010307+180209 Skrevet 20. mai 2007 #1 Skrevet 20. mai 2007 Hun er 12 uker nå, og det å sovne av seg selv på kvelden er rene marerittet. Hun var ikke så ille tidligere, men nå ligger hun bare å vrir seg, småsutrer (som ender opp i ramaskrik hvis jeg ikke tar henne opp etterhvert) hun er tydelig trøtt, men finner ikke søvnen. Ender med at jeg må rugge og kose henne i søvn. Vil jo gjerne at hun skal lære seg å sovne av seg selv, slik at det blir bedre for oss alle senere. Noen som har noen gode tips?
MammaDilla Skrevet 20. mai 2007 #2 Skrevet 20. mai 2007 Hmmmm... Har du faste kveldsrutiner? Slik er kvelden til Sondre; Bading ca kl syv Kos og prat ved tørk og påkledning Ned i mamma og pappas seng for kveldens siste måltid I seng og godnatt. Dette har jeg vært helt konsekvent med siden han var 6 uker, og han er kjempeflink. Eller dvs. siste uken har han snudd litt, men det er fordi han ikke har får nok melk fra meg...Roet seg når jeg klarte å øke.. Rutiner er veldig viktig. Det skaper forutsigbarhet, og babyen blir rolig og trygg av at den "vet" hva som skal skje. Jeg ammer siste amming i sengen og legger han når han begynner å bli passe sløv og døsig. Lar han sutre og klage til han sovner fordi det er slik han lærer å sovne av seg selv. Er jo ikke sikkert dette vil hjelpe for deg, og for alt jeg vet kan du ha gode rutiner. Det kan jo være at småen faktisk er mer sulten. Hvis det blir mye ramaskrik, forsøk å bare roe henne for så å legge henne ned. La det gå noen kjappe min før du tar henne oppigjen. Siste tips, prøv å legge henne en halvtime tidligere.. Håper hun kommer innigjen i sin gode tralte Lykke til.
SpongeBob Skrevet 20. mai 2007 #3 Skrevet 20. mai 2007 Det der går opp og ned hos oss... Min lille Knott er 3 1/2 mnd nå og sover klart bedre når han har sovnet på egen hånd, men det er slett ikke alltid han er så samarbeidsvillig. Det som stort sett funker hos oss er fast rutine (merker veldig godt når vi har vært bortreist eller noe) med bad - massasje - pysj - pupp - kos og så natta, men han må være kjempetrøtt og helt på grensen til søvn når han legges, ellers går det ikke. Han sover best når han kjenner seg litt "omsluttet", så han ligger oppå dyna i stedet for under den, og har en kosekanin som han trekker over ansiktet så han har nesa borti noe. Prøv deg fram med din lille om det er noe som hjelper henne på den måten, og lykke til! Som sagt går det opp og ned her også, men det er bare å fortsette og ikke ta nedturene for hardt:)
010307+180209 Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2007 takk for flere gode råd. Rutiner har vi hatt stort sett siden hun var 3-4 uker gammel, det som har endret seg er det at hun nekter å spise før hun legger seg så fremt hun ikke er skrubbsulten, slik er hun også resten av dagen, er liksom ikke bare å gi henne en skvett før vi skal noen plass. Slik som idag som spiste hun i syv tia, badet masserte å koste litt kl 8, og prøvde å gi henne litt pupp etter det, som kun resulterte i skriking, lurer på om hun kan være litt overtrøtt, men synes det er så vanskelig det med soving på ettermiddagen og kvelden, hun er jo ikke våken i mer enn 2 timer av gangen før hun er stuptrøtt... Hun vil tydelig ha noe i ansiktet når hun sover for hun prøver å vri seg å gjømme hodet i ett helseteppe som jeg har rullet og lagt rundt hodet hennes i sprinkelsenga, jar også en kosekanin som jeg legger i halsgropa hennes, men kan jo liksom ikke legge denne over hodet hennes heller. Prøver å ha handen der å stryker henne over pannen, men det virker som at hun nesten blir mer urolig av det... Jeg tar henne opp når jeg synes hun skriker for mye, bruker da en stund på å roe henne ned, prøver å legge henne før hun sovner ordentlig, slik at hun kanskje tror hun sovner av seg selv... men da skriker hun før jeg nesten har lagt henne ned på mandrassen...
monztah Skrevet 20. mai 2007 #5 Skrevet 20. mai 2007 Ser at du har fått gode tips allerede. Ville egentlig bare komme med et lite innspill, leste nemlig det at søvn er en modningsting og at søvnen blir viljestyrt fra var det 9 måneder det sto tro? Jeg tror egentlig man som forelder ofte ender opp med å gjøre det som funker best for å få å nurket til å sovne til hun er moden for å sovne selv, og at det varierer fra barn til barn det tidspunktet da de er modne for det.
MammaDilla Skrevet 21. mai 2007 #6 Skrevet 21. mai 2007 monztah: Mulig at søvn er en modnings greie ja. Men når det er sagt så begynner hjernen og produsere det hormonet som gjør at man får en døgnrytme allerede rundt 3mnd alderen. Derfor anbefalse det (utfra det jeg har lest) å begynne så smått med å la de sovne av seg selv rundt 3 mnd alderen..
Trønderpia venter nr 3 Skrevet 21. mai 2007 #7 Skrevet 21. mai 2007 Jeg ser det er mange tips her. Men vil si noe om denne kosekaninen. Gutten min har en klut. Han drar den alltid over ansiktet. Og når han er trøtt nok, så lar han den ligge der. Jeg lar han få ha den der til han sovner, så tar jeg den bort... Men som regel er det jo gode luftehull da. En annen ting jeg har gjort, er at jeg selv sover sammen med den noen netter, slik at det blir mamma-lukt av den:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå