selma07 og engel Skrevet 17. mai 2007 #1 Skrevet 17. mai 2007 Lille SElma har fått det for seg at det ikke er gøy å sove om kvelden.. Hun er kjempetrøtt når vi steller henne for kvelden, får pupp og sovner i sin egen seng uten problem. Men så går det alt fra 10 minutter til 30 så våkner hun igjen.. Lys våken og klar for neste etappe av kvelden. I går sovnet hun ikke igjen før klokken var nesten 23, og mora helt uslitt. Vi har prøvd å stelle henne kl 18 og frem mot halv åtte, men frøkna gjør akkurat det samme gitt... Hun er ikke sulten eller utilpass, bare våken og sosial.. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få snuppa til å forstå at den leggingen vi gjør først er for natta?? Blir ganske sliten av å ikke ha "voksentid"... Men når hun sovner om natta så sover hun ofte 6-7 timer.. får mat og sovner igjen..
Hemmeline Skrevet 17. mai 2007 #2 Skrevet 17. mai 2007 Nå vet ikke jeg hvor gammel Selma er, men her fungerte det ikke å legge tulla tidlig før hun var ca 3 mnd'er gammel. Hva med da når hun våkner å gå inn til henne og bare styke henne over håret...roer hun seg ikke da? Det hjelper ihvertfall her når tulla våkner sånn før det er morgen...tilslutt sovner hun igjen. Kanskje ikke så lurt å ta henne opp fordi da lærer hun jo at hun blir tatt opp hvis hun maser.. Ønsker deg nå lykke til ihvertfall. Vet det er slitsomt uten voksentid... men dette er nok bare en periode.
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #3 Skrevet 17. mai 2007 hm.. eneste.. hvis du starter med kvedlsstellet klokka seks.. forferdelig tidlig da? Kanskje du skulle prøvd å drøye det en time.. Her begynner vi med kveldsstellet klokka syv.. og så får han mat.. og så sover han før åtte.. Lykke til! =)
Meg og bøllegutta!! Skrevet 17. mai 2007 #4 Skrevet 17. mai 2007 Ser hun er født i 07 så hun kan jo ikke være mer enn 5 mnd hvertfall da. .......... Det er jo for tidlig å la henne ligge å skrike noe serlig. Men det spørs nok om ikke dere må være litt sta med henne allikevel. Når hun våkner så er det kanskje lurt å ikke ta henne ut av soverommet. Bare gå inn med smokk eller trøst hvis hun gråter. Ta henne opp, trøste og legge henne ned igjen.Ikke snakk noe serlig å ha det mørkt på rommet.......... La henne forstå at når hun er lagt i senga så er det ikke underholdning og sosialt samvær før neste dag : ) Hvis hun hylskriker er jo dette lettere sagt enn gjort da. Minstegutten vår er 3 mnd og legger seg greit så og si hver kveld. Hender vi må gi smokk noe ganger, men sjelden noe gråt. En sjelden gang ( sånn som i kveld) kan han våkne opp etter ca 30 min . Da er det bare å gi smokk så sover han videre.Kanskje dette også vil skje med jenta deres når hun skjønner at hun ikke kommer opp i stua uansett?? Jeg er hvertfall helt avhengig av den voksentida på kvelden............ De timene er hellig for meg................ Lykke til da : )
selma07 og engel Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. mai 2007 Glemte helt å si at SElma er født 30. januar så hun er 14 uker.. Hun gråter ikke når hun våkner, ligger bare å prater lenge.. Så plutselig kan hun beg å gråte..
selma07 og engel Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. mai 2007 Hun vil heller ikke ha smokk... Takk for mange fine svar:-)
St.Sunniva Skrevet 17. mai 2007 #7 Skrevet 17. mai 2007 Jeg hadde også litt problemer med leggingen når snuppa var rundt den alderen...Hun var 2,5 mnd når hun begynte å få flaske med mme på kvelden. Hun ble rett og slett ikke mett nok av puppen. Etter jeg startet med det sovnet hun av seg selv, og sov til morgenen uten nattmåltid. Funker kanskje ikke på alle, men du kan jo evt pumpe deg og gi flaske om du ikke allerede gjør dette :-) Jeg prøvde både mme og mm, og hun sov like bra på begge deler, bare hun ble ordentlig mett.
selma07 og engel Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. mai 2007 Hun virker ikke som om hun er sulten heller skjønner du.. Hun vil ikke ha mat når jeg tilbyr, og det er melk igjen.. Har også prøvd å flytte kveldsstellet til seinere, men da fikk vi henne i seng like mye senere som vi stelte henne...
St.Sunniva Skrevet 17. mai 2007 #9 Skrevet 17. mai 2007 Når er det hun sover siste gang før kveldsmat/stell? og hvor lenge sover hun?
selma07 og engel Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 17. mai 2007 Rundt kl 1630 - 17. Jeg lar henne aldri sove mer enn en halv time da. Vekker henne om nødvendig... Bruker lang tid på stell, og hun er skikkelig trøtt når hun får kveldsmat..
St.Sunniva Skrevet 17. mai 2007 #11 Skrevet 17. mai 2007 Da er det jo ikke at hun har sovet for mye heller. Jeg har nemlig gjort det et par ganger, og da må jeg liksom vente tilsvarende tid før jeg legger henne også. Eneste jeg har funnet ut sånn i etterkant er at hun noen ganger får veldig mye energi etter hun har fått mat, slik at hun ikke er like trøtt som hun var før hun fikk mat....så da må jeg holde henne oppe en halvtimes tid før jeg legger henne. Men det hjelper jo ikke om din baby først sovner, men våkner igjen etterpå. Hadde du prøvd å gi mer mat når hun våker, og så legge henne i sengen igjen? Det funket her (før jeg fant ut at jeg bare kunne gi henne nok mat til å begynne med) Du nevner jo at hun ikke tar smokk, og det hjelper jo kanskje ikke på problemet ditt. Har du forresten prøvd forskjellige smokker? Snuppa her ville ikke ha silikon-smokker, så jeg måtte til innkjøp av latex-smokker. Noen babyer vil jo heller ikke ha den spesielle type smokken, slik at man må prøve seg frem til en de liker.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 17. mai 2007 #12 Skrevet 17. mai 2007 Idag våknet mini enda en gang. Gav han mat og da sovnet han igjen..... Det som har vært spesielt i dag er at det har blitt mye rot og stress rundt han siden det er 17. mai................... Han fikk også en sein lur kl 18 som jeg måtte vekke han av.......... Men i og med at jenta de er trøtt så er det ikke så mye å gjøre med den luren hun har på ettermiddagen heller......... Jeg prøver å passe på hvertfall at gutten min ikke sover etter kl 18 . da går legging nesten alltid som en drøm kl 20.Og han sovner mellom 20 og 20.30........... Har ikke noen flere tips egentlig, men jeg har lært etter 2 barn at alt går i perioder. Både gode og dårlige vaner........ Like plutselig som en uvane dukker opp så forsvinner en igjen : ) Jeg vet VELDIG godt hvor viktige de timene alene på kvelden er og dere får sikkert kveldene tilbake når som helst...... I mellomtiden får du glede deg over at hun ikke gråter hvertfall : ))
selma07 og engel Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 17. mai 2007 Jeg gir henne mat igjen og legger henne. Men et annet problem er at hun i perioder spiser så mye at hun regelrett spyr opp alt sammen igjen.. Så derfor kan jeg ikke gi henne ubegrensa mat heller om du skjønner.. Da må vi liksom begynne helt på nytt igjen med stell, mat og ro... Så det skal ikke være lett... Men ellers er hun bare skjønn:-) Verdens fineste hun også!! Skal prøve latex smokk. Hvilket merke er det?? En anne ting, Selma er jo liten enda, og det er vel ikke annet å vente enn at det tar litt tid med å innarbeide søvnmønster på kvelden. Jeg hadde det veldig tøft etter fødselen med to store blødninger, blodoverføring 2 ganger, 3 operasjoner og en infeksjon.. Og det har jo prega lillesnuppa også, i tillegg så sleit hun med kolikksmerter en periode.. Så ikke rart hun sliter, og at mamman er litt sliten hun også...
St.Sunniva Skrevet 17. mai 2007 #14 Skrevet 17. mai 2007 Det tar litt tid med rutiner ja, og noen vil jo ikke være med på "leken" med en gang heller...Det kommer når det kommer, og det vil stort sett alltid komme tilbakefall på det meste. Flinke i lange perioder, og så faller litt tilbake til gamle synder. Nå sliter jeg med at snuppa våkner kl 0430-0500 istedenfor 0630-0700 som hun har gjort i laaaang tid. Jeg bruker MAM Air smokkene (er vel 3 mnd+), og de får du jo kjøpt på stort sett alle matvarebutikker. Gikk også med hell over på de største smokkene når hun var ca 4 mnd ,da de som var fra 0-3 mnd til slutt bare falt ut av munnen hennes fordi hun måtte suge så hardt for å holde dem inne. Den andre er litt større og sitter bedre. Men du velger jo selv hvem du vil prøve først :-) Finnes jo også mange andre merker som også har latex-smokker....mange som må gjennom flere merker før de finner den "rette" smokken for deres baby. Lykke til iallefall. Vi har nok verdens flotteste snupper!!! :-)
selma07 og engel Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 17. mai 2007 Takk for gode råd og fine svar:-)
selma07 og engel Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 17. mai 2007 Jeg tror egentlig at jeg bare må innse at jeg ikke får voksentid på enda en liten stund jeg.. Hun hadde ok søvnvaner en periode, og da fikk jeg smaken på å ha kvelden for meg selv med kjæresten min! Det var godt det! men koselig å være sammen med Selma også:-) Takk for svar!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå