Lily* Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Kan jeg spise spekemat dersom det er frosset på forhånd?
EierIkkeFantasi Skrevet 19. mai 2007 #3 Skrevet 19. mai 2007 har lest at listbakterien overlever frysing,,så det er vel allits en sjangs
Lily* Skrevet 19. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2007 Ingen som vet sikkert??....har så lyst på strandaskinke på en nysteikt bagett med paprika at jeg dør snart!
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 19. mai 2007 #5 Skrevet 19. mai 2007 Du trenger ikke fryse den. Spis sånn oppskåret vakuumpakket med en gang du åpner pakken. Min jm på ultralyd hadde aldri hørt at det skal være farlig å spise spekemat. Jeg spiste masse på 17. mai og har spist andre dager også. Mange her på bim som spiser det også.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 på matportalen sier di nei! men jør hva dere vil. alt kjøtt skal gjennomstekes/kokes. listeria bakterien overlever frysing.
Lily* Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. mai 2007 usj ikke det samme da...er det.... Rart at listeriabakterien kan overleve frysing...hmm det må sjekkes opp
Lily* Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 20. mai 2007 Da fant eg svaret eg ikke ønska på matportalen.no Listeria overlever frysing-faen!
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #11 Skrevet 20. mai 2007 Jeg har ikke klart å holde meg unna spekemat og må ærlig innrømme at jeg går og angrer litt. Men hva er det som kan skje og hvordan merker man at ¨noe er galt?? Kan man ta blodprøve for å teste evt smitte?? Noen som har hørt at man ikke skal spise reker i graviditeten?? Jeg vet at man ikke skal spise reker når man ammer pga allergifare. Jeg var nemlig i konfirmasjon i går og spiste reker, da var det en av slektningene mine som spurte om jeg turte og spise reker???????
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 20. mai 2007 #12 Skrevet 20. mai 2007 Det er mange år siden det ble sagt at man ikke skulle spise reker. nå kan man spise reker i bøtter og spann. Men ja, for flere år siden var det sånn at man ikke skulle spise det.
Reidis Skrevet 21. mai 2007 #13 Skrevet 21. mai 2007 Men er det listeria som er problemet med spekemat? Trodde det var toksmosplasmose jeg? Og den dør ved frysing og oppvarming (70 grader) Har jeg misforstått? Trodde listeria var i fisk og sånt...?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #14 Skrevet 21. mai 2007 Jeg synes masse av dette mat greiene grenser til hysteri nå. Greit at det er mange bakterier nå som man ikke hadde før, men tenk hvor mye bakterier folk fikk i seg før man hadde vakum pakket pålegg, og frysere, og slikt. Det var i alle fall ikke noe mindre bakterier da, og de var mest sannsynlig ikke noe "snillere" heller! Sannsynligheten for og få i seg de "farlige" bakteriene er uhyre liten her i norge. Spis og kos dere! det gjør jeg, med god samvittighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå