Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 6 er så dårlig nå. Huff, jeg kjenner meg så fortvila og lei. Han har betennelse i spiserøret og vi har fått time i Bergen for vurdering av operasjon. Men det er ei stund til.. Og han er virkelig dårlig nå. Han virker deprimert, griner for alt og ligger ofte å vrenger seg på sofaen mens han gråter og bærer seg. Er ikke fornøyd mao..

Han er så tynn nå at blodårene buler ut på beina og på armene. Magen vender innover og hoftebeina stikker ut. Han har ikke rumpe lenger. Herregud, jeg er så fortvila og lei meg. Det er en kamp for å få i ham mat, han kjenner ikke sultfølelse. Klager over kvalme og magesmerter. Legen hans på sykehuset har avspasering og jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Han er nødt til å få litt kjøtt på beina.

Hva skal jeg gjøre da?? Ringe til barneavdelingen? huff, kjenner meg rådvill og hjelpesløs her. Vondt å se sitt barn lide..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring!! Det hadde jeg gjort! Høres jo helt forferdelig ut...

Skrevet

Prøvde å snakke med en barnelege i helga, men hallo, dama var jo helt blåst jo..

"Er ikke lett for meg å si hva du skal gjøre" Legen er ikke tilbake før 30 mai.. Får ringe opp i morgen og høre om det er en lege som har greie på dette.

Skrevet

ring å snakk med di.i mårra den dag.guttungen skal ikke måtte stå i ventekø med et slikt problem.det skal være sikkert.men om han må vente,så fins det jo enæringpulver,og ferdig drikke å få kjøpt på apotek.om han tåler det da.hør med legen.

skjønner godt du er bekymra jeg.det sliter på å se ungene så dårlig.

skulle ønske jeg hadde vært i nærheta.da skulle du fått en klem av meg.men ring å mas.nekt å vent lengre.

Skrevet

Ring! Du kjenner gutten din best av alle.

Og til slutt; husk at det er fritt sykehusvalg dersom det tar for lang tid til evt. operasjon.

Skrevet

Han får ernæringspulver iblanda rent fett. Men det fester seg ikke på han. Han ser ut som en konsentrasjonsfange. Takk for klemmen. Gjør godt å lufte frustrasjonen. Huff, nå griner jeg og..

Skrevet

Uff, synes det der høres trasig ut. Stakkars liten, han skal ikke gå og plages slik... Synes du skal ringe sykehuset i morgen og be om at en lege skal se på han, det gir en trygghet det også. Jeg har selv erfart at det hjelper å stå på. Ikke meningen at gutten din skal ha det slik. Lykke til !

Skrevet

Kan ikke engang tenke meg hvordan dere har det. Lykke til i morgen! klem fra meg.

Skrevet

Takk. Jeg skal trekke pusten langt ned i magen og få en sjekk så snart som mulig, aller helst i morgen. Takk for klemmer, det hjelper.

Skrevet

Stakkar liten! Sånn skulle det ikke være nødvendig at han hadde det!

Har du oversikt over vekttapet hans pr uke eller hyppigere? Vekttap totalt - eller prosentvis tap av opprinnelig vekt? Vet du nøyaktig hva han får i seg av mat og drikke? Ta med oversikten/listene over dette - hvis du ikke har , lager du en på "husken" - og be om, nei krev! en akuttime hos fastlegen og be om innleggelse for en vurdering av ernæringsstatusen hans. Dersom du har tall på dette, vil det ofte gjøre at legen/e blir mer oppmerksomme på hvordan ståa er - ellers har det ofte lett for å bli litt synsing, eller de forstår ikke hva du mener pr tlf....

Ikke vær redd for å ta i når du skal beskrive hans situasjon - da vil kanskje alvoret i situasjonen gå opp for legen også. Insister på t dere ikke kan vente så lenge på vurderingen i Bergen - dere må dit NÅ! (mener det er ganske lenge siden du fortalte at dere skulle dit?!)

Som et eksempel: Hos voksne intensivpasienter regnes et vekttap på fem kilo eller mer som ganske mye - og det som tapes er jo ikke bare fett men også muskelmasse, som er vanskelig å bygge opp igjen - kan ta opp mot ett år...

Så for en seksåring som kanskje veier 20 kilo i utgangpunktet, vil et vekttap på to kilo utgjøre ti prosent av total kroppsvekt - høres ut som din gutt har mistet mer enn det? Fire kilo er tyve prosent... Antall kilo høres ikke så dramatisk ut som det prosentvise tapet, ikke sant. Hvis jeg hadde tapt tyve prosent av min kroppsvekt i løpet av en akutt sykdomsperiode, hadde jeg gått ned fjorten kilo - til sammenligning...

Ring legen din, og ikke gi deg før dere får komme enten dit eller til sykehuset!

Skrevet

Uff dette høres ille ut!

Men, om han har betennelse i spiserøret så er det kanskje ikke så rart at han er i så dårlig forfatning....... Sliter selv med reflux og det er smertefullt og krever jevnlig medisinering ellers hadde jeg ikke fått i meg verken vått eller tørt. Det er jo veldig sannsynlig at han har såpass mye smerter forbundet med betennelsen og jeg håper han får medisiner for dette. Ellers må du som mor forlange at han får akutt hjelp!!!

Skrevet

Det er veldig vondt å se barnet sitt lide!!

Ring sykehuset og forklar situasjonen - husk at det er du som kjenner ditt barn best.

Føler med deg!

Trøsteklem fra

Skrevet

Kjære deg!!!!

RING RING RING RING!!!!!!!!!!

Ikke gi deg før du får respons.

Håper virkelig du får hjelp snart. Føler med deg.

Skrevet

Jeg har snakket med barnelege. Han ville at vi skulle kutte ut all melk, soya, egg og gluten. Han var redd at refluksen kommer som en følge av problemer med tarmen, altså en allergisk reaksjon... Jeg lurer nå på hva vi skal gi gutten, jeg da.. Behandlingen som kan komme til å iverksettes i Bergen er kortison og streng diett, eller operasjon. De vet ikke hva dette er og famler i blinde. Hvis han ikke blir bedre legger vi ned en nesesonde. Vi har allerede prøvd streng diett uten at gutten har blitt noe bedre, og blir det diett som blir utfallet, kommer han nok ikke til å spise noe i det hele tatt. Han overlever jo på yogurt og ernæringspulver. I dag har vært en grei dag, han har vært i godt humør, men ser veldig sliten ut.

Takk for alle gode svar, jeg setter veldig stor pris på trøst og oppmuntring.

Skrevet

Jeg vet at han har falt i fra 50 percentilen til under 2,5 percentilen. Han har vokst 3 cm uten å legge på seg, og veier i dag det samme som han gjorde da han var 4..

Skrevet

Det høres ut som om du ikke treffer på dem du bør snakke med, hadde det vært mulig å snakke med en privatklinikk om dette?

:-)

fader altså, jeg vil dere skal få hjelp jeg!!!!

klem fra

Skrevet

Kjære deg!!

Huff, så ille!! Hvis det er refluks, kan du ikke be om operasjon med en gang? Jeg vet ikke hvor små barn de opererer, men dette er jo et rutine-inngrep som har veldig høy suksessrate. Jeg tror jeg svarte deg for en stund siden vedr. mannen min som fikk et helt nytt liv med operasjon etter åresvis med diett og tabletter. Det er virkelig en ny hverdag for ham!!

Lykke til, håper du får tak i noen før 30. mai i hvert fall!!

Skrevet

Stakkars gutten!!!! Huff! Fryktelig vondt å gå og bekymre seg for ungene sine!! Ring og mas og mas og mas og forlang og krev og stå på...... Helt til du får svar og hjelp!!!

Skrevet

Dumme helsevesen som ikke tar bekymrete mødre på alvor. Det går inne an at deres faste lege har ferie uten at noen andre overtar ansvaret! Hvis han ligger så lavt på vekt i forhold til høyde, synes jeg du skal fortsette å ringe til noen sier at dere skal få en akuttime. En liten 6-åring som gråter og virker deprimert SKAL få hjelp! Dietten dere fikk foreslått virker lite gjennomtenkt når det han skal ligge unna er det eneste dere får i ham. Et sånt råd holder ikke!

Stor trøsteklem til mamma'n også som må se gutten lide uten å kunne hjelpe henne.

Skrevet

Stakkars gutt og stakkars deg, må være helt forferdeloig å se barnet sitt slik.

Og veldig frustrende ikke å få ordentlig hjelp...

Stå på og ikke gi deg før lillevennen har fått den hjelpen han trenger.

En 6 åring i Norge skal ikke trenge å gå slik lenge, - mener nå jeg..

Lykke til og tanker fra meg

Skrevet

Stakkars lille gutten og stakkars mamman hans.

Skjønner ikke at det er mulig i Norge i 2007 å måtte vente så lenge før en skikkelig konsultasjon på ett alvorlig problem for barn!

Dette kan jo virkelig skade kroppen hans for fremtiden!

Håper du finner noen som kan ta problemet på alvor. Rådet fra Reveenka virket ganske bra. Dokumenter så godt du kan, overdriv og stå på.

Håper du får respons med engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...