Gå til innhold

Anngående smokk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halloen:)

Eg lurte på om d e vanig å bruke smokk til nyfødt baby??

Kanskje et litt dumt spm:P

Har kjøpt inn smokk til snuppa mi, men så sa ei venninna av meg at man ikke skulle bruke smokk på helt nyfødt baby, hvorfor sa hun ikke...

Eg trur no at eg blir å bruke smokk uannsett, men...

Hva har dere hørt anngående smokk?

Skal deres barn bruke smokk, eller ikke??:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært at det er bra for nyfødte å bruke smokk,for det hjelper de i gang med sugerefleksen når de skal amme. Så bare bruk smokk du. Gutten vår fikk smokk da han var 6 dager gammel,men litt og fordi at han ville henge i puppen og kose hele tiden. Det gikk bare ikke.. Så han trengte den for å få nok ut av sugebehovet sitt. Det er ikke farlig.

Skrevet

Jeg har i hvertfall handlet inn smukk til min lille skatt så kan de rundt si hva de vil om det :) hehe

Jeg tror det er sunt for de små å få dekket sugebehovet, ikke bare da de ligger ved puppen og skal få mat.

Og til senere, når de begynner i barnehagen så er smokken en veldig stor trøst å ha når de er lei seg og slitne... Det er nesten UMULIG å trøste barn som ikke bruker smukk når de er lei seg.

Snakker ut fra erfaring...

Gjør som du selv føler du. Noen barn vil ikke bruke smokk og andre vil mer enn gjerne.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to!:)

Måtte bare høre litt sånn *for sikkerhetens skyld*, tenkte at d kanskje var noe nytt anngående smokk som eg kanskje ikke hadde fått me meg;)

Men da blir d smokk me ren samvittighet på mi lille snuppa;)

Skrevet

De anbefaler ikke bruk av smokk den første tiden på grunn av at de vil at du skal få til ammingen først,sånn at babyn lærer seg og suge rett på puppen!

Men jeg begynte med smokk en uke etter at han var født å det er pga. sugebehovet hans!!

Skrevet

Det er overhodet ikke anbefalt å bruke smokk før amminegn er godt igang. Det å si at man skal bruke smokk for å fremme ammingene er jo bare tull.

Det er forskjellige suge metoder på smokk og pupp så hvis ungen får smokk før h*n har lært seg å ta til seg melk, kan det ødelegge for ammingen. Det er ikke noe problem å gi smokk til nyfødte bare ammingen er igang.

Skrevet

smukk er en uting, og bør egnetlig brukes minst mulig. Den bør som nevt over ikke brukes før ammingen er godt igang. Tull at barn i barnehage må ha smukk for å roe seg. Det styggeste jeg ser er barn som går rundt med en smukk i munnen hele tiden.

Skrevet

Hehe, d kom litt fleire innlegg her no:)

Eg har også hørt d der anngående amming så blir å vente til eg har fått d ordentli til;)

Men ho venninna mi meinte at man ikke skulle bruke smokk før babyen var over 1mnd, d var derfor eg syntes at d var så rart.

Skrevet

Man skal ikke bruke smokk før amminga er ordentlig på plass nei.. Da vil barnet venne seg til smokken, og ikke vil ha puppen..

Skrevet

Trist med mennesker som i fullt alvor kan kalle barn "det styggeste jeg ser". For et forferdelig menneskesyn...

Skrevet

Fikk også beskjed om ikke å bruke smokk til ammingen var på plass, men snuppa mi ville henge i puppen hele tida så jeg blei kjempesår!

Fikk henne til å bruke smokk, og amminga gikk bra så da så!

Skrevet

Det er nok bare det med ammingen som bør være igang ordentlig, sånn at ungen ikke får feil sugeteknikk og du får vondt i puppen.

Men etter en ukes tid er de fleste barn rimelig gode til å suge, og da er ikke skokk noe skadelig. Noen barn trenger å suge mer enn andre...

Jeg er veldig glad for at jenta mi har brukt smokk. Synes ikke det gjør noe at hun bruker det på natten, så lenge hun ikke går med på dagtid. Men hvis man vil venne av med smokken tidlig, bør man gjøre dette før barnet er 1år. Da går det lettest;)

Jenta mi er 3, og vi har snakket sammen om at det er på tide å slutte nå.. Men synes ikke det er noe problem, så lenge hun bare bruker den når hun sover. Det er jo innmari kos for henne (men absolutt ikke noen erstatning for kos fra oss da... må jeg legge til;)

Skrevet

Ser det er en som skriver at det er nesten umulig å trøste et barn som ikke bruker smokk... Kan ikke si meg enig i dette. Datteren min har aldri brukt smokk. Jeg husker at vi prøvde å gi henne et par uker etter fødsel, men hun forstod ikke hvordan hun skulle gjøre tror jeg. Svigermor mente vi bare måtte være bestemte å dytte den inn hver gang hun sputtet den ut for det var så utrolig greit med tutt for da var det bare å gi den hver gang ungen grein. Det gadd jeg ikke. Hva med å heller trøste barnet når det griner? Hvordan kan vi vite at det bare er et "stort sugebehov" som gjør at barnet griner? Klart at små nyfødte har sugebehov, pupp er jo det aller beste de vet, men ofte er det andre ting som plager dem. For varmt, for kaldt, trange klær, våt bleie, magesmerter, en rap som skal opp, eller rett å slett bare ønsker det litt kos og trøst... Er det ikke bedre å trøste barnet selv da, å finne ut hva som plager det, enn å bare putte inn en tutt å hysje på barnet? Det er ihvertfall fullt mulig å trøste et barn som ikke bruker tutt.

Skrevet

Smokk før amminga er i gang er nok ikke helt bra, men det siste jeg hørte nå var at smokk var bra ifht å unngå krybbedød. Vet jammen ikke jeg. Bra med smokk til leggetid. Men ikke gå med den hele dagen for trøst.

Skrevet

smukk om natta reduserer sjansen for krybbedød med 90% i følge vg.....vet ikke helt hvor pålitelig det er men. Kan alle anonyme bare slutte å svare surt på innlegg..... Blir helt dårlig jeg. ....mine barn har fått smokk når de er over en uke gammel .Det har fungert perfekt for oss.Enig med deg når det gjelder smokk om dagen, da er det bedre med en kos som trøst :)

Skrevet

Jeg har også lest om det med reduseringa av krybbedød! Å jeg leste ikke om det i vg. Husker ikke hvor. Har aldri vært noe prob med amming med mine to, å de har brukt smokk fra starten av.

Men jeg suns det er en uting når "store" unger går med smokken i trynet hele dagene, det er ikke nødvendig. Men gud så kjekt med smokk, når vi skulle kjøre langt med bil, sure unger på kveldene å lignenede.

Skrevet

Min første fikk smokk når hun var noen dager gammel pga stort sugebehov. Tok puppen fint allikevel. Alle barn er forskjellige, og alle har sine meninger rundt dette. Det er uansett du som kjenner barnet ditt best og finner fort ut hvordan du vil gjøre det.

Skrevet

Enig med anonym over meg. Jeg var hard motstander av smokk før. Nå ser jeg at noen trenger det for å dekke stort sugebehov. Se barnet an. Jeg kommer neppe til å gi barnet smokk om det ikke er nødvendig, skal ta det opp med jordmor på tirsdag, men blir det nødvendig, så la gå :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...