Gå til innhold

Skjønner ikke helt oppførselen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var 17. mai. En fin dag for hele familien. Kvelden før snakket jeg med svigermor. Hun skulle ikke ut på 17. mai fortalte hun. Hun pleier ikke å være ute 17. mai og ville ikke det i år heller. Da vi kom gående i barnetoget kommer hun plutselig stupende ut i veien og stopper delvis toget for å få tatt bilder av barnebarna. Pyntet i bunad og greier. Etterpå kommer hun bort og snakker med oss. Koselig det! Spurte henne hvorfor hun hadde sagt hun ikke skulle ut. Nei, det hadde hun da ikke sagt. Nei vel. Hadde du ikke sagt du skulle være hjemme kunne vi avtalt noe sammen, sa jeg. Det svarte hun ikke på. Vi hadde avtalt å være sammen med noen andre. Svigermor hang seg på hele dagen. Prater så fælt at det nyttet ikke være sammen med de vi egentlig skulle være med. De bare gikk. Hun som egentlig ikke skulle ut ga seg ikke før vi alle satt i bilen. Da vi kjørte avgårde sto hun igjen og så noe småsnurt ut. Forstår meg ikke på den dama jeg. Jeg forstår godt at hun ville være sammen med barnebarna, men hvorfor ikke si det på forhånd? Det virker som hun elsker å ødelegge våre planer. Det er nemlig ikke første gangen. Det virker også som det er viktig for henne er å ha kontroll på oss. Hvorfor? Og hvorfor lyve om at hun skulle ut? (Vet hun ikke kom på det i siste liten for hun hadde fortalt noen andre at hun skulle ut og se barnebarna gå i tog.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun tenkte at hun skulle overraske dere? Og at dere skulle bli så kjempeglade for å se henne at hun ble midtpunktet denne dagen?

De ene oldemoren i vår familie planlegger stadig overraskelser ala denne. Som at hun sier nei takk til å komme i bursdagselskap til vertskapet, men sier at hun skal til de som pleier å kjøre henne. Så da dukker hun opp selv om man tror hun ikke skal komme. Hun har gjerne tenkt masse på dette i forkant, og har som regel også "planlagt" vår reaksjon, og gledet seg masse til å overraske alle. (Jeg synes ikke det er noe særlig når folk dukker opp i selskap uanmeldt, og da plutselig må dekke til en til osv.!) Hun forventer gjerne masse oppmerksomhet rundt dette, at alle skal bli kjempeglade og gjerne ekstatisk lykkelige over at hun kommer, og at hun skal få være midtpunktet i selskapet. Det blir hun jo ikke for det er det jo bursdagsbarnet som er...

I ettertid bruker hun gjerne alles reaksjon til å "måle" hvorvidt vi setter pris på henne eller ikke....sliiitsomt...

Driver svigermoren din med sånt som dette ( dukke opp uanmeldt nåpr hun har sagt hun ikke skal komme) til stadighet? Si fra at dere ikke liker overraskelser! Og hvis det skjer igjen - ignorer dama! Si at ere har andre planer, og reis fra henne uten å synes synd på henne, hun har lagt opp til det selv...(jeg brenner etter å sende oldemor hjem igjen når hun dukker opp sånn, men dama er snart 90 så hun har ikke så mye annet som skjer i hverdagen sin.)

Skrevet

Oi! Dette var skummelt. Hvorfor har jeg ikke tenkt denne tanken før? Det du skriver stemmer ekstremt godt både på svigermor og hennes mor igjen. Moren hennes er faktisk verst slik. Nå har det vært utrolig mange overraskelsesbesøk her. Det begynner å gå meg litt på nervene. Kommer selvfølgelig alltid når det passer minst. Hva gjør man med slikt da? Jeg klarer IKKE å spille glad for besøk når det passer dårlig. Det verste er at hun som oftest VET at det passer dårlig.

Svigermor er en sånn person som skal være så ufattelig god og snill. Er det en venninne hun ikke har sett på 50 år som blir syk så kan du være sikker på at svigermor trår støttende til. Slik at hun kan fortelle andre om elendigheten og hvor snill hun selv er som støtter i den vanskelige situasjonen. Jeg blir litt kvalm!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...