mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. mai 2007 #1 Skrevet 21. mai 2007 Hva synes dere her inne?? Er det ok at en får kontantstøtten slik den er nå??? Når kontantstøtte ble diskurtert for aller første gang,så var det jo for at enten mor eller far skulle være hjemme med barnet.Kjempebra tenkte jeg,dette hadde jeg diskutert mange ganger og mente at kunne være en løsning,men det er jo ikke slik det er blitt. Slik kontantstøtten er nå,så støtter jo staten opp om svart arbeid.Største parten av den kontant støtten som blir utbetalt går til å lønne svart dagmamma,noe jeg mener er galt.Staten skal jo ikke være den som støtter opp om ulovligheter.Derfor synes jeg at kontant støtten bør forsvinne. At kontatn støtten kan komme tilbake,men da under forutsettning at mor eller far er hjemme med barnet,da er det helt greit,da skal jeg støtte om kontantstøtten,men slik den er nå,så kan jeg ikke gjøre det. Vil bare si at jeg kommer til å være hjemme med gutten min,så jeg hadde jo hatt godt av de pengene,men synes at dagens regler ikke er gode nok. Hva synes dere andre??
selfangerkjerringa Skrevet 21. mai 2007 #2 Skrevet 21. mai 2007 Dette er ikke et debattinnlegg - ville bare kommentere at en får kontantstøtte selv om en velger "hvit" dagmamma.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 Går virkelig størsteparten av kontantstøtten til svart dagmamma??????? Synd at noen få skal ødelegge for alle. Jeg har til tider gått hjemme (fikk ikke barnehageplass) og da er kontantstøtten et must. Jeg synst kontantstøtten er et godt tilbud. Den bør ikke fjernes - staten bør heller sjekke bedre om mor eller far jobber. Er jo bare å lese ligninger.
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 Syns det du skriver er veldig stigmatiserende, vi har tenkt til å ha snuppa hjemme, men får vi halvparten av dagens kontantstøtte er det ikke aktuelt. Kjempesynd for alle foreldre som faktisk vil være hjemme. Og med full barnehagedekning kommer dagmammaer til å bli arbeidsledig innen noen år.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. mai 2007 ka-ping helt sant det,men etter undersøkelse så er det mange som bruker dem på svart dagmamma.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. mai 2007 ♥ Piadi m/ Nathalie♥ Hva er det du synes er stigmatisernede med det jeg skriver???
selfangerkjerringa Skrevet 21. mai 2007 #7 Skrevet 21. mai 2007 Anonym 10:48: Det er ikke fullt så enkelt... står det på ligninga hvor stor stillingsprosent mor/far har? Om h*n jobber natt/dag, skift osv?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 21. mai 2007 Hei du anonyme 10.48,du får kontantstøtte,så lenge du ikke benytter deg av barnehageplass. Dermed kan du være i jobb og ha enten hvit dagmamma,som få velger eller du kan ha svart dagmamma og betale dem med kontantstøtten. Så da går det jo ikke ann å bare lese ligninen,desverre.
Simselimsen Skrevet 21. mai 2007 #9 Skrevet 21. mai 2007 Barnehageplasser er dyrere en kontantstøtte for staten uansett, så om dette er et pengespørsmål så er det vell ingen vits i og diskutere det. Desuten er det ingen som har sagt at det ikke er lov og bruke den på dagmamma, den er jo ment som en støtte til de som ikke fikk barnehageplass og enten må benytte seg av dagmamma, eller være hjemme selv.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 21. mai 2007 #10 Skrevet 21. mai 2007 Jeg er en av de som er i mot kontantstøtten slik det er nå. For det første så mener jeg at alt for mange barn lider under den. Alt for mange som velger å være hjemme med barna pga kontantstøtten har barn som absolutt hadde hatt godt av å være i barnehage. Bla gjelder dette mange barn av innvandrerforeldre og andre barn som har har spesielle behov f.eks når det gjelder språk. Jeg tror desverre at mange som er hjemme med barna ikke er flinke nok til å stimulere og utvikle barna. Er også redd for at mange barn har problemer som ikke blir oppdaget fordi foreldre bevisst velger kontantstøtte for å unngå tiltak. I teorien er kontantstøtten et ypperlig tiltak, men som sagt tror jeg ofte det er "feil foreldre" som velger dette. MEN jeg syns at foreldre til barn under 3år absolutt må ha en mulighet til å velge å være hjemme. Og foreldre til barn som ikke får barnehageplass må jo ha et alternativ. Enten ved å selv være hjemme eller ved å bruke hvit dagmamma.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 21. mai 2007 Simselimsen Ja,det er lov nå,men tanken bak kontant støtten var at en skulle være hjemme med barnet,noe KRF også innrømmet på Tabloid. Så lenge det er lov,er det jo ikke noe galt,men at staten gir penger,og godtar at disse blir brukt til å bryte loven,syens jeg er rart.Det er faktisk ikke lov med svart dagmamma.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 21. mai 2007 #12 Skrevet 21. mai 2007 Må kanskje legge til at jeg gjerne skulle vært hjemme med småen lengere enn jeg har mulighet til og det kunne jeg jo bare vært ved å mottatt kontantstøtte..
Mrs. Bouquet Skrevet 21. mai 2007 #13 Skrevet 21. mai 2007 Når det gjelder hvem som går hjemme med barna, så er jeg delvis enig, men det er ikke såå lenge en har denne muligheten uansett. Jeg skal være hjemme, kontantstøtte eller ikke. Men synes det er synd for de som ikke får den muligheten pga. økonomi. Kontantstøtten kan hjelpe at litt flere får det valget. Men kall det gjerne noe annet, og sett litt andre kriterier enn den har hatt nå. Synes det er litt feil slik det er nå, at barnehage og begge foreldre i jobb fra barnet er 11 mnd til skolestart, framstilles som det beste for alle familier. Det synes jeg er opptil foreldrene å vurdere. Selvfølgelig er det noe som ikke klarer å velge det som er til det beste for dem selv, og slik vil det altid være.
selfangerkjerringa Skrevet 21. mai 2007 #14 Skrevet 21. mai 2007 Jeg er en av dem som mer enn gjerne skulle vært hjemme til minstejenta er 2 år før hun begynner i barnehage. Men pga økonomien får vi det ikke til - kontantstøtten er dessverre ikke nok til å få det til å gå opp. Ihvertfall ikke hvis den halveres...
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #15 Skrevet 21. mai 2007 Jeg er i mot kontantstøtte. Som noen over her skriver blir den ofte brukt til å finansiere dagmamma, og da er jo litt av vitsen borte. Jeg er også enig i at den faktisk kan bidra til at barn som hadde hatt meget godt av å være i barnehage blir holdt hjemme, da spesielt barn med innvandringsforeldre. Jeg håper de heller kan bruke penger på barnehagene, slik at det er plasser til alle, og at kvaliteten på barnehagene øker. Jeg vil ha nok personale, og jeg vil at de skal være høyt kvalifiserte:)
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 21. mai 2007 #16 Skrevet 21. mai 2007 Men hva med oss som faktisk ikke er innvandrere/ ikke bruker svart dagmamma/ ikke har barn med problemer og som er veldig flinke til å stimulerer barna sine og finne på ting med de da???????? Så fordi noen misbruker kontantstøtta så skal resten av oss lide??? Er det det kanutten og mamma til en stor og en liten mener??? Eller misforstår jeg helt nå? Jeg synes det er altfor tidlig å sette en 10 mnd gammel baby i barnehage fulltid og ikke kom å si at det er det beste for en baby, for det er det IKKE!! Så jeg sier opp min godt betalte fulltidsjobb og begynner å jobbe nattevakter innen helsesektoren for å kunne være hjemme med lillemor, men er fullt avhengig av kontantstøtta for orker ikke 100% nattstilling + være hjemme med barn. Så vi skal liksom lide fordi noen andre bruker svart dagmamma??? Ok, men da får vi fjerne alle tilleggene alenemødre får da, for det viser seg at det er mange alenemødre som faktisk er sammen med barnefar og som får støtte alikevel. Det er også svindel!! Også får vi fjerne sykepenger, for jeg vet nemlig om noen som har "faket" seg til sykepenger!! Uføretrygd får vi også kvitte oss med, for er det ikke på nyhetene stadig vekk da om hvor enkelt det er å bli uføretrygdet og at det er mye svindel innen dette???
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #17 Skrevet 21. mai 2007 jeg synes kontantstøtte er kjekt brukte det på første man og hadde planer om og gjøre det nå også, men men tror ikke det går rundt økonomisk om den halveres. synd det altså. Vi har heldigvis fullbhg dekning her jeg bor men da må jeg jobbe mer enn den 50% stillingen jeg har og da får jeg jo enda mindre tid sammen med barna mine.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #18 Skrevet 21. mai 2007 Jeg kan bare sanakke for meg selv.Og meg har du missforstått. Det jeg mener er at kontantstøtten er en fin ting,hvis den blir brukt til det formålet som den første tanken var med det,synes jeg den er helt grei.Nemlig at barna skulle få mer tid sammen med foreldren,at en av foreldrene skulle være hjemme å ta seg av barnet og skulle derfor få økonomisk støtte til det. Det jeg reagerer på er at nå ser de jo bare på om barnet benytter seg av barnehag og dermed bruker mange denne støtten fra staten til å betale svarte dagmammaer. Mener også det at det er tull å si at en ikke skal ha kontantstøtte fordi invandrer da heller vil ha barnet hjemme hos seg enn i barnehage når barna deres trenger dette mer.At de virkelig trenger det,vel hvis de virkleig trenger det så barnevernet bli koblet inn og sette barna i barnehage,der er jo mange nordmenn som opplever at barnevernet har gjort det- For at noen ikke tenker på barnets beste,men ser kun penger,skal ikke alle andre lide for,det er jeg helt enig med deg i Cat78
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 21. mai 2007 #19 Skrevet 21. mai 2007 Er helt enig i at mange barn har gått av å gå i barnehage, og ja, kanskje spesielt innvandrerbarn. Men disse barna har det sikkert best hjemme hos mor de første par årene de også. Og klart de vil være hjemme med sine barn lengst mulig når de har mulighet til det! Hvem mor vil ikke det? De bryter jo ingen lover ved å være hjemme å motta kontantstøtte. Kunne heller tilbudt gratis barnehageplass for innvandrere når barnet ble 2-3 år eller noe. Det har Norge penger til! (Staten må gjerne bruke en drøss med penger på andre, det er ikke det som plager meg. Jeg er ikke gnien altså, men synes det er urettferdig å fjerne kontantstøtten eller halvere den når JEG trenger den!!!!!) Jeg er nemlig så egoistisk at jeg kun tenker på MEG og MIN familie og hva som er best for OSS! Jeg vil ha kontantstøtte for det er best for meg og mitt barn, så får heller staten finne på noe lurt for å ferske snylterne, få innvandrerbarn og andre trengende barn i barnehagen. FOR JEG TRENGER KONTANTSTØTTA!!!!!! )
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #20 Skrevet 21. mai 2007 Er enig i mye av det du sier,der men er ikke enig i at invandrere skal få gratis barnehageplass,hvorfor skal de det og vi som er nordmenn ikke få det.Det diskriminerer nordmenn og når er du innvandrer da??? Nei kan ikke folk se hva som er det beste for sine barn,så får barnevernet tre inn akkurat på lik linje som de gjør i norske hjem.
rødhette* Skrevet 21. mai 2007 #21 Skrevet 21. mai 2007 Hva med de som bruker kontantstøtta til hvit dagmamma? Er det greit da?
Sjonkel Rolf Skrevet 21. mai 2007 #22 Skrevet 21. mai 2007 Jeg er for kontantstøtten, men mener det burde være bevisplikt på at man faktisk var hjemme med barnet. (Altså at foreldrene ikke kunne jobbe begge samtidig. Om man velger å jobbe skift, slik at noen er hjemme med barnet, er det greit) For oss utgjør kontantstøtten forskjellen på om jeg kan vøre hjemme lenger eller ikke. (Selv om den er så lav at det blir på minimumseksistens, men jeg synes tulla er for liten til å skulle i barnehagen når hun er 10 mnd gammel) Men halverer de den, tvinger de oss til å sende henne i barnehagen. Men selvfølgelig, kontantstøtten er jo et gode, det er ikke noe man kan "kreve" alltid skal være der, men så lenge de lovte å beholde den slik som den er nå, ut stortingsperioden, synes jeg det er lavmål om de halverer den nå. Men den regjeringen som er nå, er jo bare møkk uansett, håper virkelig folk tar til vett og stemmer annerledes ved neste valg... Men det er dumt at de som bruker den til svart dagmamma ødelegger for oss som bruker den slik den er ment, og spesielt dumt at "alle andre" da automatisk sier at "ALLE" bruker den til svart dagmamma.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #23 Skrevet 21. mai 2007 Ingen lover blir brutt da,så da må jo det være greit,men det var jo ikke det som var hensikte når kontantstøtten ble påtenkt og planlagt. Selv mener jeg at kontant søtten burde være slik de i første omgang hadde tenkt,at de som ønsket å ha tid sammen med barna sine,skulle få litt økonmisk støtte fra staten,men slik ble det jo ikke til slutt,det ble jo bare at du ikke skulle bruke barnehage.så derfor kan en jo ikke si noe på de som bruker det til hvit dagmamma,men synes regelen er feil. forstår du hva jeg mener?
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 21. mai 2007 #24 Skrevet 21. mai 2007 Hehe.. er sikkert litt dumt med gratis barnehage ja.. Men jeg er desperat skjønner du ikke det da!! ) Jeg er villig til å gi alle gratis barnehage jeg bare jeg får kontantstøtte!! Men er helt enig i det siste du skrev!
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 21. mai 2007 #25 Skrevet 21. mai 2007 Jepp, burde vært bevisplikt ja!! Da hadde det jo ikke vært noe problem!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå