babybooooom-OG Alisha babyen.. Skrevet 18. mai 2007 #1 Skrevet 18. mai 2007 Er nå i uke 36...nå har jeg begynt og bli skikkelig usikker på den forestående fødselen...føler liksom at jeg ikke har forberedt meg i det hele tatt.. Jeg synes det er så himla vanskelig og ta stilling til og forberede meg til noe som jeg ikke har noen som helst peiling på, som en fødsel..jeg klarer ikke forestille meg hvordan det er..ergo, så syntes jeg det er vanskelig og bestemme meg for hva slags fødsel jeg VIL ha.. Ble tatt litt på sengen igår, da vi var på besøk hos en kamerat av meg og mannen min..der var det også en jente som skulle utdanne seg til å bli jordmor..hun begynnte og spørre meg en masse spørsmål, som f eks hvilken smertelindring jeg ville ha, hvilken fødestilling osv osv..og jeg ble helt matt..hadde jo liksom ikke noe særlig svar på det..følte meg nesten litt dum der jeg satt..og da sa hun at det kunne være veldig greit og finne ut slike ting på forhånd.. Men jeg har jo tenkt mye på fødsel osv, men jeg blir liksom helt blank når jeg skal prøve og finne ut av hva jeg vil...eneste jeg vet at jeg VIL ha, er liksom klyster..hehehe Jeg blir redd inni meg når jeg tenker på fødselen, klarer ikke og se for meg at jeg skal ligge på føden og at jeg faktisk skal føde et barn, liksom...det blir helt fjernt for meg...planen min var og egentlig og ta ting helt som det kommer, men nå sitter jeg liksom igjen med en følelse av redsel og at jeg vil angre på at jeg ikke planla bedre og tok standpunk mht fødselen min.. Har faktisk alltid hatt lyst på barn fra jeg var liten...men jeg har tenkt at en fødsel kommer ikke jeg til og takle, og at jeg derfor kom til og adoptere.. har alltid hørt fra min mor at det og føde er noe av det jæveligste hun har vært med på..kansje det har noe og si for hvordan jeg tenker, nå når jeg snart skal i ilden??? Men iallefall, er det noen som har noen råd og eksempler om forskjellige ting jeg burde ta stilling til når det gjelder min fødsel, så kan jeg jo sette opp en liste jeg kan forholde meg til...???? Har foressten også fått skrekkhistorien med at man måtte ikke finne på og ta epidural, for da kunne man ende opp lam istedet, hvis sprøyten ble satt feil... Epidural var jo et alternativ jeg faktisk hadde tenkt litt på..men ble litt redd når jeg hørte dette...hmmm, nei, dette skal ikke være lett, nei =D men jeg takker for alle svar, da jeg har begynt og bli litt stressa...
frøsa Skrevet 18. mai 2007 #2 Skrevet 18. mai 2007 syns nesten d va litt rart at ho meinte du burde ta stilling til så mange ting på forhånd,når du ikkje veit ka du går til.man kan ikkje bestemme ka som ska skje,for du ane jo ikkje korsn fødsel du får.eg syntes d va godt å ikkje vite nåkka med den første.du kan f.eks ikkje bestemme at du vil stå og føde,eller føde i badekar,for d kommer alt ann på korsn du føle d der og da.men d kan selvfølgelig være greit å snakke med jm på forhånd om korsn smertelindring d e mulig å få underveis,om d skulle føles for tøft.sikkert mange som meine andre ting enn meg her,snakke jo bare fra egen erfaring.lykke til!
Solskinnsjenta Skrevet 18. mai 2007 #3 Skrevet 18. mai 2007 Siden jeg også er førstegangs har jeg dessverre ingen erfaringer å komme med i forhold til fødsel. MEN angående epidural, hvis det var noen reell fare tilknyttet epidural ville man ikke tilbudt dette til gravide i fødsel. Selvfølgelig kan noe gå galt. Noen kan få blodforgiftning av å ta hull i ørene, men tusenvis tar hull i ørene hver dag uten at noe skjer! Jeg venter tvillinger og kommer til å bli tilbudt epidural tidlig, og vil ta imot dette med åpne armer (eller åpen rygg...). Er ikke redd for det! Tror det verste med epidural er at man må sitte helt i ro mens de setter sprøyten, og det er visst ikke så lett midt i en rie... Lykke til med planleggingen av fødsel. Ta det opp med jm/lege på neste kontroll. Spør om hva du burde lure på, og hvordan de forskjellige faktorene påvirker fødeopplevelsen.
jua 10.12.05 Skrevet 18. mai 2007 #4 Skrevet 18. mai 2007 Hei! Må si jeg kjenner meg godt igjen i dine bekymringer. Jeg venter nr 3 og er denne gangen mere redd for å føde enn de første 2 gangene. Med førstemann hadde jeg ikke tenkt på noe ang. fødsel før jeg var igang fikk epidural og hadde en lang tung fødsel. Med nr 2 hadde jeg heller ikke bestemt meg for noen ting ang smertelindring og fødestilling, det eneste jeg viste var at jeg gruet meg enormt. Fødsel nr 2 var kort og lett, men selvfølgelig vond. Tror for de fleste av oss er det best å ta det som det kommmer. Denne gangen er jeg kjempe redd, men prøver å tenke litt på at jeg har gjort det 2 ganger før og er jo ikke blitt skremt nok til å ikke gjøre det igjen. Tar det som det kommer ang føsestilling og smertelindring, hvis jeg trenger epidural så ja takk. Men fødte nr 2 uten noen ting så er jo ikke hver gang man trenger det. Lykke til, vet du klarer dette.
babybooooom-OG Alisha babyen.. Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2007 Åhh, tusen hjetelig takk for svar...føler meg mye roligere.. det hjalp mye og få høre at jeg ikke er helt rar og dum.. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå