MAMMA1 Skrevet 17. mai 2007 #1 Skrevet 17. mai 2007 Jeg er nå 6 dager på overtid, og må ærlig si at jeg gruer mer og mer for hver dag som går.Jeg vet jo at barnet blir større og tyngre å få ut. Legen som undersøkte meg i går, sa ut i fra UL at barnet virket større enn min første..og jeg synes 3500gr er nok.Nå blir det ikke lettere å psyke seg opp for fødsel..
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #2 Skrevet 17. mai 2007 Om babyen er større, så trenger det ikke bli verre. Det har jeg hørt fler her har sagt. De sier hodeomkretsen har mer å si, og den trenger ikke bli så mye større når man går over termin.
Kristi*trebarnsmor* Skrevet 17. mai 2007 #3 Skrevet 17. mai 2007 Jeg har det akkurat på samme måte! er syv dager over i dag, og blir mer og mer redd. har ikke gruet meg for fødsel hee svangerskapet, men den siste uken merker jeg at jeg ruer meg mer og mer. har ikke får noen vektestimering, men jordmor sa han var stor nok. tror ikke han er kjempestor, men han er nok ikke liten. jeg har ikke født før, så jeg aner jo ikke hva jeg går til... beklager at dette kanskje ikke var til så stor hjelp for deg, men vi skal nok klare oss! masse lykke til! håper vi snart har nurkene vår trygt utenfor magen! klem
MÅNS m/lilleMarius Skrevet 17. mai 2007 #4 Skrevet 17. mai 2007 18dager over termin ble det endelig tatt noe ordentlig action på meg! Ble prøvd å settes igang både tors 10mai med kateter og ballong, modningspille fre 11mai, drypp lørd 12mai som tilslutt endte med KS siden han ikke tålte riene og fosterlyden forsvant, jeg hadde lite fostervann, ingen modning!, StreptokokkB, morkaken hadde hull og 18dager overtid!!! Huff- ikke noe morsomme dager akkurat! Men lørdag 12mai kl 13.37 kom en lang og litt slunken kar til verden... ( 54cm lang / 4250g ) Stort å bli mamma!! Det bare velstand hjemme og jeg gråter endel lykketårer over at han er i fin form:) Herregud for en sippeguri jeg er:) Idag har vi feiret 17mai og kost oss masse:) Netse gan( om det blir flere barn) skal jeg IKKE gå så lkenge over tiden.. Det hadde iallefall ikke knotten min noe godt av...
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #5 Skrevet 17. mai 2007 Det er slett ikke verre nødveindigvis! Nå var min andre "bare" 170g tyngre enn førstemann, men han var 4070g da så det er jo bittelitt ;-) Følte i hvertfall ikke at det var verre å få ham ut, tvert i mot gikk det mye, mye fortere og hadde mindre rifter til tross for at han var en cm større rundt hode. Tror generelt andre barnet er lettere å få ut en første selv om andremann ofte er litt større. En venninne av meg fikk først en gutt på ca 2800g og så en datter på 3900g og hun sier det samme som meg, MYE lettere med nr 2 og hun hadde jo over et kilo i forskjell mellom sine! Ikke grue deg for mye du, dette går sikkert kjempebra skal du se! :-) *trøsteklem*
amilde 11.06 Skrevet 17. mai 2007 #6 Skrevet 17. mai 2007 Mitt andre barn var 4600 g og hadde hodeomkrets på 40 cm. Og det var en drømmefødsel! Det går sikkert bra. Ønsker deg lykke til!
MAMMA1 Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. mai 2007 Takker for mange støttende ord! Jeg skjønner bare ikke hvorfor babyen uteblir:-(
Bolla Pinnsvin Skrevet 18. mai 2007 #8 Skrevet 18. mai 2007 Ikke bekymre deg,dette kommer til å gå fint!! Babyen kommer når den er klar.Hvis ikke så blir fødselen satt i gang når du er 14 dager over tiden. Min første ble født 15 dager over..De måtte sette igang fødselen,og jeg valgte selv å ikke få drypp,men at de tok vannet.Det ble en fin fødsel som varte i akkurat 6 timer fra de tok vannet til gutten var ute.Jeg var bare 17 år og gutten veide 4040gr.En liten plugg altså!Men trengte ikke å sy et eneste sting!! Gutt nr to veide også 4030gr.Han ble født helt naturlig,men det gikk veldig fort.Trengte 1 sting etter han..Han ble født 2 dager etter ul-termin. Vet ikke om dette hjalp deg noe særlig jeg...Men ihvertfall så var faktisk min fødsel som var 15 dager på overtid den beste av mine fødsler så langt. Følte at jeg hadde full kontroll hele tiden.Og det er jo hodet som er vondt å få ut..Resten kommer jo som et skudd enten ungen veier 3 eller 5 kilo. Lykke til!!
MAMMA1 Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2007 Jo, det hjalp vel litt:-) Men kan ikke riene bli tøffere og hardere når fødselen settes igang? Mulig det gjelder kun hvis man får drypp og ikke at vannet blir tatt..
MÅNS m/lilleMarius Skrevet 18. mai 2007 #10 Skrevet 18. mai 2007 Ved å bli satt igang skjedde det ikke nok her i gården.... Han tålte ikke dryppet og fosterlyden forsvant. Beste er når ting starter av seg selv. Hadde ikke noe valg til slutt, da det var 18dager etter termin og ting ikke var så lyst lengre.. (se melding over )
Bolla Pinnsvin Skrevet 18. mai 2007 #11 Skrevet 18. mai 2007 Tror nok det kommer veldig an på... De ville egentlig gi meg drypp,men jeg hadde lyst til at det skulle starte så naturlig som mulig.Derfor tok de vannet først.Da begynte riene veldig svakt.Sakte og forsiktig.Den første timen føltes det ikke værre enn litt kraftige mens-smerter.Det økte gradvis,som jeg antar det ville gjort hvis det starter av seg selv.Mot slutten måtte jeg få litt drypp fordi riene var litt for svake når åpningstiden var over. Da ble smertene mer intense,og plutselig var det over! Jeg syns faktisk at nr 2 (som startet helt av seg selv bare 2 dager over termin) var mye tøffere og mer intens.Det gikk veldig mye fortere,og derfor kom riene kjappere,tettere og kraftigere.Ble fort ferdig,men det var mye værre enn den første fødselen,hvor jeg følte jeg fikk bedre tid til å forberede meg og venne meg til tanken på selve fødselen. Alle fødsler er heeelt forskjellige,men dette er ihvertfall mine erfaringer så langt.Venter nr 3 3 august,så blir spennende å se hvordan det blir denne gangen.Man må ikke høre på skrekk-historiene.Det er klart at ikke alle har en positiv opplevelse av fødselen sin..desvere..Og noen føler at "alt gikk galt". Men du må tenke positivt!De aller aller fleste fødsler går kjempefint!Og detr er slett ikke sikkert at du trenger å vente stort lenger nå.
MAMMA1 Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 18. mai 2007 Takker for svar! Jeg er faktisk andregangsfødende, men er det ikke slik at man egentlig føler seg like "fersk" som første gang?Alt er jo så forskjellig, både når det gjelder svangerskapet og fødselen.Forrige gang gikk jeg 3 dgr over før det startet, og fra første rie tok det 23t totalt.Håper selvsagt på en kortere fødsel denne gang, men ikke at det går for raskt heller.Forskjellen på første og denne gang, er at det var ingen "narresmerter" i forkant før termin første gang, det har det vært i 1,5 uke denne gang og derfor en mye verre ventetid. Når jeg i tillegg får vite at legen mener babyen blir større, så gjør det ikke ventetiden bedre.Synes faktisk det var ubetenksomt å si slikt når hun visste hva jeg bekymret meg for.
Bolla Pinnsvin Skrevet 18. mai 2007 #13 Skrevet 18. mai 2007 Bare hyggelig du! Jo..Man føler seg jo fersk før hver fødsel innbiller jeg meg! Jeg har jo født 2 ganger før,men alikevell føles det litt som at jeg ikke aner hva jeg går til..Sikkert fordi jeg VET hvor forskjellig det kan være. Det jeg er mest redd for er at det skal gå enda fortere enn forrige gang...Det går visst som regel litt kjappere for hver gang. Du kan nok vente at åpningstiden går raskere denne gangen enn sist. Jeg har 11 uker til termin,og regner med at "angsten" tar meg snart og..;-)Tror det er normalt jeg når man nærmer seg,ihvertfall når man som du allerede er OVER termin.Det er klart man tenker mer og mer på fødselen! Trøst deg med at det ikke er mange dagene igjen nå,UANSETT! At denne babyen kanskje er litt større enn forrige tror jeg ikke du engang kommer til å legge merke til under fødselen
MAMMA1 Skrevet 18. mai 2007 Forfatter #14 Skrevet 18. mai 2007 Ja, det er kanskje flertall av de som er redde for at det skal gå for fort istdet for å bruke en evighet:-) Men det blir vel aldri helt perfekt. Håper du har rett, at jeg ikke vil merke en evnt større baby, for det er jo det jeg frykter mest. Og egentlig ikke selv fødselen, men tiden etterpå, evnt etter revning osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå