Gå til innhold

Svigerforeldre, trenger objektive meninger.........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine svigerforeldre bor 70km unna. Min svigerfar jobber annenhver helg,og de helgene han ikke jobber er de på besök hos oss.

Hvis han er extra ledig, da kommer de også.

Jeg syns at det det er litt for ofte. Imorgen f eks da hadde jeg tenkt meg ut på litt babyshopping der de bor, og sa ifra at VI kommer på besök en tur, men de dukker opp i dag likevel..

Jeg gidder ikke å dra med meg dem på babyshopping imorgen, det blir ikke kos syns jeg da..

Jeg snakket med mannen min og han sier bare det ordner seg...

Jeg har termin om 2 mndr og jeg vet at de har tenkt å komme og väre hos oss i minst et par uker, kanskje lenger, og det syns jeg er mye, jeg vil ha fred og ro den förste tiden, det blir jo en stor forandring for oss å få en baby i huset.

Spörs også hvordan födselen blir, hvor lang tid det tar meg å komme i form. Da mener jeg at det er godt uten overnattingsbesök..

Selvfölgelig er det okej at de kommer på besök, men å väre hos oss i flere uker er litt for mye..

De er ikke akkurat unge, og min svigermor er kronisk syk og stort sett sengeliggende, orker ingenting, så det blir nesten som å ha 2 babyer i huset, og det orker jeg ikke etter födselen...

Når det er bare mannen min og jeg, trenger jeg ikke å bekymre meg om rotet i huset el å ha middag på bordet hver dag, blir annerledes når man har besök..

Jeg har hintet til mannen min ang dette, jeg vil ikke ha langtidsbesök rett etter födselen..skal pröve å ta en ordentlig prat med han..

Jeg har ikke noe imot dem, de er snille og greie mennesker men det her med myeee besök går meg på nervene, de ringer minst 5-6 ganger om dagen, det er jo så ofte at vi som oftest ikke har noe å snakke om..

Hva mener dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hadde aldri jeg orket!! Jeg er glad i svigerforeldrene mine, men er veldig glad for at de repekterer privatlivets gleder:) Det gjelder dem selv også!

Jeg hadde ikke nølt med å snakke med kjæresten min om dette, så kan dere kanskje sammen ta det opp med dem. Annenhver helg er mye bare det, syntes jeg. Og to uker etter fødselen er bare UAKTUELT!! Da må dere få tiden sammen for å venne dere til den nye situasjonen. Flott med gode svigerforeldre, men det holder med besøk kanskje en helg i mnd..?

Føler med deg:)

Skrevet

Synes det høres ut som veldig mye besøk.

Ville ihvertfall sagt i fra at du ikke kan ha så mye besøk rett etter fødsel. De kan komme et par dager for å hilse på babyen (og legg da ALT ansvar for dem på mannen din - du har mer enn nok med baby), men at de ikke kan være mer enn et par dager.

Angående ringingen, kan du ignorere noen samtaler, og heller ringe dem om kvelden, og ta alle samtalene i ett da?

Tror også at jeg ville prøvd å redusere besøkene til hver tredje eller fjerde helg.

Skrevet

Ååh, dette hørtes rett og slett slitsomt ut! At de kommer sånn fast annenhver helg er jo som å ha stebarn det, bare at man ikke kan være heelt seg selv egentlig. For man blir jo mindre fri og må ta utrolig mye hensyn osv.. Jeg hadde ikke taklet dette.. og å ha folk i huset rett etter fødsel er heeelt uakseptabelt! Hvis ikke mannen din kan si ifra om dette, så gjør det selv, samme hvor pinlig det kan bli.. =)

Skrevet

hei hei, du husker vel meg fra da vi gikk på Kickboksing hos mannen min sammen i Halden? jeg kjente både d og dattera di Vilde på bilde. Vi bor i Fredrikstad nå og venter ei lita jente til 20 juli, hehe gleder oss og første for meg gleder oss, her er tlf nr mitt 48085080 hvis du vill ringe meg en dag,

klem og kos deg resten av svangerskapet:)

Skrevet

Hei, Gabriella:)

Har sendt deg en melding på profilen din:)

Skrevet

Dette hadde jeg aldri i verden orka!!

Du får nesten snakke ordentlig med samboeren din og si ifra at du syntes det blir litt mye besøk sånn i førsten!

Syntes nå svigers folka dine burde tenkt såpass selv også jeg da.. De første ukene mnd er jo alt nytt liksom, også skal man da i tillegg ha overnattingsbesøk....

Nei du får sette ned foten ;o) Og si at du syntes det er koselig med besøk men at DERE kan si ifra når det passer at de kommer =)

Skrevet

Dette høres ut som kan være slitsomt ja :(

Jeg tror rett og slett jeg hadde sagt til de selv, før det ble aktuelt at etter fødselen så ønsker DU å være i "fred" hjemme. At du ikke vil ha de som overnattende gjester, men at de er mer enn velkommne til å komme på en dagstur i ny og ne....

Du må tenke på deg og ditt nå frem til fødsel og etter... Da kan det være nok for deg å bare handle inn til deg, mannen din og babyen... Ikke måtte stille med mat til gjester....

Nå er jeg så heldig at jeg har ikke svigerforeldre som renner ned døra mi. De er aldri her, hehe, det er heller vi som er hos de. Så jeg kan ikke direkte si jeg vet hvordan du har det, men det hørtes veldig slitsomt ut og det høres ut som svigermora di ikke tenker seg helt om.

Men snakk med mannen din. Han kan jo ikke syns dette er helt greit han heller. Eller føler han seg litt mellom barken og veden???? Vanskelig å si til sine egne foreldre???

Lykke til!

Skrevet

Huff *grøsse bare ved tanken*

De første ukene burde jo være reservert til dere alene som nybakt familie.

Du trenger jo å hvile etter fødseln, og d blir stress me besøk.

Synes at du skal ta deg en langprat me samboaren din, og at dere sier i fra til foreldrene hans, at dere vil være alene den første stunden me babyen.

Og synes svigerforeldrene dine at d er frekt, eller dumt, da er d deres problem ikke ditt og sambo sitt... synes egentli at de burde ha forstått dette i utgangspunktet,

Dere kan jo kanskje si d på denne måten.

"Vi setter veldi pris på dere, og vi liker å ha dere på besøk, men i den første tiden så trenger vi litt tid for oss sjøl som nybakt familie, og da blir d litt stress me overnatting osv.

Men dere kan jo komme innom på en dagstur av og til, og når ting har roet seg så kan dere komme på en helgetur."

Lykke til!:)

Håpe at d ordne seg;)

Skrevet

Det er da vanlig at man ikke skal besøke en nybakt mor rett etter fødsel. Mine siverforelder får ikke komme på besøk før etter 7 1/2 uke etter UL termin.(Jeg er sikker på at jeg går over, så vil ha ca en mnd med bare oss). Det er lov å sette grenser. Min mann er helt forståelsesfull, han vil heller ikke ha de her da han vet at livet vårt kommer til å bli snudd på hode. Vi venter førset barn, og trenger jo tid til å bli kjent med barnet, få ammingen til å fungere etc før vi får besøk. Min egen mor aksepterer dette fullt ut, hun sa hun ville ikke ha besøk av noen før 1 mnd etter at jeg ble født. Hun sier at hun synes det er frekt å plage en sliten nybakt mor.

Jeg ville sagt klart fra til min mann at det ikke passer seg at de kommer. Han må da kunne si det til sine foreldre! Du og babyen er jo det viktigste i hans liv, og han vet vel selv at å ha sine foreldre hengende rundt blir for mye av det gode.

Håper du finner en løsning du er fornøyd med! Lykke til!

Skrevet

Dette er min objektive mening: Jeg synes du har vært utrolig tolmodig som ikke har reagert sterkere på dette tidligere....selv med snille svigerforeldre høres dette ut til å være i overkant av besøk og telefoner, som går på privatlivet deres løs. Jeg ville aldri funnet meg i at svigerfamilien kom på overnattingsbesøk rett etter fødselen- ikke den første måneden en gang. En må ha babyen i fokus og komme seg etter fødselen, ikke ta seg av en syk svigermor. Noe annet hadde det vært dersom dere hadde bedt dem om å komme på besøk for hjelp den første tiden, men det høres ikke ut til å være tilfelle her....Derosm de gjerne vil komme på besøk rett etter fødselen kan de vel bo et annet sted, leie seg inn på hotell el. slik at de kun kommer innom på korte besøk når det passer dere. Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med mannen din, og forklar hvordan du føler det. Hvis du strekker deg for langt i et slitsom barseltid vil det neppe være godt for forholdet til svigerfamilien din- de er også tjent med at du sier fra om hva som passer deg/dere. Det må være din mann som tar opp dette med foreldrene sine, på vegne av dere begge, ikke du.

Lykke til, hold oss orientert om hvordan det går!

Skrevet

Dette hadde jeg aldri funnet meg i! Det er du, mannen din og babyen som blir en familie nå. Svigerforeldrene dine bør få seg et eget liv! Mannen din bør si i fra til foreldrene sine - det bør ikke være en oppgave for deg. Lykke til med fødsel og barsel:)

Skrevet

Hei!

Du må få din mann til å snakke med sine foreldre om at dette blir for mye!

Føler virkelig med deg. Dere må sette grenser for svigerforeldrene deres, hvis ikke vil de kanskje bare bli enda mer nærgående.

Klart at du ikke skal måtte ha så mye besøk av dem etter fødsel! Håper dere får ordnet opp i dette.

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen i din situasjon. Svigerforeldrene mine bor lang fra oss, men dem har så god tid til overs og verdens billigste reisebilletter, så dem er her minst engang i måneden. Dem er jo hyggelig folk og veldig hjelpsom, men jeg blir forferdelig lei og sliten.

Svigerfar vil hjelpe til med alt mulig men han er verdens mest distre og klønete fyr. Han glemmer alt og eier dessverre ikke folkeskikk. Man må hele tiden gå etter han og passe på at han ikke gjør noe galt. Akkurat som en unge!

Svigermor vil og hjelpe til men blir og litt for mye av det gode. Hun sa til meg at hun må muligens komme tidligere enn planlagt etter fødselen for jeg trenger sikkert hjelp med babyen. Jeg er jo ikke vant med nattevåk og amming. Jeg vet ikke hvordan hun liksom har tenkt og hjelpe meg med amminga???? Syntes det var en lite gjennomtenkt kommentar av henne.

Hører at det er viktig og få alene tid den første perioden, for og bli kjent med den lille og, prøve og feile alene med babyen. Man får aldri igjen den nyfødte tiden.

Dem er her for ofte og "hjelper" til. Og kan ofte komme uanmeldt på besøk og.

Jeg har sagt hvis faren din kommer nå før jeg har født så går jeg til sykehuset og blir innlagt. Sliter med vann i kroppen, masse proteiner osv. Jeg orker ikke løpe etter han!. Og heldigvis har han forstått meg tilslutt!

Men det var min historie, og jeg beundrer deg for at du greier og holde ut dem annen hver helg. Selv om dem sikkert kan være verdens greiste folk. Så er det utrolig slitsomt! Det er lettere og si ifra til sine egne foreldre og forholde seg til dem. Jeg synes du bør ta en prat med typen din og få han virkielig til og forstå. Er ikke verdens hyggeligst jobb og gjøre men han må forstå situasjonen din. Det har blitt bedre hjemme hos oss etter at jeg har pratet og prentet til han at jeg blir sliten. Tror det er eneste løsning for å få en bedre situasjon.

Hvis du ikke får han til og forstå så blir det jo utholdelig i lengden, det kan tære på humøret, forholdet til hannes familie, til han og på nervan dine. Svigerfar skulle være her en måned engang, plutselig fant han ut han sku bli to uker lengre. Jeg klikket til syvende og sist, og fikk sammenbrudd. Ente tilslutt at han måtte dra. Var lite hyggelig for noen av partene.

De ødelegger for alle parter og lager dårlig stemning uten at dem er klar over det selv! Og den rette til og si det er typen din!

Skrevet

Vil takke alle for mange svar :)

Jeg syns at jeg har värt veldig tålmodig, og det har värt mye besök men nå når vår förstefödte kommer vil jeg ha den förste tiden for oss selv.

Mine foreldre forstår og de kommer ikke för 4-5 uker etter födselen og da skal de väre her en langhelg..og det syns jeg er nok..

Som sagt, jeg har ikke noe imot mine svigerforeldre, men de er på en måte "gammeldagse", og har allerede begynt å komme med masse "tips" ang babyen, f eks at jeg MÅ amme, noe jeg syns ikke trenger å väre en selvfölge, kanskje jeg ikke kommer til å ha nok melk, sånne rare ting som jeg irriterer meg litt over..

Mannen min er fantastisk person og jeg tror at han kommer til å stötte meg men i og med at hans mor er syk så syns han synd på henne..

Men syk eller ei, det er babyen som er vår förste prioritet når den dagen kommer..Jeg kommer til å ta en alvorsprat med mannen min og få han til å be dem respektere at vi ikke vil ha langtids besök ihvertfall den förste måneden, de er velkommen til å komme på besök i noen timer men overnatting vil jeg ikke ha..

Det samme gjelder mine foreldre..

Jeg vil ha den förste tiden til å bli kjent med babyen min, få alt til å fungere og ikke minst til å komme meg etter födselen.

HI

Skrevet

Dette kommer til å gå bra!!

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...