Stolt 3 barns mor Skrevet 18. mai 2007 #1 Skrevet 18. mai 2007 hei.. jeg har to stesønner på henholdsvis 4 og 7 år, dem er her annenhver helg og ferier... dem krangler så busta fyker og sipper og griner for ingenting så må med hånda på hjerte si det er slitsomt å ha dem i hus.. prøver å snakke til dem og det holder litt så er det tilbake i den gamle tralten igjen.. jeg har selv to barn på 8 og 11, det har vært så ille at dem ikke vil være hjemme når dem andre kommer pga fullt kaos rett og slett... må jo gjøre noe for orker nesten ikke være hjemme selv og det må vel sies at vi også har en baby på 5 mnd.... noen som har noen gode råd på dette området?? vi har jo våre regler her og jeg mener dem skal følges på lik måte av alle sammen...
ostekaka Skrevet 18. mai 2007 #2 Skrevet 18. mai 2007 velkommen i klubben. det er mange som aldri tolererer tilsvarende oppførsel av egne barn som stebarna slipper unna med. men allikevel er det vi som blir sett på som for strenge i mange sammenhenger. dette er et problem du bare må la ligge, og la mannen din ordne oppi. det er hans unger og han som er ansvarlig for deres oppdragelse, eller mangel på sådann. du kommer bare til å fortsette å stange hode i veggen, om han ikke innser problemet. du kan også minne han på hans ansvar ikke bare for barna, men også for deres hjem, som dere bygger sammen, og fortelle han hvor hardt det er å jobbe i oppoverbakke alee hele tiden. for det er jo slik det blir om han ikke følger opp. jeg antar at han ikke støtter deg 100% i dette, vel når det gjelder i praksis, for da hadde det nok ikke vært så veldig stort problem. det gikk veldig fort her hos oss, når far snudde og backet meg i våre regler, og sluttet med å la alt skure, fordi han ikke ville kjefte.
Stolt 3 barns mor Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2007 Tusen takk for svar:-) Uff er slisomt når det blir sånn, for man gruer seg jo omtrent til dem skal komme å sånn skal det jo ikke være.. Jeg synes nok pappan kan la ting skure å gå på en annen måte når dem er her enn ellers i hverdagen... eller lukke øra heter det vel... Men unga mangler helt klart oppdragelse og vet det er vanskelig for oss å gjøre noe med det så lenge dem er her så lite, men dem kan følge våre regler... så må nok være konsekvente og bestemte en periode.. jeg hadde dem alene 2 dager i påsken og var omtrent nervevrak etterpå, synd det skal være sånn men jeg takler dem desverre ikke alene... han på 7 ¨år bruker fortsatt bleie om nattan også, sløvhet kaller jeg det for når vi hadde dem i fjor sommer var han tørr nesten hver natt.. men ikke lett når mor ikke gidder ta den støyten... nei uff mye klaging men overhodet ingen lett situasjon....
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Vil bare si at det kan ligge andre grunner bak sengeveting, så det er litt stygt å kalle mor sløv hvis du ikke har tatt dette opp med henne. Har selv en som sengevetter og han kan ha opphold på flere mnd og pluttselig begynne igjen, her er det også en grunn.
Gjest Skrevet 19. mai 2007 #5 Skrevet 19. mai 2007 Har selv to stk barn som er hos pappan sin innimellom, de krangler så busta fyker både her hjemme og hos far, men her hjemme har de kompiser å leke med, hos far sloss de om oppmerksomheten hans sammtidig, så vi prøvde i en periode å dele de litt opp for å la barne hver for seg få litt kvalitetstid med far. Eldste gutten var der et døgn og så andre gutten et døgn.
Stolt 3 barns mor Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2007 joda er klar over det skjønner du og sier det ikke med godt hjerte heller, tenker jo på gutten som må bruke bleie og går nå på skolen... men han bryr seg heldigvis ikke selv, når han kom sist var han stolt fordi mamman hadde kjøpt bleier med racerbiler på... skal ikke legge meg borti det jeg men synes nå alt er veldig rart....
Stolt 3 barns mor Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2007 Hei hei.. Hvordan gikk det da? Vi merker jo det selv vi når dem er en og en, aldri noe problem da... vi har jo 5 barn her annenhver helg så det blir jo fort litt stritt for alle mann... men nå i helga har det faktisk gått veldig bra, dem blir jo større heldigvis så får håpe det går seg til.. pleier somregel å være mest problemer når samværet går over tid, men det er kanskje normalt????
Gjest Skrevet 20. mai 2007 #8 Skrevet 20. mai 2007 Jeg må jo ærlig si jeg har delte meninger selv personlig med dette å dele opp helgene, men det viktigste er barna og de er veldig tilfreds selv når de kommer hjem etter å ha vært der alene. Så før prøvde vi å la de være sammen litt også delte vi opp div helger. Selv har jeg barne hele tiden og jeg også må håndtere barnas uenighet her hjemme, mens far før hadde de 2hver helg og ikke taklet begge, men noe av dette var at begge barna krevde all oppmerksomhet av far. Nå bor far så langt unna og eldstemann dro en helg alene med fly til far og ser at eldstemann setter stor pris på dette. 7åringen har litt delte meninger for han trives alene hos far, men savner fort sin bror der for det kan bli litt kjedelig i lengden. Uansett kan det være verdt å prøve, for barna føler de ikke må kjempe om oppmerksomheten de få dagene hos dere(hvis det er 2hver helg da). Ang dette med bleier, kjøper jeg IKKE dette til 7 åringen her, det er så opp og ned, men de gangene det går galt rydder han selv opp senga og legger det våte på vaskerommet. Jeg har da tisselaken slik at maderassen ikke skal bli våt. Lykke til, det er strie tider innimellom, men nå som sommeren er på vei er det godt for barna å være ute med uteaktiviteter.
Stolt 3 barns mor Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. mai 2007 Tusen takk for at du ville dele dine erfaringer med meg:-) Vi har hatt alle unga i helga og det har faktisk gått veldig bra, for som du sier det går mot sommer og vi kan alle være mye ute og da blir jo unga også mere fornøyde.... Vil jo helst ikke dele dem vi heller, men har hatt dem hver for seg en gang før og da var det ingen problemer i det hele tatt.. Jeg vet jo selv med mine egne at søsken krangler men mener det er forskjell på kranglig også for å si det sånn... Når det gjelder temaet bleier så synes jeg ikke vi bør bruke den lille tiden vi har med dem til å prøve å få han tørr så lenge det ikke blir gjordt noe i hverdagen, da er det jo rett og slett borkastet at vi prøver...
EvaL Skrevet 21. mai 2007 #10 Skrevet 21. mai 2007 Vet du, jeg syns kanskje du bør endre litt innstilling overfor dette med bruk av bleier. Det er jo tydlig at dette for gutten er et praktisk hjelpemiddel som letter hverdagens hans vet at han slipper å oppleve at sengen blir våt og ubehagelig når han tisser på seg. Bleiene reduserer rett og slett problemet han føler med sengevætingen. For det er jo nettopp det som er problemet, sengevætingen og det faktum at han tisser på seg mens han sover, og ikke bleiene. Så det er synd på han fordi han har et problem med tissing om natten, det at han går på skolen og må bruke bleier er ikke problemet her.
Stolt 3 barns mor Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 21. mai 2007 klart det er ett praktisk hjelpemiddel, er ikke dum heller... men for barnet sitt ve og vel så hadde det vært en fordel å hjulpet han å bli kvitt den.......
KristianL Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 Jeg får også inntrykket av at det er bleiene som plager deg angående dette når jeg leste inntrykkene over her. Sengevæting er desverre ikke så lett å kurrere, så det er nok ikke bare bare å hjelpe han "å bli kvitt den"....... Nå vet jeg ikke hva dere vet at moren har gjort av forsøk på å få han tørr, men kan av egen erfaring bare si at vi har forsøkt medisiner, kiropraktor, alarm-matte, ta barnet opp, redusere drikke om kvelden, faste dorutiner på dagtid osv osv, uten at det har hjulpet det minste på tissingen til poden her i huset. Og jeg vet at veldig mange desverre har samme negative erfaringer med sine forsøk på å få stoppet tissingen at de fleste opplever at man bare må leve med problemet til barnet vokser det av seg. I mellomtiden bør man da prise seg lykkelig over at barnet vil bruke bleier om natten.
ostekaka Skrevet 22. mai 2007 #13 Skrevet 22. mai 2007 Siste jeg hørte om sengeveting, leste i en brosjyre på legekontoret, var at det er hovedsaklig fysiologisk, og trenger ikke være psykologisk i det hele tatt. Sto om de ulike behandlingsalternativivene og historiener til de som led av det. Ikke noe lett sak, med enkle løsninger var poenget. Men om foreldrene til en 7 åring ikke snakker med verken lege, eller helsesøster for å kartlegge deres unges problem og hvilke tiltak en kan sett i gang, da mangler det jo noe vesentlig. Mulig det ikke er hjelp og få, men som forelder må en jo prøve! Men nok om sengevetingen, den er nå der. Resten av problemene som knytter seg til disse barna er det vel egentlig lettere å gjøre noe med. De kan jo ikke få lov å komme inn å oppføre seg som villbasser, her må mannen din komme seg på bena og ta affære, en kan jo ikke la et par unger få styre sånn på at resten av familien lider. Sikkert ikke beste løsning at du gjør det, men han som er far er jo ansvarlig både for dem og sammen med deg om stemningen i hjemmet. Går ikke an at han skulker unna sitt ansvar. Han trenger et godt spark bak, om situasjonen er som du beskriver og han ikke tar tak i noenting på eget initiativ. Selv er jeg veldig engasjert i hjemmet, jeg er veldig opptatt av hvordan vi har det, jeg er dessuten veldig stolt av hjemmet vårt. Jeg skulle ønske min mann kunne ha vært tilsvarende engasjert, og han er som din mann, litt for bakpå når det gjelder særungene. Ingen lett utfordring dette, når far og mor i et hus spriker så veldig. Føler det litt ensomt innimellom, men ting er ikke så verst hos oss, går litt opp og ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå