Gjest Skrevet 20. mai 2007 #1 Skrevet 20. mai 2007 Men hva sier den? Ordet er deg nær, i din munn og i ditt hjerte. Dette er troens ord, det som vi forkynner. 9 For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. 10 Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. Dette er fra Romerne kap.10.8-10 Det er slik man blir frelst når man er stor nok til å FORSTÅ dette med å ta i mot Frelsen Før man er stor nok til det så ER man et Guds barn. Dette samsvarer med Jesus sine egne ord: Matteus 18.2-6 "Han kalte da et lite barn til seg og stilte det midt i blandt dem og sa: "Sannelig sier Jeg dere ; uten at dere blir som et lite barn kommer dere slett ikke inn i himlenes rike. Den som gjør liten som dette barn , han er den største i himlenes rike. Og den som tar i mor et slik lite barn for Mitt navns skyld, tar i mot Meg" " Og videre i vers 10. : " Se til at dere ikke forakter en av disse små !For jeg sier dere at deres engler i Himmelen ser alltid min Himmelske Fars ansikt." Matt.19.14-15: "Da sa Jesus : La de små barn være , og hindre dem ikke fra å komme til Meg , for Himlenes rike hører slike til. Og Han la sine hender på dem , og drog så bort derfra" Jesus sier klart at Himlenes rike hører barna til, her er det ikke snakk om hvordan familie barna kommer i fra eller om barna er døpt, her sier Jesus at alle barn har en automatisk plass i Himmelen. Det at kirken har praktisert haste dåp forteller bare om en gammel overtroisk frykt for at babyene ikke skulle komme inn i Himmelen dersom de ikke fikk dåpsvannet over hodet.Dette er rett og slett vranglære ! Tenk på de som ikke nådde å få babyene sine døpt da....? Jeg tror mange prester sier at dette er feil nå for tiden, men selve dåpshandlingen som står skrevet på siden til "kirken den norske " eller noe sånt, tar fortsatt med at barnet blir FRELST i dåpen. Dette stemmer IKKE, GUDS rike hører barna til uansett om foreldrene tror på Gud eller ikke!! Jesus selv som er vårt forbilde ble døpt som voksen. Videre vil jeg ta med salme 8.3: "Av småbarns og spedbarns munn har du reist et vern for dine motstanderes skyld, for å stoppe munnen på fienden og den hevngjerrige" Og Matt.21.15-16: "Men da yppersteprestene og de skriftlærde så de undergjerninger Han gjorde , og barna som ropte i templet :"Hosianna Davids Sønn!"- Da ble de harme. Og de sa til Ham: Hører Du hva de sier?Men Jesus sa til dem ."Ja ! Har dere aldri lest:Fra umyndige og diebarns munn har Du beredt deg lovprisning?"
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #2 Skrevet 20. mai 2007 helt enig med deg. barna er Gud sine. derfor er det så horibelt å se barn som ikke vet hva di gjør engang vise fing og spotte Guds navn. da tenker eg: hva er det di blir lært?
Life is a gift Skrevet 21. mai 2007 #3 Skrevet 21. mai 2007 "trubbel and bubbel" Jeg ser veldig hvordan du kommer frem til det du sier her...men da lurer jeg på en ting. Når slutter barn å være barn?? Når går de over til å ikke høre Guds rike til og må velge selv?? Er det når de er 2 år, 4 år, 6 år...? Dersom alle barn skal "ha en automatisk plass i himmelen" om du sier, når blir denne plassen tatt fra dem og de må velge selv? For du sier jo selv med versene du nevner at mennesket selv må velge å tro på Jesus og bekjenne Hans navn for å bli frelst... Ser du hvordan jeg ser dette som vanskelig å gå opp? Det blir feil for meg å si til et menneske at "jada, ALLE mennesker er egentlig frelst, men når du blir 6 år gammel så er du ikke frelst lenger, da må du velge selv"... Hva som hender med de barna (og voksne) som ikke får en mulighet til å velge Jesus, det vet vi ikke, men vi vet at Gud er RETTFERDIG! Så Han har garantert en god plan der. Men med oss andre som vet om alternativene og som har muligheten til å velge Gud eller "ikke Gud", vi må selv ta ansvar for valget vårt...det er jo det mest rettferdige...og riktige... Det er DERFOR jeg velger å døpe barna mine, og legger de i Guds hender når de er små, da jeg enda har ansvar for dem. Jeg vil jo gi dem det beste, Jesus!!! Og så, resten av livet, kan de selv velge om de vil høre Jesus til eller ei. Det er deres valg... Skjønner du hvordan jeg tenker?
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #4 Skrevet 21. mai 2007 Go morgen alle sammen! Jeg har fått veldig mye ut av å :SE PÅ JESUS. Han er mitt forbilde og jeg tror mye av det Han gjorde her i verden var for å identifisere seg med oss og samtidig lære oss.Han tok jo vår plass på korset til slutt . Jeg tenker mye på det at foreldrene til Jesus tok Ham med i templet som 12åring og de ble overrasket over å finne Ham sammen med prestene hvor Han da LYTTET til dem og STILTE SPØRSMÅL. Det står om det i Luk.2.46-52 "..........og Jesus vokste i visdom og alder og i velvilje hos både Gud og mennesker."(v52) Jeg ser det sånn at RUNDT 12 års alderen begynner et barn å bli åndelig moden så det kan LYTTE og SPØRSMÅL og reflektere(ta et standpunkt) over det det hører. Men dette er sånn ca . altså. Jeg vet også at etter jødisk tradisjon så feirer man at barnet er voksent nok rundt tenåringsalderen og dette har vi som kristne arvet etter dem når vi feirer det vi kaller for KONFIRMASJON. Kirken sier det er en fornyelse av barnedåpen , et valg som tenåring selv tar.Andre menigheter underviser elevene og de må ta et VALG om de fortsatt vil være en kristen, noen menigheter melder dem automatisk ut av menigheten da og ungdommen må selv velge å melde seg inn igjen ved 14-15 års alderen(de fleste kaller dette for konfirmasjon,dette ordet kommer av engelsk confirmation = bekjennelse/bekreftelse).Mange tar da et bevisst valg og velger å døpe seg. Jeg har tenkt mye på dette og har funnet ut at jeg selv begynte å stille sprsmål til om Gud finnes rundt 12-13 års alderen.Har litt større barn og de begynte også å tenke over ting rundt denne alderen. Vel , håper du forstår hva jeg mener.Jeg skjønner DIN tankegang også utmerket, du tror på det du har LÆRT.Jeg trodde også akkurat det før , men etter å ha studert det selv så skjønner jeg at det ikke stemmer. Det ville jo i så fall være skrekkelig for alle bebisene som reiser så altfor tidlig herifra.Det stemmer ikke da med barnedåpen og at den frelser.....gjør det vel? Husk at Jesus døpte seg som voksen! =0)
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #5 Skrevet 21. mai 2007 Hei igjen Life is a gift Jeg mener ikke å blande meg i diskusjonen deres, men kansje jeg kan få komme med noen innspill. Da jeg gikk på bibelskole og vi kom til dåpsspm lærte vi at barn var født uten synd, og derfor ikke hadde behov dåpen. Men det meninghetene jeg har vært medlem av har gjort er å velsingne barnet, vi som foreldre har tatt barnet sammen med pastoren og holdt det foran meningheten, og hele forsamlingen har bedt for barnet etter pastoren velsingnet barnet. Det er jo veldig likt det Jesus selv gjorde da han tok barna til seg, han la sin hånd på de ba for de og velsingnet de. Ellers så ser du at de fleste barn begynner å spøre spm om Gud, Jesus og himmelen er de ofte i 3-4års alderen, det er spm kommer når inntelektet begynner å ta form, det er i så fall da synden tar bolig, men dette tror jeg og står jeg ikke for. Det jeg ofte har lagt merke til i menigheter er at fra ungdommene er 14- 16år velger de å ta troende dåp, tror min bror var en av de yngste i vår menighet da han valgte å døpe seg, han var 12. Men han visste hvorfor han gjorde det og hva hans handling betyde da han gjorde det. Jeg var selv 18, men det var for at jeg ble ikke en troende for jeg ble så gammel. Jeg er barnevelsingnet som babay og det er også min sønn, men tror om han dør nå så kommer han til Gud uansett. For himmelens rike hører barna til
Life is a gift Skrevet 21. mai 2007 #6 Skrevet 21. mai 2007 Heisann begge to! Jeg skjønner at vi har ulike syn på dåpen, og på når synden "kommer inn" i mennesket. Jeg ser på dåpen som en nådehandling fra Gud, ikke en "standpunkthandling" fra oss mennesker. Den handlingen gjør vi mennesker nemlig hver dag...når vi velger å følge Han. Det er frelse i dåpen, slik jeg leser Bibelen. Og det er en gave fra Gud som alle kan ta i mot eller bli gitt til. Barn, unge, voksne, syke og friske (mentalt). Det er ikke noe krav om å forstå hva, hvem eller hvorfor Gud er... Derfor er det jeg velger å "gi denne gaven" blir barna mine når de er små. Det blir et ønske fra oss som foreldre å legge barna våre i Guds hender...og da er de der hele livet og etter døden, om de ønsker det. De kan selv "gå ut av de hendene" om de ønsker det. Ang barn som dør i magen, før de blir døpt eller mennesker som aldri får sjansen til å bli døpt, så gjentar jeg meg selv med å si at Gud er rettferdig, og Han vet mye mer enn det vi fatter og forstår (eks: røveren på korset). Ang det at Jesus døpte seg som voksen, så ja han gjorde det. Men det er ikke den samme type dåpen. Jesus døpte seg i noe som Bibelen kaller "Johannesdåpen", og det var ikke en frelsende dåp. Johannes døpte mennesker (inkl Jesus) FØR Jesus døde for våre synder på korset. Jesus snakker jo selv om dåpen etter at han stod opp igjen på en annen måte enn før han døde. Jeg tror ikke på dette fordi" jeg har blitt lært opp til det", jeg tror det fordi jeg finner dette for rett i Bibelen, og det er mye mer rettferdig og riktig for meg at vi (pga syndefallet) blir født med en syndig natur, (altså ikke noe som kommer inn i livet vårt når vi fyller 4 år) og at Jesus er vår mulighet til samfunn med Gud igjen... Guds rike hører barna til...det er helt sant. Og Jesus sier jo selv " at den som ikke tar imot Gud rike SOM ET LITE BARN, skal ikke komme inn i det". Men barna trenger også Jesus for å komme inn i Guds rike.... Så får vi godta at vi er uenige, men vi kan likevel be om at Gud må være nær oss og de nydelige barna våre...
Gjest Skrevet 21. mai 2007 #7 Skrevet 21. mai 2007 Hallo hallo Så er vi uenig og det er helt greit. Jeg er iallfall glad for at jeg har denne vissheten om at ALLE barn kommer i fra Guds hjerte og TILLHØRER Gud uansett om foreldrene er troende eller ikke.Jeg har visshet om at Himlenes rike hører ALLE forledreløse barn til og alle som måtte dø i mors mage eller rett etter fødselen. Jeg vet at mange som er for barnedåp påpeker at Jesus ble døpt av Johannes FØR Han selv fullbragte frelsesverket på korset men akkurat det er for meg et forbilde til etterfølgelse.Tenk at mesteren selv,Guds Sønn lot seg døpe av et mnsk som sa han ikke var verdig til å løse sandalremmen engang til Jesus!Det er stort og forteller meg også at vi ikke trenger å bekymre oss over hvem som døper oss, men selve dåpshandlingen er en proklamasjon inn i åndeverden og en forening med Kristus i det at Han ble begravet for våre synder og reist opp igjen!Når vi nedsenkes UNDER VANNET så blir vi altså begravet med Kristus og reist opp igjen sammen med Ham.Vi døper oss altså på vår egen TRO og BEKJENNELSE. Denne handlingen går da bebisene glipp av å gjøre i tro og de blir ikke heller nedsenket under vann med FULL NEDDYKKELSE og da er det vanskelig å bli begravet med kristus symbolsk. Ta en titt i ROM.6 så skjønner du hva jeg snakker om. Vel , vel =0) keep smiling !!!!!
Life is a gift Skrevet 21. mai 2007 #8 Skrevet 21. mai 2007 Jess, I will (keep smiling) hehe Når har du termin forr?? Første babyen for din del?
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #9 Skrevet 22. mai 2007 Hallo Jeg fikk baby i oktober.Har nå tre flotte sønner. Når venter du bebisen da?
Life is a gift Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 Så flott å høre! Jeg venter i januar, så er ikke lagt på vei enda! Spennende!!!!
Gjest Skrevet 4. juni 2007 #11 Skrevet 4. juni 2007 Får dytte denne opp så kan du lese om barnas spesielle plass i Himmelen. =)
LynxLynx Skrevet 25. juni 2007 #12 Skrevet 25. juni 2007 Jeg trodde barna ble døpt for å rense dem fra arvesynden?
Gjest Skrevet 25. juni 2007 #13 Skrevet 25. juni 2007 Heisann Kirken den Norske sier at barnet blir frelst i dåpshandlingen.De er nok da opptat av dette med arvesynden. Dette stemmer ikke fordi Himlenes rike hører barna til. Det er ingen magi i dåpsfontenen i kirken, ingen blir frelst inn i himmelen på grunn av vigslet dåpsvann i fra kirka.Det er noe tull og tøys. Når man døper seg med full neddykkelse så skjer det kun noe dersom man gjør dette på egen tro og bekjennelse.En liten baby er ikke i stand til å ta et slikt valg .Dåpen med full neddykkelse frelser heller ingen men er en proklamasjon inn i Åndeverden og et veldig sterkt vitnesbyrd om at man har tatt i mot Jesus.Mange opplever sterke ting med Gud i denne dåpen.For meg ble voksen dåpen et sterkt møte med Gud og et skille mellom det som var før og det nye livet.Jeg ble begravet med Kristus og oppreist med Ham slik det står i Rom.6 i bibelen.En veldig herlig handling det å forenes med kristus i dåpen.Når man reises opp fra dåpens begravelse så er man et nytt menneske , det gamle er borte. Jeg tror alle barna tillhører Gud helt til de er store nok til å ta et eget valg.Guds nåde er enorm og et lite barn er Guds egen lille skatt, beskyttet og elsket av Ham!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2007 #14 Skrevet 26. juni 2007 trubbel and bubbel Du kaller det tull og tøys, men det er din mening!! i dåpen blir man frelst fra arvesynden og mørkets makt! Aksepter det at de fleste tror på arvesynden og barnedåpen slik det er i den norske kirke! og ikke kall det tull og tøys!
Gjest Skrevet 26. juni 2007 #15 Skrevet 26. juni 2007 Hei anonym Joda jeg respekterer mnsk som velger og tro på at barnedåpen renser fra arvesynden, men jeg bruker tull og tøys om det fordi denne tolkningen samtidig sier at barn som ikke blir døpt går fortapt.Det menes altså at babyer i mammas mage og babyer som dør e. fødsel o.l ikke har en sjanse.Det menes også at uskyldige foreldreløse gatebarn ikke har en sjanse, beklager men jeg greier ikke holde meg.... så her kommer det igjen: TULL OG TØYS!
LynxLynx Skrevet 1. juli 2007 #16 Skrevet 1. juli 2007 Jeg skjønner ikke hvordan man kan velge og vrake i kristendommens dogmer. Hvis bibelen er guds ord, hvordan kan man som simpelt menneske velge hva i bibelen man vil tro på? Man kan da ikke plukke ut det som ikke passer? I så fall tar jeg gjerne to porsjoner du skal ikke stjele, ekstra vend det andre kinnet til, men helst ikke arvesynd og ikke noe kjetterfordømmelse. Jeg mener også at det er tull og tøys at barn som ikke er døpt er fortapte. Det er en av grunnene til at jeg ikke kan identifisere meg med kristendommen.
Gjest Skrevet 1. juli 2007 #17 Skrevet 1. juli 2007 Hei LL. Skjønner. Men saken er at det ikke står om babydåp i bibelen heller.Her er det snakk om forskjellig tolkning altså av det med dåp.Syns bare den versjonen med at de bebisene uten vann over hodet går fortapt er FOR horribel til å bli stående uimotsagt.Grunnen til at folk flest aksepterer det uten sprsmål er nok fordi barnedåp for veldig mange kun er en fin tradisjon,Man tenker altså ikke så mye igjennom saken.Ja ja, sånn sett er det jo greit da for dem som ser det KUN som en fin tradisjon og en vakker sermoni.Og en vakker sermoni ER det jo.
LynxLynx Skrevet 1. juli 2007 #18 Skrevet 1. juli 2007 Forsåvidt sant det, at barnedåp ikke er nevnt i bibelen. Dårlig valgt eksempel av meg. Ikke engang voksendåp var en jødisk skikk på jesu tid...
Gjest Skrevet 1. juli 2007 #19 Skrevet 1. juli 2007 Jesus var så absolutt jøde og ble døpt som voksen
LynxLynx Skrevet 2. juli 2007 #20 Skrevet 2. juli 2007 Jesus ble døpt, ja. Men det var ikke og har aldri vært en almen skikk i jødedommen. Johannes døperen var en slags profet som oppfordret folk til å be om tilgivelse og "vaske bort" sine synder. Jødene praktiserte ikke dåp i den forstand å ta i mot den hellige ånd, jødenes rensende bad mikvah, er et ritualt bad i forbindelse med visse omstendigheter, for å gjenopprette rituell renhet for eksempel for kvinner etter menstruasjon eller barnefødsel
Fruen i huset Skrevet 4. august 2007 #21 Skrevet 4. august 2007 Jeg er kristen og døpte meg som voksen! Nettopp fordi dåpen er en samvittighethspakt med Gud. Nå er jeg jo heldig som tilhører en forsamling for praktiserer voksendåp da, og for meg er dette helt etter bibelen. Jeg tror forskjellen på barn og voksen i dette tilfellet er når man er voksen nok til å skjønne forskjellen på "rett" og "galt" og konsekvensene av sine handlinger. En trettenåring forstår jo ikke alltid f.eks hvor farlig det er å banne og spotte Gud, mens en på 20 absolutt burde forstå det! Uansett: Vi må ha en barsnlig tro på Gud - det blir vi aldri for gamle til å ha.
Miss Misantrop Skrevet 4. april 2008 #23 Skrevet 4. april 2008 Interessant lesning, tror jo ikke på det samme som deg. Da jeg mener at eneste vei til himmelen er gjennom dåpen, men når det er sagt argumenterer du godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå