøve for å sjekke toxo 3 veker etter heimkomst frå utlandet). Det tek litt tid før evt smitte kjem fram på blodprøve. Men eg trur ikkje du treng bekymre deg!

Skrevet

Til Smurfejenta........ Så deilig å lese det du skriver... Men er det slik at du er VELDIG hygienisk i håndtering av kattene dine og generelt kjøkkenhygiene? Eller alt innenfor normalen? Du skjønner, jeg er redd for at (litt paranoid her) hva om katten har hatt smitte på potene sine (katteavføring) da han hoppet opp på disken der jeg smurte meg en skive uten å vite at for 2 timer siden var katten der...Risiko?

Uff for en bekymringspinne jeg er.. Sikkert mye hormonelt her.. Men må få dette ut av verden. Skal snart til lege for å ta bl.prøve.

Skrevet

Det er avføring til katter man evt skal være påpasselig med og det er nesten utelukkende kattunger som er faren (svært sjeldent voksne katter siden nesten alle katter har toxo som kattunger). Så jeg tror nok ikke du trenge rå bekymre deg i det hele tatt :-)

Skrevet

Jeg har utekatt og var litt bekymret for det samme. Jeg spurte legen min om faren for smitte, og det han a var at jeg måtte så å si spise bæsjen til katta for å få bli smittet. Her i Norge er det få tilfeller av smitte av toxo så det er ingenting å bekymre seg for. :)

Skrevet

Nei, skjønner deg godt. Nå er jo katter VELDIG renslige, så en katt går ikke rundt med avføring på potene. De bruker jo tilsammen 8 timer av døgnet bare på å vaske seg.:) Ellers så har jeg normalt god kjøkken hygiene, og alltid hatt det.

Men ta en test så har du det ute av verden.

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Føler meg mye lettere foreløpig :)

Skrevet

Jeg har hatt 5 katter under oppveksten, klappet alltid alt jeg kom over av katter på ferie i Spania og Hellas da jeg var liten, har en hund som jafser i seg kattebæsj (ouæhsj!) og testet negativt på toxoplasmose hos JM. Så hvis ikke jeg har fått toxo av alt dette, kan jeg ikke skjønne at du skulle få det. Bakterier overlever jo uansett ikke så lenge alene på en tørr kjøkkenbenk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...