mamamaria Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 Noen som har valgt dette? eller noen som har vært på en velsignelse? Vi tviler veldig på hva vi skal velge. Mannen min ønsker helst velsignelse istedenfor dåp, jeg er usikker ennå. Jeg har aldri vært på en barnevelsignelse, så vet heller ikke helt hvordan det foregår og slikt. Vi skal selvfølgelig snakke med kirke-eldste og få råd og innspill, men jeg synes det er greit å forhøre meg litt om rundt omkring hos andre foreldre hvordan dere opplever det.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Mine foreldre hadde i sin tid barnevelsignelse for meg og mine soesken. Vi tilhoerte et kirkesamfunn hvor de hadde voksendaap, og jeg selv valgte aa doepe meg da jeg var 14. For meg hadde dette egentlig stor betydning, og jeg er glad for at jeg kunne ta det valget selv. Men dette har selvfoelgelig mye med hva man tror selv i forbindelse med daapen. Jeg har ogsaa vaert i flere barnevelsignelser. Pastoren ber for barnet og for familien, og barnet blir "presentert" for menigheten. Akkurat hvordan det foregaar er vel litt avhengig av hvilket kirkesamfunn det er snakk om. Tror hva dere velger kan ha veldig mye med hva dere tror om daap og frelse. Jeg er vokst opp i en frimenighet hvor man hadde barnevelsignelse og saa senere valgte daap selv som et symbol paa at man ville tro paa Jesus. For mange i statskirken betyr daapen mer enn dette--daapen er starten paa det kristne liv. Selv kommer vi til aa velge barnedaap for vaar lille fordi mannen min er luthersk (teolog), men rent personlig tror jeg ikke at man blir frelst ved daapen, men heller ved tro. Mannen min og jeg har ogsaa noksaa forskjellige syn paa hva som egentlig skjer i daapen. Naar det er sagt har jeg ingenting imot barnedaap, saa fremt foreldrene virkelig holder de loeftene de avgir i daapen og at daapen virkelig betyr noe for dem. Dersom konfirmasjonen blir det det egentlig skal vaere--at den unge vil velge aa tro--tror jeg at en konfirmasjon kan bety like mye som min egen daap gjorde for meg i sin tid. Snakk med hverandre om dette, snakk med noen i kirken deres, og kanskje ogsaa en statskirkeprest...saa faar dere selv avgjoere hva som passer dere best.
mamamaria Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2007 Takk for svaret! Vi tenker nok likt som du gjør når det gjelder dåp. Vi klarer ikke finne det igjen i bibelen at barn skal døpes, så en barnevelsignelse (på en måte ville legge barnet i Guds hender og få Hans velsignelse over barnets liv) og senere en troende dåp (bevisst valg) virker som det rette og gjøre. I vår menighet er det mulighet for både barnedåp og barnevelsignelse (evangelisk luthers fristående menighet), men allikevel har alle (eller så lenge vi har vært medlemmer da) døpt barna sine og ikke har det vært noen voksen/troende dåp, derfor er det ikke lett å ta valget egentlig. Men klart at det spiller inn også at vi begge kommer fra familier der alle er døpt og der de ikke har samme syn som oss på troende dåp. Det blir ikke lett å forklare alle hvorfor vi velger velsignelse istedenfor dåp. For vår familie blir det nok helt feil, bortsett fra 2 av mine brødre. Min eldste bror er døpt som voksen (men også som baby) og neste bror ønsker å bli døpt nå som voksen. De synes dette hadde vært det helt rette å gjøre, men vi har ikke snakket med dem ennå. Neste er jo kirken... tror de fleste i kirken også ville tvilt litt på om dette er det rette å gjøre, selv om det er mulighet for barnevelsignelse da. Veldig vanskelig dette her. Men tenker også at når hun da om 15 år ønsker å konfirmere seg, så klart det blir et litt vanskeligere valg fordi hun da må døpes først, men på den andre siden ønsker jeg også at hvis mine barn skal konfirmere seg, så MÅ dette være et bevisst valg, og ikke noe 'bare pga alle andre gjør det'. Vi vurderer også troende dåp på oss selv (selv om vi er døpt som barn og har konfirmert oss) så føles dette som et valg vi må ta selv nå som voksne. Barnedåpen var jo ikke noe eget valg, og konfirmasjon var også bare halvveis bevisst, så vi føler det hadde vært rett å bekrefte vår tro enda en gang gjennom troende dåp. Og da tenker jeg også at vi kan jo døpe henne som baby og så kan hun i tillegg døpes i troende dåp som voksen (eller tenåring)! Det er jo ingenting galt med å være døpt som baby liksom, det skader ikke for å si det sånn ;-)) Og allikevel kan det velges troende dåp senere i livet. Vi ville absolutt støtte barna om de ønsker å døpe seg senere i livet! decisions decisions... ikke lett dette her, for det er jo en ganske viktig ting da!
Veslejenta-klar*for*nr*2 Skrevet 28. mai 2007 #4 Skrevet 28. mai 2007 Hei jeg kan selv fortelle at jeg hadde bare en velsignelse da jeg var liten, og har ikke lidd noe utover dette, så hvorfor ikke? Men ble da døpt da jeg var 12 år, fordi jeg ville konfirmeres, og da må du være døpt. Men det er jo opp til hver enkelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå