Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så drittlei, klarer ikke holde tett.

og jeg tenkte på problemet før jeg blei gravid og startet treningen av musklene. Trener fortsatt med å f.eks "klippe av" strålen når jeg tisser.

Andre med samme problem?

Jeg har hatt det sånn side starten omtrent. Nå er jeg i 5 måned.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt slik, men når babyen ligger på blæren må jeg skynde meg på do. Må også passe på å gå ofte for det er ikke så mye som skal til: Et godt nys, eller flere, eller en god latter - så lekker jeg noen dråper i trusen. Skikkelig trasig! Er i uke 26 (tror jeg, vanskelig å holde tellingen hele tiden...), og babyen har lagt på blæren siden jeg ble gravid. Er på do maaaange ganger om natten, omtrent som da jeg var høygravid med de to første.

Skrevet

du bør helst ikke drive med å knipe av tisse strålen... det kan føre til at du aldri får tømt blæra di helt, så det kan jo kanskje igjen medføre litt lekkasje? Å knipe av strålen anbefales som en øvelse for å lære seg/ sjekke om man klarer riktige knipeøvelser. når du kan det skal du fortsette med knipingen når du ikke tisser. Stå på, for det kan vedvare etter fødselen også hvis du ikke er flink til å trene. Fysioterapeuten sier: Knip, tell sakte til 10, slipp sakte ut igjen (ikke bråslipp), ta pause mens du teller til 10. Gjenta 10 ganger, minst en gang om dagen. Dette er faktisk ganske krevende, men gjør så godt du kan og se om du oppnår mer og mer for hver gang du trener. Det tar jo ikke så lang tid, og er verdt det. Ganske kjedelig å være ung og skulle slite med inkontinens(etter fødsel).

Skrevet

Vært plaget av ekstremt mye utflod og/eller urinlekkasje hele svangerskapet jeg også. Kjenner det jo godt på lukta hva det har kommet mest av denne gangen liksom... MEn nå har jeg aldri blitt helt "tørr" etter første fødsel, så TENA mini har blitt mitt faste følge. Lekker ikke mye til vanlig da. Ikke hver dag en gang. Har til og med vært på joggetur flere ganger og truseinnlegget har vært knusk tørt, men andre ganger så var det så ille at jeg kunne kjenne at det kom, men ikke gjøre noe for å stoppe det. Som regel kom det litt om litt, slik at jeg merket det først ved en dotur om det var kommet noe eller ikke.

Nå derimot blir trusa helt våt hvis jeg går en halvtime uten noe innlegg, men berger med TENA mini så vidt det er (er tørr, men lukta er skummel hvis jeg ikke bytter ofte nok...) Håper det går over etter fødsel, for musklaturen skal være bra trent, og jeg er rimelig flink til å gjøre det jeg kan for å opprettholde den. Vi får vel bare vente og se, og ta det onde med det gode... Lykke til da.

Skrevet

Enig med henne som sa IKKE knip av strålen når du tisser!! Det kan virke mot sin hensikt, og skal bare brukes innimellom for å sjekke knipstyrken din (klarer du å hindre at det lekker).

Gjør øvelsene som er anbefalt ovenfor. Gå til en fysioterapeut om du er usikker, en som driver med dette, for noen har spesialisert seg på denne problematikken (som desverre rammer mange). Spør evt legen om anbefaling.

Men riktig trening kan man trene seg potte tett, men det krever daglig og riktig trening. Blir helt frustrert over at det er så utbred som det det er, for det er så plagsomt og hemmende for de det gjelder, og i mange tilfeller så unødvendig.

Ikke for å skremmer noen, men bare fortelle om en reel historie:

Har snakket med en fysio som trente bekkenbunnen under hele svangerskapet, og lakk ikke. Revnet under fødselen og lakk som bare det. Tok henne 1 år å trene seg helt tett (så lang tid siden det var så lite tilgjengelig materiale/forskning på dette på den tiden, og hun måtte finne ut alt selv), og har siden ikke lekket en dråpe. Unødvendig å si så brenner hun for dette,og har hendene fulle med bare å trene inkontinente personer, gamle og unge. (yngste var 15 år, eldste 80-90 år)

Moralen: ikke gi opp!!! Det nytter!

Skrevet

Har du ikke begynt å trene på knipeøvelser før, så kan det være på tide. Dette er for å trene opp bekkenbunnsmuskulaturen slik at du ikke vil lekke urin etter fødselen (eller siste del av svangerskapet). Når du først har trent opp disse musklene behøver du ikke å gjøre så mange knip om dagen.

Måten du "finner" dem på er enten ved å stoppe urinstrålen når du sitter på do, holde igjen litt rett og slett og så slippe. Dette skal du ikke gjøre til noen vane fordi du kan risikere å ikke få tømt urinblæren skikkelig og det kan gi problemer som blærekatarr.

En annen måte å gjøre det på kan være å sette en finger opp i skjeden og knipe rundt den. Når du så kjenner hvilke muskler det er du skal bruke er det bare å sette i gang å trene.

Hvis du i løpet av dagen kan gjøre fem knip i burde du ganske snart ha en mye bedre kontroll.

Knip musklene sammen og liksom løft skjedebunnen litt opp, gjerne mens du teller til fem, hold så litt og slipp så sakte ned igjen.

Så lykke til med knipingen!!

: )

Skrevet

lakk siste del av svangerskapet og etter fødselen. Nå 11 mnd etter er jeg nesten helt tett takket være daglig knipetrening og akupunktur. Men fy f det har tatt tid! Det er utrolig deprimerende å lekke. Trodde jeg var dømt for livet, men heldigvis blir det bedre for hver dag som går og forhåpentligvis helt borte.

Vil bare si at det også finnes en enkel operasjon mot lekkasje(TVT). Ingen er dømt for livet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...