smakk Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Datteren min på 12 mnd våkner mellom 2 og 5 ganger i løpet av natta. Hun må da legges ned igjen og få smokken, men noen ganger må hun få pupp før hun vil sove igjen. Jeg er helt utslitt, får jo bare maks 3 timers sammenhengende søvn av gangen! Hun skal da ikke ha behov for nattmåltid lenger? Er det noen som har noen erfaringer / tips å dele med meg?
Manhattan skyline Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 Jeg har medfølelse med deg, det er det første jeg vil si. Men jeg tror det kun er vane at hun våkner nå. Som du selv sier, hun trenger da ikke mat nå! Og ikke smokk heller på natta. Du må nok rett og slett avvenne henne, dermed blir det nok et par netter med litt skriking. Det er mitt råd i alle fall.
monztah Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 Ingen råd, men ville bare si at min jente på 12 måneder også har en periode nå hvor hun våkner ofte på natten og må bli litt beroliget. Hun har for så vidt nesten aldri sovet HELE natta heller, men pleide en lang periode å bare våkne 1-2 ganger. Og hun har ikke fått nattmat siden hun var 8-9 måneder...og aldri villet ha smokk.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Huff, det er så tungt når man ikke får sove!! Hva med å ha vannflaske i sengen? Hun vil nok alltid ha pupp når hun våkner, men hvis tilbudet bare er vann, kan det være at hun gir seg? Lykke til!
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #5 Skrevet 19. mai 2007 Akkurat samme problemet her.Hun våkner 3-5 ggr pr natt,sovner ikke uten å få pupp.Hadde hun bare ville tatt smokk,hadde det gått greiere....håper det retter seg ,for avvenning med masse skrik orker jeg ikke rett og slett. Eneste jeg har merket som utgjør forskjell,er hvis jeg sovner på sofaen i stua,da kan hun sove halve natta uten og våkne. Hvis jeg våkner og går og legger meg,virker det som hun sanser at jeg er der,og våkner. Hs foreslo at jeg tok noen netter på sofaen for å se om hun sov natta igjennom. Har du mullighet til å prøve å ligge på annet rom enn vesla?Hvis dere ikke gjør det allerede da...
smakk Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2007 Det var en ide, kanskje jeg skal prøve med vannflaske. Det blir jo litt mykere overgang enn å bare kutte helt med en gang. Man legger så mange planer, men når man står der midt på natta, halvgal av søvnmangel, er det kjapt å vippe ut puppen ;o) Men det at hun sover så urolig (setter seg ofte fast på tvers oppe i et hjørne), våkner ofte og ikke klarer å falle til ro igjen uten hjelp, er det bare sånn noen barn er? Eller er det noe hun har vent seg til og dermed også kan vennes av med?
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 Min ene på snart 3 år sov veldig urolig om natta,våknet flere ggr pga at han snudde seg rundt og fant ikke roen selv.Løsningen her var babysafe,virket som han følte seg trygg i den.Da sov han på siden hele natta igjennom...
smakk Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. mai 2007 Hun har sovet på eget rom siden hun var 9 mnd, det gikk egentlig greit med en gang. Ble mye mindre nattevåk da, hun våknet minst en gang i timen inne hos oss. Men jeg trodde liksom at dette skulle ha ordnet seg naturlig til nå..
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #9 Skrevet 19. mai 2007 Ja, det har han gjort siden han var 7,5 mnd. Med unntak av sykdom og tenner da. Har rett og slett bare vært heldig, men han sov ikke natta gjennom før han fikk eget rom. Før det våknet han opptil 10 ganger om natta... slitsomt!
Northernlights Skrevet 19. mai 2007 #10 Skrevet 19. mai 2007 Lillegutt er 19 mnd i dag. Han har enda til gode å sove på natta. Jeg holder på å bli smågal....men men.... Èn natt av gangen....det er alt jeg makter å ta.
mai mammaen til to Skrevet 20. mai 2007 #11 Skrevet 20. mai 2007 datteren min er akkurat fylt 1 år og.. hun har vært veldig mye våken på natten. nå er hun inne i en periode der hun har sovet bra. men har akkurat vært igjennom to mnd med opptil 2-3 timer våking og HYLING på natten.. vi var to sombier som gikk rundt her..hehe.. men hun holdt på å få to tenner da så kan være det var det som gjorde det.. den siste uken har hun stortsett sovet fra 19/20 - 06... det er veldig greit.. men i natt begynte hun å tulle seg igjen.. vet heller ikke hva jeg skal gjøre..
moo Skrevet 20. mai 2007 #13 Skrevet 20. mai 2007 Jenta mi på 12 mnd sover veldig godt fra sirka kl 19.30 til kl 7, inkludert 3-4 nattmåltider. Ikke noe stress med litt amming om natten. Denne perioden varer ikke evig, og vi koser oss med den nærheten om natten. Min erfaring med mine eldre barn, var at de våknet regelmessig i hvert fall to ganger om natten godt ut i tredje leveår, selv om førstemann ble nattavvent ved 6 mnd og andremann ved 12 mnd.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #14 Skrevet 20. mai 2007 Endelig! Nesten to år, og nå sover han stort sett hele natta. Taklet det der med konstant avbrutt søvn litt dårlig, så dette var etterlengtet!
Bellanotte Skrevet 20. mai 2007 #15 Skrevet 20. mai 2007 Det er som å høre om mitt liv. Jeg og har en på 1 år som får pupp opptil 5 ganger om natten. Men nå til høsten skal jeg jo begynne å jobbe og da sier det seg jo selv at søvn må jeg ha. Så jeg og lurer på det samme?
Mari T Skrevet 20. mai 2007 #16 Skrevet 20. mai 2007 Hahaha - sove hele natten?! Jenta mi er snart 21 mnd - og nattesøvnen varierer veldig... Sover kanskje 2-3 hele netter i løpet av en uke. Ellers skriking 1-4 ganger. Sukk.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 20. mai 2007 #17 Skrevet 20. mai 2007 Vi var oppe 5-10 ganger hver eneste natt fra jenta var ca 6 mnd til ca 10 mnd. Fryktelig slitsomt. Det eneste som hjalp var å være konsekvente å ikke gå inn til henne- drøye lenger og lenger for hver gang. Ble MYE skriking, men nå sover hun hele natta. Det har hun gjort i et par mnd. En helt ny tilværelse. Det var fælt når skrikinga stod på, men det var faktsik verdt det både for oss og henne. Vet mange er uenig i denne metoden, men jeg angrer ikke.
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #18 Skrevet 20. mai 2007 skjønner jo nå hvor heldig vi har vært. begge jentene har sovet hele natta fra de var ca 3 mnd. selvfølgelig med unntak når det har vært sykdom o.l
snowstorm73 Skrevet 20. mai 2007 #20 Skrevet 20. mai 2007 Hehe, her var ungen våken... Mitt problem er at når jeg sov en stund har jeg liksom ladet batteriene. Og er lysvåken nå. Gutten min er 18 og har aldri sovet hele natten. Legger ham 1930. Så sover han veldig lett i begynelsen, våkner en-to-tre ganger før kl 2100. Og gjerne igjen sånn 0100, litt lengre at han er våken da. Hvis jeg er heldig var det siste gang han våknet før 0600. Slitsomt det her!!!!
2_TETTE Skrevet 21. mai 2007 #22 Skrevet 21. mai 2007 Sovet hele natten siden 6 mnd... Da trenger de ikke nattmat lenger ( hvis man gir grøt) og er lettere å vende av når de er så små..Du har kanskje begynt litt sent? Nå er han 20 mnd og jeg har ei jente på snart 3 mnd som jeg har ebynt å få ned til ett nattmåltid enda jeg fullammer...så ser ut til å funke for henne også..men skal ikke være for sikker på det enda;) Hadde tatt en avenningsrunde var jeg deg...Litt masete og slitsomt en uke, men fy søren så deilig uka etter og fremover:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå