Gå til innhold

Uenig med barnehagen ang. oppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2-åring i barnehagen. Han spiser flere måltider der.

I vår barnehage får barna gå fra bordet etter å ha spist ferdig -

dvs. de går fra bordet når de selv har spist, selv om det er andre som ikke har spist ferdig. Noe jeg er svært uenig i. Dette fører til at mitt barn spiser lite ettersom det er mye morsommere å leke. Jeg synst også det er uhøflig å gå fra bordet før alle er ferdig. Nå nekter jo barnet å sitte ved middagsbordet hjemme, og det å gå i selskap/cafè er et mareritt.

Bør ikke en 2-åring klare å sitte til måltidet er ferdig? Hvordan er det i barnehager/hjemme hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både i barnehagen og hjemme får han gå fra bordet når han er mett.

Skrevet

Jeg synes ikke man skal tvinge barn til å sitte ved bordet mens alle andre skal spise seg ferdig. Da blir jo de som er "flinke" til å spise opp maten sin straffet for at det finnes andre som bruker lenger tid!

Dessuten ønsker ofte jeg og mannen å sitte lenge ved bordet under middagen, kose oss med kaffen og praten mens ungene leker. Kan jo ikke tvinge dem til å sitte med oss i timesvis heller.

Vi har alle våre kjepphester. Min er at ungene skal forsyne seg med det de vil selv, og dermed må de spise opp. Men å tvære ved bordet for å vente på andre, det synes jeg er unødvendig. Nå mens toåringen din er liten, er det selvsagt litt problematisk at det er forskjellige regler hjemme og i barnehagen, men jeg tror han snart lærer seg det.

Skrevet

I et selskap der måltidene gjerne drøyer ut litt synes jeg det er rene pininga å skulle tvinge de minste til å sitte der rett opp og ned etter at de er forsynt.

Hos oss gjør vi det som de i barnehagen, han får gå når han er ferdig å spise. Han er tre år.

Når vi har besøk av folk med barn må han sitte til de andre på hans alder er ferdige.

Skrevet

Jeg har jobbet i to barnehager og i begge måtte ungene vente til de andre var ferdige. De fikk gå før hvis de skulle på do, legge seg eller de siste ungene var veeldig trege. Fungerte helt fint det.

Jeg måtte og sitte med bordet til alle var ferdige når jeg var liten og husker jo at det var kjedelig, men har da ikke tatt skade av det. Ungene lærer seg jo etterhvert at det ikke nytter å mase.

En trenger jo selvfølgelig ikke drøye måltidene i det uendelige heller, blir litt slitsomt for småtassene å sitte stille så lenge :o)

Skrevet

Er jo greit nok at de ikke tar skade av det. Men jeg ser ikke poenget med å sitte ved bordet til alle er ferdige sånn til hverdags. Og når barna blir større, klarer de helt fint å se forskjellen mellom hverdag og spesielle dager.

Poenget er vel at vi mener forskjellig om dette, og at hi blir nødt til å takle at barnehagen har en annen filosofi enn det hun har selv på dette punktet. Og det tror jeg går bra!

Skrevet

I vår barnehage spiser barna, og får gå ned når de er ferdige. Slik har vi det hjemme hos oss også, men dersom vi er ute på restaurant/café så sitter alle sammen rundt bordet til alle er ferdige med måltidet, men dette har gått helt fint uten noen problemer.

Dersom det er slik at ungene forstyrres veldig av at noen går fra bordet, syns jeg du bør snakke med barnehagen og evt. foreslå at ungene som trenger litt lenger tid ikke går ned før de er ferdige, ellers vil de jo aldri spise seg mett. Griper ikke barnehagen inn dersom de ser at barna spiser veldig lite ?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Slik gjør dem i bhg der sønnen min går også. Og nå tror han hele tiden at han bare kan ta et par biter av maten sin, så er han ferdig. Skikkelig irriterendes. Jeg prøver jo å få han til å sitte og spise til jeg er ferdig, men det går hvertfall ikke.

Skrevet

Han får gå når han er mett og må ikke vente på broren på 4,5 år. Vi hadde egentlig tenkt å gjøre det slik, men de bruker som oftest så utrolig ulik tid på å spise at det ville ikke blitt noe hyggelige måltider for noen om vi skulle tvunget dette igjennom. 2 åringen har alltid vært litt finspist og spiser fort og konsentrert og er ferdig på 2-5 minutter som oftest mens 4 åringen er storspist, spiser saaaaakte og bruker fort en halvtime på å få i seg middagen. Å få en 2 åring som er mett til å sitte i ro i 25 min for en grunn han er for liten til å forstå går bare ikke her. I barnehagen må 3 barn være ferdig å spise før noen får gå i fra bordet. Når tre barn er ferdig får de tre gå og så går resten etterhvert som de er ferdige, minst en voksen sitter så klart og venter med dem som bruker lengst tid.

Skrevet

Bhg kan ikke rette seg etter alles ønsker..

Da må dere finne en måte og lage regler på at en ting gjelder i bhg og hjemme gjelder det sånn...

De fleste barn tilpasser seg det ganske fint med tiden...

Skrevet

Jeg må si meg enig med HI. Har selv jobbet i barnehage og der satt barna til alle var ferdig, om det ikke var noen som spiste veldig sakte. Vi satte ofte på en cd med en historie på slutten av måltidet, eller vi pratet, og da var det nesten aldri noe problem med utålmodige barn.

Vi opplevde også at barna spiste mindre når de fikk gå fra bordet når de var ferdige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...