NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 18. mai 2007 #1 Skrevet 18. mai 2007 Er det mulig aa ha svangerskapsforgiftning dersom man ikke har hoeyt blodtrykk? Paa sist kontroll fant de en del proteiner i urinen min, og fordi jeg ogsaa har hatt noe kynnere og litt oedem har jeg naa maattet ta den 24-timers testen (hvor man samler absolutt all urin i loepet av en 24-timers periode = ikke morsomt!) og i dag tatt masse blodproever for aa sjekke leverfunksjon. Da de fant proteinene leverte jeg ny urinproeve og da fant de ut at jeg hadde en urinveisinfeksjon, saa jeg gaar naa paa antibiotika for det. Jeg skjoenner ikke helt hvorfor disse utvidete proevene (for aa teste om jeg har svangerskapsforgiftning) er bestilt naar de vet at jeg har en UVI. Er det mulig aa ha begge deler--baade UVI og svangerskapsforgiftning? Da jeg spurte sa legen at mest sannsynlig er det bare en UVI, men at fordi vi reiser til Norge om to uker tar de like gjerne 24-timers testen naa slik at vi kan vaere helt sikre foer vi reiser. Men jeg har jo ikke hoeyt blodtrykk! (Tror det ligger paa 120/70) Er ikke hoeyt blodtrykk et "must" dersom man har svangerskapsforgiftning? Har dere andre med proteiner i urinen maatet ta 24-timers proeve og blodproever saann umiddelbart?
Gjest Skrevet 18. mai 2007 #2 Skrevet 18. mai 2007 Jo jeg tror høyt blodrykk må være til stede, men skal ikke si det 100% sikkert. Proteiner i urninen kan, som du skriver, like gjerne skyldes en UVI eller rett og slett at det har kommet litt utflod eller noe sånt med i testen. Vet om flere som har hatt både litt og mye proteiner i urinen uten å ha hatt svk.forgiftning. og ødem er jo noe svært mange gravide får uten at det trenge å bety noe. 24 timers testen har jeg aldri hørt om før.
1 gutt og 2 jenter:) Skrevet 18. mai 2007 #3 Skrevet 18. mai 2007 Man må ha høyt blodtrykk for å ha svangerskapsforgiftning...Jeg vart sykmld for det første gang jeg gikk gravid,da hadde jeg protein i urinen og høyt blodtrykk...Jeg tok ikke noen utvidet urinprøve og blodprøve,men sjekket urinen og blodtrykket 1 gang i uka
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2007 Kanskje det er en test de tar her i USA og ikke i Norge? Den er i allefall ikke noe morsom aa ta--hadde en gigaflaske aa samle urin i og kunne jo knapt forlate huset i de 24 timene jeg skulle samle. Ja ja..de er kanskje bare litt overforsiktige her borte--men jeg vil heller ta en test for mye enn for lite. Samtidig blir jeg litt nervoes med tanke paa svangerskapsforgiftning naa rett foer vi reiser. Er livredd for at noe saant kan komme til aa forhindre at vi faar bli med paa flyet. (Reiser til Norge i uke 33...)
MAMMA1 Skrevet 18. mai 2007 #5 Skrevet 18. mai 2007 Jo, høyt blodtrykk er en forutsetning for å ta ytterligere prøver. Har selv fått påvist proteiner i uriner flere ganger i svangerskapet, senest i dag, på overtid, men så lenge blodtrykket er fint bryr de seg ikke mere om det. Høres litt "amerikansk" ut måten du beskriver de tar action på, men jeg synes ikke det er negativt.Best å utelukke helt da:-)
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 18. mai 2007 He he...ja, jeg vil heller at de tar en test for mye enn for lite. Enig i at det hoeres litt "amerikansk" ut, men legen er vel redd for aa bli saksoekt dersom det skulle vise seg aa vaere noe...og som sagt er det jo bra aa vite helt sikkert. Jeg tror nok at folketrygden har maattet betale for en god del flere tester enn jeg hadde faatt i Norge ja--noen tester (f.eks genetisk veiledning) har vi faktisk takket nei til fordi vi selv ikke mente det var noedvendig. Men naar en lege faktisk bestiller en proeve uten aa spoerre om vi vil ha den kan vi jo ikke akkurat sette oss imot heller...saa da faar vi bare ta det vi faar. Saa til neste uke faar jeg da vite hvordan leveren min fungerer. :-) Greit aa vite det... Tror kanskje jeg vil merke en forskjell paa hvor mange proever som bestilles naar vi kommer til Norge ja... Det blir spennende.
Villeville Skrevet 18. mai 2007 #7 Skrevet 18. mai 2007 Heisann! Er i mitt andre svangerskap med svangerskapsforgiftning. Dersom du har lett eller begynnende tegn på svangerskapsforgiftning må to av tre symptomer være tilstede; enten protein i urin, høyt blodtrykk eller ødemer. Har du svangerskapsforgiftning må alle tre symtomene være tilstede og BT være over 140/90. En mer alvorlig variant har du når BT er på eller overskrider 160/100 og eller protein i urin er på 3+ eller max. Høres ut som om de paser godt på deg og det er bra:-) En leverprøve vil også kunne si noe om du holder på å få svangerskapsforgiftning. Lykke til og håper du slipper:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå