Gå til innhold

Født i synd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt sånn passe irritert! Jeg er i et godt og stabilt forhold, har hus, god økonomi, og mye kjærlighet å gi til det kommende barnet. Mine naboer er vel det man kaller seg personlig kristne, og mener at barn født utenfor ekteskap er født i synd. Hva mener dere om dette? Jeg kan da gi barna mine et like godt liv selv om vi ikke er gift.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror også at dine barn får det helt flott selv om du ikke er gift.

Men du må huske at noen mennesker synes det er viktig å være gift før man har sex, ergo også før man får barn. At de mener at barn utenfor ekteskap er født i synd burde jo strengt tatt ikke bety noe for deg om du selv ikke tror på hverken synd eller Gud eller ekteskap?

Så lenge de ikke plager deg, må de jo få mene hva de vil. Mange mener jo at de er tomskaller som oppdrar barna sine til å tro på Gud.

Skrevet

Heisann! Klart du kan gi barna dine et like godt liv selv om dere ikke er gift. Jeg er nok også det en vil kalle en personlig kristen, og kjenner til begrepet "synd". Likevel kjenner jeg meg ikke igjen i at det å være "født i synd" skulle gjelde (kun) dere. Slik jeg har oppfattet Bibelen, så er alle mennesker (uansett hvordan de lever og hvor "kristne" de er) født med en syndig natur (altså vi gjør gale ting). Det er ikke noe med HVORDAN en lever som kan endre på det. Det eneste som kan endre på det er om en ønsker å tro på Jesus eller ei. Men likevel vil en gjøre gale ting (altså "synde"). Naboen din også...

Den eneste forskjellen på en kristen og en "ikke-kristen" er ikke om en har "synd" i livet sitt...men om en er klar over at en gjør gale ting,og ber Jesus og andre om tilgivelse for det...

Kunne dette være noe forklarende tror du?? ;)

Ellers håper jeg du får noen fantastiske mnd foran deg og LYKKE TIL med det lille vidunderet! ;)

Skrevet

Hei

INGEN barn er født i synd!!!!!

Alle barn kommer i fra Guds hjerte og tilhører Gud.

Det følger en spesiell beskyttelse og velsignelse med et lite barn.

Små barn som forlater denne verden kommer til sin FAR i Himmelen

Barn er en gave fra Herren.

Dersom noen kristne mener at barn er født i synd så er de på "bærtur", så enkelt er det.

Skrevet

Hmm...da er eg på "bærtur" da...Jeg tror nemlig på Bibelen, og den forteller at ALLE mennesker (pga syndefallet: jfr Adam og Eva) blir født inn i denne verden med en syndig natur...det er derfor vi ikke måler syndighet i ANTALL gale eller gode gjerninger, men om vi tror på Jesus eller ei...

Jeg vet at et lite barn kan virke som det mest uskyldige i verden, men jeg velger å tro på Bibelen og ikke på hva vi mennesker (og enkelte prester) etter hvilken tid vi lever i synes virker mest riktig og lett å tro på...

Men at alle barn og alle mennesker kommer fra Gud og hans tanke og hjerte, er jeg HELT overbevist om og enig med deg i...og Han vil jo ha oss tilbake til Han...vi må bare få leve på jorden litt og bestemme selv om vi vil ha noe med Han å gjøre eller ikke...fri vilje vettu....

Skrevet

Jepp da er du på "bærtur" du også.

Jeg følger også bibelen og den beskriver fordømmelse og baktalelse som en like stor synd som hor og mord.Fordømmelse og baktalelse er fint akseptert i kristne miljøer og godt skjult......

Skrevet

SALME 8.3

3 Av småbarns og spedbarns munn

har du reist deg et vern mot dine fiender

for å stanse hver motstander som vil ta hevn.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette du nevner over her motsier det jeg snakker om....

Men Bibelen nevner utallige steder hvordan vi mennesker blir født inn i denne verden med synd, men pga Jesus blir "skyldfri" fremfor Gud. Både babyer og gamle....alle som ønsker det..

Et eksempel: Rom 5,12-3+15+18

12 Synden kom inn i verden på grunn av ett menneske, og med synden kom døden. Og slik rammet døden alle mennesker, fordi alle syndet. 13 Det var synd i verden også før loven kom, men synden blir ikke regnet som synd når det ikke finnes noen lov. 15 Men med nåden er det annerledes enn med fallet. På grunn av den enes fall måtte de mange dø. Men nåden, Guds gave, er noe uendelig mye større: Den gis i overflod til de mange på grunn av nåden fra det ene mennesket Jesus Kristus.

18 Altså: Som ett menneskes (Adam) fall ble til fordømmelse for alle mennesker, slik fører ett menneskes (Jesus) rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle.

Men dette har ingenting med om foreldrene er gift eller ei, slik denne tråden startet med... så vi to trenger da ikke krangle om dette.;)

Skrevet

Fordømmelse og baktalelse eksisterer nok alle steder det er mennesker...det betyr ikke at det er akseptert... Kristne mennesker er ikke bedre mennesker enn noen andre...de ønsker bare å tro på Jesus og alt det gode Han gir...

Skrevet

Helt enig i å ikke krangle , men la heller ikke noe få høre at barna deres er født i synd for det stemmer ikke.

Hva da med de små babyene som forlater denne verden?

Skrevet

La meg få en ting oppklart. Jeg kritiserer ikke noen fordi de er kristne, jeg har venner som er personlig kristne uten å være slik de jeg beskriver! Men DE mener at barn født utenom ekteskap er født i synd, og DE mener at det å ha sex før ekteskap er en synd. Ble forbanna når hun sier at mitt barn blir født i synd, for det i mine øyner stemmer ikke..

Skrevet

Ta deg ikke nær av det, de tar feil- du har rett!

Ditt barn er overhodet IKKE født i synd, de som sier det SYNDER.Basta!

Skrevet

Unnskyld meg "trubbel and bubbel", men du kan nesten ikke si at jeg "synder" vet å referere til Bibelen...vi kan være uenig i NÅR synden kommer inn i menneskets liv, men du trenger ikke være så bastant og hard i kritikken din...

Jeg tror Bibelen taler godt for seg selv, så jeg trenger ikke forsvare den.

Ang baby'ene som ikke blir født, så tror jeg bombesikkert på at Gud er rettferdig, og at Han ordner det vi ikke skjønner på best mulig måte. Han elsker jo alle mennesker, Han har jo skapt dem...så seff ønsker Han det beste for dem...

Ang de som forteller deg "anonym" at barnet ditt er født i synd, så ville jeg prøve å påpeke at vi stiller likt ALLE MENNESKER på denne jorden...helt lik fremfor Gud. Ingen er med elsket eller mer perfekt enn andre...det eneste som teller da er Jesus....

Håper dette har vert mer til hjelp enn det eventuelt har vert til forvirring og frustrasjon (for enkelte). Vi prøver alle å finne ut av dette livet...gjør vi ikke..???

Skrevet

Jeg er ikke hard i forhold til det du påstår , he he.

Men nå har nok HI skjønt hva vi begge mener om denne saken så får hun selv ta et standpunkt.

God natt!

Skrevet

Synd betyr bokstavelig talt "å bomme på målet". Målet er altså Guds gode kjøreregler for livene våre, bruksanvisning om du vil. Det er desverre ofte slik at vi kristne slenger rundt oss med uttrykk som kirkefremmede ikke er vante med. Vet ikke helt hva naboen din mente med "født i synd", men det er vel sånn at Bibelen tilsier at sex hører ekteskapet til, og dermed også barn. Da velger jeg å tro at det er til det beste for oss mennesker. Samtidig blir dere sikkert fantastiske foreldre for deres barn! Syns kanskje naboen deres gikk litt langt med uttalelsen sin. Kanskje dere kan spørre dem hva de mente, og få en rolig og god samtale om det, der dere også gjør klart hva dere mener? så slipper man å anta og misforstå liksom.

Guds fred!

Skrevet

Godt sagt "klarfordetteda?"... ;)

Skrevet

Dette har jo utartet til en debatt om hvorvidt barn er syndige eller ikke. Poenget til naboene til hi er vel mer at foreldrene har laget barnet i synd, altså at den sexen som førte til at barnet ble til er en synd. BARNET er vel like syndig eller ikke syndig uavhengig av hvordan det ble laget?

Altså:

Enten mener man at barn er født syndige. Da gjelder dette ALLE barn, også de som har gifte foreldre.

Eller så mener man at barn IKKE er født syndige. Dette gjelder da alle barn, også de som ikke har gifte foreldre.

Og til HI: De mener at det er synd å ha sex før ekteskapet. Jeg kan ikke skjønne at du på noen måte skulle føle deg provosert av det.

Skrevet

Takk "tosøtesmå-enrødogenblå"! Du fikk satt det litt mer konkret og oversiktlig ja... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...