Gå til innhold

Grining ved leggetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

De siste par nettene har hun vært så urolig og bare sutrer og griner ved leggetid. Enda hun ikke har sovet de siste fire-fem timene. Har dere noen gode råd?? Hvor lenge har dere latt dem ligge å grine før dere går inn og roer ned. Tar dere de opp av senga eller bare lar de ligge??

Trenger virkelig noen tips her for jeg er usikker på hva vi gjør som ikke stemmer. I natt ble klokka to før hun sovnet helt utslitt. Da hadde vi brukt nesten fem timer på leggingen. Kan det være at hun bare legger om rutiner igjen eller er det det at hun tester oss?? Snuppa er jo elleve uker i morgen og bare lurer på hvor mye hun skjønner jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slitsomt... her vil Amanda fortsatt spise hele nettene, har gjort det i snart tre uker... inatt sov jeg sammenlagt ca 4-5 timer. Vi prøver å roe henne i første hånd i sengen. Hjelper ikke det tar jeg henne opp av sengen, men ikke ut av soverommet. Gir henne masse kos før hun skal sove, har hun ikke fått nok kos nekter hun å sove. Ev. får hun litt mat. pleier ikke å la henne ligge å grine mer enn maks et par minutter, og oftest ikke det engang.

Det er vistnok vanlig at nattamminga byr på litt problemer når de er rundt 3-4 måneder (og spesielt for barn med pute... ) Kan vare tenner som klør og har fått tips om å bruke dentinox. Kanskje Mathilde også begynner å klø i munnen... noen får jo tenner veldig tidig, og det kan nok klø lenge før tennerna kommer ut. Trur egentlig ikke hun gjør det for å teste dere. Hun har sikkert en grunn til det hun gjør, selv om det ikke er så enkelt å forstå for oss...

Lykke til, og håper det snart fungerer litt bedre!

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde noen tips til deg, men det er omtrent samme greia her. Mia vil ikke legge seg før midnatt, og sånn er det bare. Skikkelig slitsomt, men siden hun da sover til 08 så klager jeg ikke så alt for høyt. Vi prøver hele tiden å få til rutiner ved bading og legging ca 21, men da er ikke hun på langt nær klar. Vi lar henne ikke gråte alene, men går inn til henne og stryker panna og prøver smokk. Om vi må løfte henne så går vi ikke ut i stua (masse lys og lyd). Der dreit jeg meg ut i går, trodde hun var så ensom der hun lå...dumme mamma...

Hun lå på eget rom i natt da, og det gikk faktisk overraskende bra. Jeg våknet av hennes morgenknyst gjennom veggen før den slo ut på babycallen, snakk om mor på alerten hehe.

Håper det ordner seg snart for dere, får dere til noe supersmart så del det gjerne med oss ;-)

Skrevet

Sebastian har arvet sovehjertet til pappa'n sin så vi har ikke hatt noen store problemer med å legge han etter ting gik seg til da han var rundt 6 uker gammel. Jeg tror noe av det viktigste er å være konsekvent, og gjøre de samme tingene om og om igjen slik at den lille blir trygg på rutinene. Denne skrike metoden (Ferber eller hva den nå heter) anbefales ikke før de har fylt 6 mnd har jeg hørt, så jeg ville nok gått inn og trøstet hvis hun gråter. Hvis Sebastian er urolig etter vi har lagt han så har vi gått inn til han og prøvd å gi han smokken, lagt på plass dynen hvis han har sparket den av, nusset han på pannen og sagt god natt og gått ut av rommet. Da vet han at vi er i nærheten og passer på. Hvis vi har måtte gjøre dette gjentatte ganger og jeg vet at han ikke spiste godt før han ble lagt/har økedøgn så har jeg ved et par anledninger tatt han opp og gitt han mat, men det har ikke vært mange gangene. Han har ikke blitt tatt med ut av soverommet etter han har blitt lagt, hvis han da ikke har bærsjet og bleia må byttes.

Disse småttisene går visst gjennom en søvntilpasningsperiode rundt 3-4 mnd der de kan være noe utilpasse, så det kan jo være det som er på gang?

Skrevet

Vi legger Camilla mellom 19 og 20 så godt som hver kveld. Blir såklart en del sutring om hun ikke er skikkelig trøtt men tenker bare på sprettrumpa jeg vil få av å fly opp og ned av trappene hehe

Lar henne aldri ligge å skrike, om hun mister smokken og holder på å sovne så tenker jeg at det er bedre å få den inn igjen før hun våkner skikkelig :-) Snakker ikke med henne men gir henne en kos på kinnet før jeg lister meg ut igjen.

Om hun fortsatt er urolig rugger vi litt på vogga og snakker litt lavt til henne. Hjelper heller ikke dette så må vi bysse litt, men det er sjeldent vi må det da. Da er det som regel magen som er årsaken til at hun ikke får sove. Sukkervann er også supert om magen er vond.

Tar heller aldri Camilla ut av soverommet når hun først har lagt seg.

Skrevet

Hei

Jeg har kjøpt meg ei amerikansk bok, som heter the no cry sleep solution. I tillegg til de vanlige rådene om å lage et koselig rede til barnet, roe ned og ha faste kveldsrutiner etc. så mener hun at for barn under fire måneder er det viktig å legge dem når de er trøtte (ikke nødvendigvis samme tidspunkt hver kveld) og at det er viktig at de sover passe på dagtid. (har ikke rukket å lese hva som står for barn over 4 måneder ennå)

Det kan være en detektivjobb å finne ut når de egentlig er trøtte, og få dem i seng før de blir overtrøtte. I det siste har Vilborg og jeg lagt oss samtidig, dvs vi har ikke akkurat fulgt boka, men lagt ungen når mamman var så trøtt at hun ikke orket mer...

Etter at jeg bestilte boka har selvfølgelig Vilborg begynt å sove utrolig mye bedre. I natt har hun sovet fra 22.30 til 9.30, med to amminger mellom (og selvfølgelig amming rett før legging og når hun våknet). Nå gjenstår det bare å flytte leggetiden litt og litt framover. Men jeg er jammen glad for at hun sover litt utover morgenen, har ikke lyst til å legge henne så tidlig at hun vil opp grytidlig - rundt 8 hadde vært perfekt.

Skrevet

Hmmm... ser jo ut som at jeg lar henne ligge helt alene og hylskrike. Mente det ikke sånn. Noen ganger lar jeg henne skrike litt, når jeg legger henne i vognen, men det er bare bittelitt før hun accepterer at det er der hun skal sove (og ikke i min famn som hun aller helst vil...). Da er jeg tilstede og rugger på vognen, og putter inn smokken dersom det trengs. Når hun ligger i sengen er jeg også der dersom hun gråter, men av og til sutrer og gråter hun litt før hun roer seg helt ned. Jeg lar henne ikke ligge alene og hylskrike...

Skrevet

Hei.

Nei vi lar henne heller ikke ligge og hylskrike. Men vi tar henne ikke opp av senga etter at hun er lagt. Det ser nå ut til å fungere. Vi roer henne ned om hun griner eller skriker ved å stryke henne over hodet, sette på uroen med musikk over senga eller gi henne smokken. Jeg tror kanskje det viktigste er at hun føler seg trygg på at vi er der for henne. I tillegg er det bra om hun lærer seg til å sovne av seg selv og ikke oppå magen min. I kveld sovnet hun faktisk før ti og det er veldig bra. Nå er jeg bare spent på når hun våkner i natt. Hmm, hun sover jo ikke mer enn 4-5 timer i strekk.. I tillegg er jeg ikke helt i form selv med forkjølelse.. Så nettene er ganske tunge når man må opp.

Skrevet

Vi også fikk til et eller annet som funka i går. Mia ligger nå på eget rom, og jeg la henne inn før hun var søvnig for å se om hun klarte å bli trøtt av seg selv. Etter litt sang og kos ble hun det. Måtte inn et par ganger og synge litt og finne smokken, men alt tatt i betraktning gikk det mye bedre enn før. Hun var i seng 21:30, det er ny rek her i gården. Våkna 07:30, så nå synes jeg at vi virkelig er inne på noe her :-)

Hvordan gikk det med dere, Lykkebarn? Så slitsomt at du er forkjøla på toppen av alt, det er ikke det man trenger akkurat nå. Håper du blir frisk i en fei.

Skrevet

Hmm.. I natt sov hun faktisk fra 21.45 til 04.45 (dvs syv timer i strekk). Så hadde vi litt mat og hun sov til halv åtte. Så litt mat og hun sov på magen min til halv ti. Den siste økta på morgenen lar jeg henne stort sett sove på magen min. Vi ligger og halvdøser litt begge to så slipper vi å stå opp så tidlig. Kosestund for mor også det ja.

Ja jeg må si at dere virkelig er inne på noe når hun sover så lenge i strekk. Hvor mye mat spiser hun da på siste måltid?? Heldiggrisen...

Forkjølelsen henger i. Men jeg tror det er mest allergi. Så det letter nok om noen dager håper jeg...

Skrevet

Hun spiser stort sett det samem til hvert måltid, jeg lager til 220 ml og hun får vel i seg alt fra 130 til 200 hver gang. I natt sov hun igjen fra 21:30 til 07:30, jeg var konsekvent med leggetiden i går. Sang litt og sa natta, koste og dett var dett. Hun var lys våken da jeg gikk ut, men vi hørte ikke noe på babycallen så hun sovnet. Våknet etter en time, men da hadde hun gulp over hele ansiktet og et stort glis hehe så da var det bare å vaske og skifte litt, og hun sovna igjen. Jeg har hele tiden trodd at hun må være stuptrøtt før vi kan legge henne, men hun kan altså være lys våken og det går faktisk greit.

Æsj allergi er kjipe greier, har snufsa i noen uker jeg også.

Skrevet

Hmm... her har vi ganske mange mindre måltider i løpet av dagen på ca 100 hver gang. Bort sett fra på kvelden for da vil hun gjerne ha mere før hun skal sove lenger av gangen. I natt sov hun faktisk syv timer igjen så dette begynner å bli bra. Vi brukte to timer på å få lagt henne i går. Ikke fordi hun gråt, men fordi hun er så alt for våken, he he... Men det går seg nok til tenker jeg...Syv timer i strekk er jo bra uansett.

Skrevet

Syv timer er kjempebra :-) Tror nok dere er inne på noe lurt nå.

Mia spiser større måltider nå, og det startet hun med etter at vi sluttet helt med morsmelk. Tror det skjedde rundt 3 måneder, litt av seg selv kanskje. Jeg lagde til større flasker og tenkte at hun måtte snart starte å ha færre men større måltider, og hun skjønte det faktisk. Jeg fortsatte å prøve å gi henne litt mer hele tiden, hun dyttet ut flaskesmokken og fikk rapet, så prøvde vi litt til. Nå har vi 5 måltider om dagen, og det er ikke så gæærnt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...