Gå til innhold

Har blitt avhengig:(:(:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av cola:(:( Jeg likt det ikke tidligere!

Er det veldig skummelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan vel drikke 1l av det uten at det er skadelig pr.dag, men det er jo greit å begrense det pga koffeinen. Dette kan du sjekke på matportalen eller noe sånt.Jeg har hatt samme problem, men jeg har alltid likt cola,. men alltid drukket light. Jeg spøy bare på tanken av light brus så jeg har drukket vanlig, men får lettere hjertbank av koffeinen så har måtte begrenset det litt.

Skrevet

Hmm... det var jeg og sist gang jeg gikk gravid og det største problemet var vektøkningen (jeg la på meg 25 kilo og åtte av de kiloene satt svært godt...). Kan du ikke prøve noe annet drikke ? Det er også koffein i cola og det skal du strengt tatt ikke ha for mye av når du er gravid heller. Jeg drikker en god del Bris og Bon Aqua da jeg synes det er godt med litt smak på vannet:-) Hva med farris blandet med litt eplejuice, veldig godt det også !!

Skrevet

Du står i stor fare for å få en "sukkerbaby", det vil si en stor unge i 4,5 / 5 kilos klassen. Hos jordmor ble vi rådet til ikke å drikke mer enn 1 liter i uka, maks.

Skrevet

Jeg har drukket enorme mengder cola under svangerskapet, stordilla på det.. bullshit at coladrikking virker inn på vekta på ungen, det er på ingen måte bevist!! Jeg har lassa innpå av alt jeg har hatt lyst på disse månedene og symfyse målet mitt er perfekt, dette tilsier at jeg får ett barn i normalklassen ca 3500 ...!!!

Skrevet

Cola virker inn på vekta hos voksne så hvorfor skal det ikke virke inn på vekta hos en baby? Det er jo ikke slik at jordmor sier at du får en stor baby, men at du kan få det. Store mengder sukker er iallefall ikke bra for fosteret, så det bør nok begrenses.

Skrevet

aner ikke hvorfor det ikke gjøre det, men dette har jeg fått bekreftet av både jordmor og lege, hva vi spiser har ingen innvirkning på vekt hos babyen, men det kan påvirke på andre måter såklart i og med at sukker ikke er så bra, man kan få svangersksdiabetes osv.

Skrevet

Jeg er i uke 27 og har spist sjokolade hver dag. Var på 3D ul i går. Babyen ble da målt til å kunne bli 4 kg. D er mye m tanke på at jeg selv er liten. Mannen min var heller ikke stor ved fødsel og er veldig slank nå. Jeg må nok trappe ned på snopspisingen for d er ingen tvil om at babyen tar til seg av d vi spiser og mye sukker gir nok større barn!!!!

Skrevet

Vel skal jeg ramse opp hva jeg har dytta i meg igjennom svangerskapet? Jeg spiser sikkert minst to porsjoner middag hvær dag, fet middag med masse saus og greier,4 brødskiver med nugatti til frokost, frokostblanding med sjokolademelk til lunsj, gjerne ca ti is om dagen, minst to flasker brus daglig, sjokolade hvær dag, så middagsrester til kvelds igjen, kakao, te med masse sukker osv osv..jeg har selv lagt på meg tyve kilo under svangerskapet men klarer ikke beherske spiselysten min særlig... skulle babyen min blitt påvirket av dette ang vekt hadde jeg virkelig grua meg til fødsel for den hadde vært diiiger ungen, men det er FAKTA at det ikke påvirker vekta på babyen hva vi spiser.. min baby ligger innenfor normalen.. !! Det er bullshit og skremsel på disse damene på bim som påstår slikt til dere!!!

Skrevet

aa over her....er du sikker på at det man ikke spiser har noen innvirkning på størrelsen til babyen??jeg mener og ha hørt at overvektige og de som spiser ubegrenset med sukker har en større sjanse for å få en større baby enn gjennomsnittet...menmen...får vel bare vente og se...men arvelighet spiller vel en større rolle,men det er jo uansett ikke bra for noen å stappe i seg masse sukker...

Skrevet

Ja herregud tenk deg så diger babyen min hadde vært ellers da, har også hørt med både jordmor og lege og de sier det ikke har noen innvirkning vekt messig på baby, men det er selvføgelig ikke bra med alt sukkeret pga svangerskapsdiabetes og annet..

Vet det ikke er bra å stappe i seg for mye sukker ja og har dialog på gang med jordmor angående det, prøver å bytte ut søthungeren med andre mere sunne altarnativer..

Men heldigvis så påvirker ikke min usunnhet vekten på babyen min som ligger pent innenfor normalen:)

Skrevet

Hei,

Kommer vel an på hvor mye du drikker det! Jeg ser at mange reagerer på mye sukker i cola. Det er like mye sukker i juice hvis man skal sette dette på spissen. ( ja, vet det er fruktsukker i juice, men dette utgjør ingen vesentlig forskjell mht. vektøkning og blodsukkersvigninger)

Man er gravid i 9 mnd og det er ganske lenge, så noen laster skal man få ha. Men alt med måte! Du kan jo prøve å variere med lettbrus hvis du liker det.

Skrevet

Jeg synes det er rart at alle bare snakker om vektøkning her... Et kosthold som du beskriver, er direkte helseskadelig uavhengig av vektøkning eller ikke. Jeg er gravid med nummer to, og må si at det jeg trengte mest for å orke alle netter og all jobb det er å ha en liten baby, var å være i god form og ha overskudd!! Hvis man spiser mye sukker og får i seg lite sunn mat, blir man mye mer sliten, trøtt, slapp, og får definitivt mindre overskudd. I tillegg blir alt mye tyngre hvis man legger på seg mye. Ønsker man ikke at barnet skal få en mor som har mest mulig energi og overskudd? Jeg anbefaler virkelig å spise sunt i svangerskapet - se det som en investering i en hyggelig barseltid :-)

Skrevet

Jeg synes det er rart at alle bare snakker om vektøkning her... Et kosthold som du beskriver, er direkte helseskadelig uavhengig av vektøkning eller ikke. Jeg er gravid med nummer to, og må si at det jeg trengte mest for å orke alle netter og all jobb det er å ha en liten baby, var å være i god form og ha overskudd!! Hvis man spiser mye sukker og får i seg lite sunn mat, blir man mye mer sliten, trøtt, slapp, og får definitivt mindre overskudd. I tillegg blir alt mye tyngre hvis man legger på seg mye. Ønsker man ikke at barnet skal få en mor som har mest mulig energi og overskudd? Jeg anbefaler virkelig å spise sunt i svangerskapet - se det som en investering i en hyggelig barseltid :-)

Skrevet

Hei hei,

Spiste ikke spes usunt i mitt første svangerskap utenom litt i starten, men fikk stor jente.. Drakk brus ja, faktisk hver dag,men så gjorde min tante og hun fikk normale unger.. Mest sannsynlig vil jeg også denne gang få stort barn og den brus jeg drikker nå er lett og sjelden jeg spiser snop:)

Imitt tifelle er de store, sånn er det bare for noen. Dessuten er det ikke lett når enn har lyster, sist spiste jeg opp tannkoster...

Skrevet

Til HI, skummelt er det nok ikke å drikke cola, men sunt er det jo ikke da. Men sånn er det jo med mye... det finnes sukker i masse mat, og det finnes koffein i en del ting.

Prøv alt med måte, men man trenger ikke å holde seg helt vekk fra alt som er usunt da.

Mye sukker trenger ikke påvirke babyen din, men kan det (men sånn er det med oss og, noen kan spise masse godteri uten å legge på seg, og noen legger på seg bare de tenker på godteri.. desverre).

Jeg har fått 3 store babyer; og spiste nesten kun sunn mat med de 2 første, og spiste en melkesjokolade nesten hver dag med nr.3 og han ble ikke større enn de andre.

Nr 1 var 3600 gr og 48 cm (men hu kom 3,5 uke før termin)

Nr 2 var 3990 gr og 50 cm (han kom 2 uker før termin)

Nr 3 var 4100 gr og 51 cm (og han kom 2 dager etter)

Så hvis du går utifra terminen, så var alle 3 ca like store da.

Men husk (når du spiser og drikker usunt) at det desverre blir flere og flere barn med diabetes :-( Så det er nok viktig å tenke litt.

Men tror det gjelder mest barn som allerede er født, vet ikke hvordan sukker kan påvirke et ufødt barn.

Så... prøv å drikke og spise sunt, men har du dilla på cola, så trenger du vel ikke pine deg selv da... ta et glass da vel ;-))

Så lenge du ikke hiver ned en flaske til dagen ville jeg sagt... men det er nå helt opp til deg da.

Skrevet

glemte å skrive at selv om barna var like store v fødsel, så var ikke jeg det.

Første 2 da jeg spiste sunt, så gikk jeg opp 6 og 9 kilo. Med nr3 da jeg spiste masse sjokolade, så gikk jeg opp 18 kilo og 10 kilo har jeg ikke klart å kvitte meg med :-(

Så de kiloene hadde nok ikke med svangerskapet å gjøre tipper jeg... men mer med kostholdet.

Men.. har man dilla så har man dilla.. ikke prøv å fortelle en gravid å ikke spise noe hu har dilla på ;-))

Skrevet

Takk for mange svar=)

Da jeg nevnte skummelt var det ment ang helsa til babyen, ikke størrelsen!

Jeg har foreksempel hørt at mye cola (koffein) kan føre til abort!

Var mere dette jeg tenkte på :)

Skrevet

men vil ikke fødselsvekta til babyen også være litt påvirket av hvor store foreldrene var da de ble født? gener og sånt?

både jeg og min mann var under 3 kg (ingen av oss er født for tidlig).

spiser helt normalt nå, men drikker også en del brus.

likevel ser jeg ikke for meg at vi får en baby som veier over 4 kg!!

(det gjør ikke lege og jm heller, nettopp fordi ingen av oss var noen tungvektere da vi ble født)

Skrevet

Mange inlegg her som jeg ikke har lest. Beklager om jeg gjentar info.

Matportalen sier "1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag." Men da kan du selvfølgelig ikke drikke te eller kaffe også

Sjekk : http://matportalen.no/Emner/Gravide

Når det gjelder sukker så er det mye forskning som viser at stort sukker inntak hos mor kan gi barn med større fare for diabetes. Det er også sånn at stort sukkerinntak gir større barn. Men nå må vi huske på at det er den samlede sukkermengden som gjelder.

Dersom du ikke spiser andre søtsaker, spiser lite ferdigmat osv osv begrenser det seg jo med mengden sukker.

Min jordmor som er ganske jordnær mener at sukker gjennom maten må vi kunne spise, men hun anbefalte meg å begrense sukkerholdig drikke og godteri så mye som mulig pga diebetes faren.

I min familie blir det født mange store barn så jeg begrenser meg på sukkeret så den ikke skal bli større enn nødvendig ;)

Skrevet

Min mor var sykelig overvektig og spiste myye sukker under sine fire svangerskap men hun fødte ganske små barn vet jeg:) Og jeg er ikke bedre i matveien enn at jeg nyter søtsaker og ifølge jm er min lille en liten baby:)

Skrevet

En vennine av meg hadde samme problem, så hver kveld etter alt slit satte hun seg ned og koste seg med 1 glass cola. :) Hun fikk en liten jente på under 3 kg.... tror vekt er veldig individuelt og det kommer også ann på hvor mye man beveger seg i løpet av dagen.

Med min første spiste jeg vanlig, men de siste 3 ukene var sjokoladesuget stort, og jeg hadde svangerskapskløe, uten at legen gjorde noe m det, kommunen hadde ikke jordmor da, så jeg måtte jo kose meg med noe mens jeg satt der å klødde.. Håper inderlig jeg slipper det nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...