Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #1 Skrevet 19. mai 2007 Svoger og svigerinne har spurt om de og et vennepar kan ligge over hos oss etter de kommer hjem fra syden. Vi bor rett ved flyplass og de skal kjøre 30 mil hjem igjen. De lander kl ett på natta. De har alltid fått overnatte, men nå er saken den at sannsyneligvis har vi da akkurat fått babyen og vi har ikke lenger så god plass i og med datteren på tre har fått nytt rom og vi har ordnet til kontor på det forrige gjesterommet. Synes det er litt frekt å spørre i den situasjonen vi er i da, må jo sikkert opp om natta for å amme og greier også er det fullt hus her. Synes kanskje de burde vurdere hotell for ei natt, er litt skuffet over at de i det hele tatt vil "presse" seg på oss. Måtte bare lufte meg litt!
shr&e&lillesusanne Skrevet 19. mai 2007 #2 Skrevet 19. mai 2007 uff...si nei takk, det passer ikke, foreslå et fint hotell. Hvis de ikke forstår, si akkurat hvorfor!!! Hva er det med folk, da???
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Kjære vene, folk må da klare å ta litt hensyn! Jeg vet at det kan være vanskelig å si ifra, men dere må jo bare si at det ikke lenger passer pga babyen og at dere har gjort om på rommene... Hvis de ikke skjønner det så har de jo et problem. De får ta inn på hotell!
Love my kidz Skrevet 19. mai 2007 #5 Skrevet 19. mai 2007 Ååh, hadde sagt nei jeg også. Hadde det bare vært svoger og svigerinnen ville jeg vurdert det, men når de har med seg et vennepar i tillegg!!? No way...
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2007 #6 Skrevet 19. mai 2007 Ærlig talt jenter, nå må dere gi dere, hvor er det blitt av gjestfriheten???? Vi tåler jo ingenting nå til tider, Jeg syns ikke det gjør noe med overnattingsbesøk selv om det er natt, man er nybakt mor, har ikke plass??? Hallo, sleng noen madrasser på stuegulvet, er dem ikke fornøyd får demkomme seg til hotell, skjønner ikke problemet....... Kan det virkelig være såååå vanskelig å være ydmyk og ta vare på hverandre nå til dags?? De forventer sikkert ikke oppverting midt på natta heller, bare de får sove noen timer før de kjører videre er de helt sikkert fornøyd. vær så snill og ikke lag noe problemer ut av ingenting, alle klarer å overleve overnattingsgjester for ei natt..
jentebabymom Skrevet 20. mai 2007 #7 Skrevet 20. mai 2007 nei det hadde ikke jeg likt heller....jeg enig i at det går an å vær gjestfri.....hadde det bare vert slektningene.me du må si i fra å si det slik det er...
**Frøken84** Skrevet 20. mai 2007 #8 Skrevet 20. mai 2007 helt enig med anonym over her jeg.. det er jo bare en natt.. så det er jo ikke vits og lage problemer av ingenting;)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #9 Skrevet 20. mai 2007 Helt enig. Gjestfrihet ser ut til å bli en mangelvare her i landet. Legg frem noen madrasser eller bruk sofa. Brød finner de på kjøkkenet. De skal bare sover, ikke oppvartes.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #10 Skrevet 20. mai 2007 Jeg kan heller ikke fatte hva som er så fælt med å ha overnattingsgjester, synes det er bare koselig jeg.. Men her i huset løper ikke jeg etter folk og varter de opp da, vi har feltsenger som kan settes opp i stua, brød og pålegg på kjøkkenet og håndklær i skapet på badet. Velkommen og føl dere som hjemme sier jeg, og setter meg i sofaen med vesletulla mi. Nattamminga tar jeg oppi min seng likevel, ingen gjester der til å forstyrre meg.. Men klart, vi er alle forskjellige, og liker du ikke å ha folk på besøk om natta må du jo bare si ifra, det er jo derfor de spør før de kommer, så du har en sjanse til å si nei hvis du ikke vil.
minah Skrevet 20. mai 2007 #11 Skrevet 20. mai 2007 Jeg ville latt dem overnatte. De kommer jo ikke paa besoek eller for aa bli oppvartet. Jeg ville syns det var litt koselig jeg da. Hadde vaert noe annet med overnattingsgjester en uke.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #12 Skrevet 21. mai 2007 Må bare si at det ikke har noe med gjestfriheten å gjøre, de overnatter her "støtt og stadig" både med og uten egne gjester. Men det er jo uansett ekstra styr samme hvor mye de ordner seg selv. Sengetøy ol. Dessuten er det jo mulig jeg går over tida, og jeg er generelt i dårlig form med bekkenløsning. Vi veit jo ikke tid babyen finner det for godt å komme, kanskje føder jeg akkurat da og datteren min er her med barnevakt som overnatter. Det er bare tidspunktet som passer så dårlig. Hovedinnlegger.
LRMG Skrevet 21. mai 2007 #13 Skrevet 21. mai 2007 Enig med anonym. Skal de betale mange tusen kroner for hotell fordi du synes det er kjipt med overnattingsgjester? Skjønner at det ikke er ideelt, men litt kan man jo strekke seg. Legg ut nøkkelen, sleng ut noen madrasser, kjøp noe brød og si at det er selvbetjening. Hvis du har en mann, kan vel han ta seg av det som måtte bli ekstra av arbeid? Det er vel hans familie?
scubagirl med scubababy Skrevet 21. mai 2007 #14 Skrevet 21. mai 2007 Til HI... Hvordan har de "oppført" seg tidligere når de har overnattet hos dere da? Vil nok bli på samme måten denne gangen. Så av erfaringene dere har ville jeg overlatt dette til mannen din å bestemme siden det er hans bror/søster det er snakk om. Alternativt kan dere høre med et vennepar av dere som kanskje bor like ved dere. Det kan hende de kan få lov å ligge på en madrass på stua hos dem, så slipper dere å bli vekket når dere endelig har fått sovnet etter mat-stell etc. Dagen etter når alle er våkne kan du jo be dem inn til deg på frokost eller noe. Så får de hilst på si nye niese/nevø i samme slengen.. Men skjønner godt at det kan være dårlig plass hos dere, så ikke misforstå "rådet" mitt..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2007 #15 Skrevet 21. mai 2007 Enig med ene anonym her jeg,hvor ble d av gjestfriheten? Jeg var ute og viste frem babyen da han var 3 dager gammel,shoppet og koste oss. Vi hadde besøk hele den uka etter vi kom hjem fra sykehuset,av nybakt oldemor,bestemor og tanteunger. Dette var super koselig. Og da dem dro-da reiste vi på campingferie i 3 uker med snuppa på 5 år og den nyfødte på 3 uker. Sier ikke at man skal gjøre alt det,men en natts overnatting tåler man alltids...? En kan ikke være i sin egen verden hele tiden,husk at mange andre er like stolt over babyen deres som dere er,og sikkert moro for tante/onkel å komme å se babyen og ligge over hos dere når dem først reiser forbi dere?
VinterSol+2 Skrevet 21. mai 2007 #16 Skrevet 21. mai 2007 syns det er mye svart-hvitt i svarene du får her! Det er bare du og din mann som kan avgjøre om dette passer for dere eller ikke. og de har sikkert stor forståelse for at dere forbeholder dere denne ene gangen! tross alt! en vet jo ikke hva for form en er i etter en fødsel, men de fleste jeg kjenner har iallefall ikke vært klar for campingtur tre dager etterpå- fint for anonym her at hun er superwoman, men det trenger ikke du å være! kanskje kjenner de noen andre som bor nær flyplassen også, som de kan spørre i stedet? ta det med det gode og be om forståelse for at du ikke tør love noe. tror det går bra jeg:)
spent. Skrevet 21. mai 2007 #17 Skrevet 21. mai 2007 hehe. man kan nesten lure på om det er en anonym som står bak alle anonyme som klager på gjestfriheten... jeg syns egentlig at det var litt frekt å spørre da. jeg ville ikke ha hatt overnattingsgjester som nybakt mamma. masse hormoner og div... be dem overnatte på hotell. kjipt for dem at de må betale for et hotellrom, men nå har det seg slik at dere er litt opptatte..
VinterSol+2 Skrevet 21. mai 2007 #18 Skrevet 21. mai 2007 ikke egentlig så kjipt for dem at de må betale for hotellrom. de har jo bestilt denne ferien, og kan jo ikke regne det som en selvfølge at de får overnatte gratis når som helst heller. dere kunne jo hatt andre gjester om ikke det var barn på vei, etc. nei, bare vær ærlig uten å være sint du:) så tenker jeg det går fint:)
Mamsebamsen Skrevet 21. mai 2007 #19 Skrevet 21. mai 2007 Siden de har fått overnatte før, falt det dem kanskje ikke inn at det kanskje ikke ville passe denne gangen. Kanskje de ikke husket at det er i den tiden dere vennter barnet. Eller de tenkte de kunne spørre likevel, og få et ærlig "nei" hvis dere ikke ville ha besøk akkurat da. De mente sikkert ikke å være frekke:-) Jeg synes dere skal si det som det er, og forklare hvorfor. "Det passer dersverre ikke denne gangen, men kanskje neste gang." Fire gjester som ankommer midt på natta er ganske mye, og særlig siden to av dem er fremmedfolk. Selv om mannen din kunne tatt seg av dem, ville du sikkert ligget våken til langt på natt før de kom seg til ro, og med flyforsinkelser og bagasje som forsvinner risikerer dere å holdes våken hele natta. Jeg tror alle forstår at dere trenger nattero i den tiden, uansett om babyen er kommet eller ikke. Dere får heller invitere dem på en god frokost eller lunsj neste morgen, så skjønner de at dere fortsatt er "gode busser".
Ikkelektuell Skrevet 21. mai 2007 #20 Skrevet 21. mai 2007 Jeg ville ikke stilt likhetstegn mellom å spørre om overnatting og å "presse" seg på noen, men det er nå så. Hvis det er problematisk med overnattingsbesøk så sier du nei, verre er det ikke. De har jo spurt dere, og ikke forlangt eller forventet noe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå