Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #1 Skrevet 17. mai 2007 Har blødd under avføring noen ganger nå. (ikke blod i avføringen, men pga den). Er det noe som bør sjekkes opp, eller er det "vanlig"? Det vondt der og da og bittelitt sårt i etterkant, men ellers har jeg ikke noe vondt. Dumme greier!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #2 Skrevet 17. mai 2007 Du mener at du "sprekker" eller? Har opplevd at det er blodspor på papiret etter at jeg har godt kjempestort ja..
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #3 Skrevet 17. mai 2007 Hehe.. Ja, jeg gjør vel kanskje det(?) Eller at det skraper opp noe(?) Aner ikke. Har liksom aldri hatt noe problemer med dette, men nå har jeg vært plaget med forstoppelse og det hele. Takk for svar!
tobylina Skrevet 17. mai 2007 #4 Skrevet 17. mai 2007 Det kan være hemorroider. Det er vanlig under svangerskap og er utposninger av vener i lukkemuskelen eller rett innenfor den.Mange har det utenom garviditet også. De blør lett ved avføring, spesielt hvis man er hard i magen. Det er ikke farlig, men jeg vet ikke om de forsvinner av seg selv etter fødsel. Du kan lese om det på nettet (nettdoktor)eller i svangerskapsbøker.
❤lille stjerne❤ Skrevet 17. mai 2007 #5 Skrevet 17. mai 2007 Kjøp deg en flaske med Laktulose på apoteket og følg bruksanvisningen. Den er litt søt og klissete, men du kan blande den i saft eller te så merkes det ikke så mye. Da blir avføringen mykere og kommer lettere ut og du slipper å få rifter og vondt. Pass på å drikke mye vann, spis gjerne grovt brød eller knekkebrød og få litt mosjon hvis du er i form til det, så forebygger du forstoppelse. Det er for øvrig helt normalt at magen blir treg når man er gravid, det kommer av at alle muskler blir slappere, også de i mage-tarm kanalen.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #6 Skrevet 17. mai 2007 nei nei, dette er ikke hemmorider. Da hadde du hatt plager ellers. Jeg har det også slik.Det er jo helt vanlig å bli hardmaga under graviditet og da får man gjerne litt rifter i tarmen når avføringen skal ut. Spesielt når man er gravid, for da er alle slimhinner tynnere og man har mer blod her og der... Det verste er å bli redd for at du skal "revne" for da holder du avføringen igjen og da blir det trangere og sjanse for å revne enda mer. Da kan du ende med hemmorider.... Drikk vann og kjøp deg ducalakk på apoteket, så blir det nok bra skal du se.
Gjest Skrevet 17. mai 2007 #7 Skrevet 17. mai 2007 Det kan godt være en innvendig hemorroide som blør litt under press , eller rett og slett et rift i tarmen . Ettersom det er litt sårt etterpå , er nok riftet nesten nede ved lukkemuskel . (Man trenger slett ikke ha andre plager enn litt blod og sårhet ved avføring ved en innvendig hemorroide , som faktisk er en liten blodåre utposning som er mye vanligere å ha enn man tror . .) Slimhinnene våre blør lettere når vi er gravide , og selvom et rift leges fort så skal det lite til . Spis litt svisker v jevne mellomrom , fiberrik kost og duphlalac er kjekt å ha i huset , og få i deg rikelig med drikke . Men ikke stress . Dette er veldig vanlig . Ubehagelig , men det går over . Om du er veldig sår så smør deg med litt vaselin eller salve før avføring , det kan hjelpe . : )
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #8 Skrevet 17. mai 2007 Tusen takk for mange kloke svar! Jeg har ikke problemer med forstoppelse lenger, gudskjelov. Da det var som verst prøvde jeg det flytende middelet som ble nevnt tidligere her. Det funket etter et par dager. Etter det har jeg vært veldig flink til å drikke mye (tror det var det største problemet mitt, for jeg spiser veldig sunt). Flott å høre at det er litt vanlig og takk for alle gode råd, mht mat, salve også videre. Skal følge litt med. Tror ikke det er utvendige hemorider iallefall, men det kan jo være noe innvendig. Æsj, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå