Gå til innhold

Trassjente-enebarn-alenemorproblematikk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har plutselig, over natta, fått min lille nydelige engel bytta ut med et trassmonster.

Hun er tre, og enebarn. I tillegg er det bare mor hun har å bryne seg på.

Jeg studerer, og har en ganske travel hverdag. Henter henne som regel i barnehagen på slutten av dagen. Det er sjelden vi finner på noe etterpå, som å leke mer med andre barn i parken etc- begge to er skutt etter dagen. Vi går hjem og lager middag, ser barnetv, så er dagen så godt som over.

Jeg skulle gjerne hatt noen tips om overlevelsesknep for trassen. Hva kan jeg gjøre for å unngå at hun klikker helt- dvs hyler og skriker til hun blir helt utslitt- om hun ikke får bytte klær fire ganger på en time, eller ha på den rosa ballettdrakten uten strømpebukse, eller drikke sjokolademelk, etcetc...

Har noen anbefalinger om noe jeg kan lese?

I tillegg er hun utrolig eiekjær. Hun deler sjelden eller aldri uten at det blir masse dramatikk og massivt diplomati. Kan man lære barna dette på et vis? Er det personbestemt, eller er absolutt alle barn sånn? Jeg ser jo noen barn som villig deler ut- hvordan har de lært seg dette, da?

Litteratur på dette feltet er også kjærkomment...

Takktakk for alle råd-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he det der er nok bare noe alle må igjenom på godt og vondt. Men kan da komme med noen tips som kanskje er mulig å prøve. For det første vil jeg bare si at når det gjelder oppdragelse ser jeg på det som en stor fordel å være alene, her i huset er mitt ord lov;-) Noen av de som er to oplever nok også at de på sett og vis kjemper om barnets gunst, ingen vil jo være den som altid sier lov.