Gå til innhold

Må sangene være romantiske??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst til å ha en sang som egentlig har litt trist innhold hvis man hører nøye etter, men vil ikke det at sangen er helt nyyydelig overvinne dette?? Hva synes dere, må det være kjærlighetsanger og ta stort hensyn til innholdet? Jeg er litt usikker men sambo hører aldri på innholdet i sangene så han mener at det er det samme. Har problemer med å finne sanger som vi begge liker, ettersom vi har meget ulik musikksmak. Hva synes dere? Legger dere merke til innholdet i en sang i kirka hvis det er en nydelig sang/framførsel??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager, men jeg er veldig opptatt av tekster. Hører alltid nøye på hva folk synger og lever meg inn i teksten. For meg blir det mest riktig å bruke sanger som har en tekst som passer i forhold til bryllupsdagendagen/kjærlighet o.l. eller ekteskapet/livet sammen, men det er nå meg...

Når det er sagt, sang jeg en sang i vår vielse, som mange bruker i begravelser. Likevel syntes jeg den passet fordi den handlet om livet vårt...

Skrevet

kan jeg spørre hvilken sang det var? Den vi tenker på er Tir na noir og halleluja

Skrevet

Vel, jeg er kristen, og dette var en salme, da. "Lær meg å kjenne dine veie". Teksten er som følger:

Lær meg å kjenne dine veie

og gå dem trøstig skritt for skritt!

Jeg vet at hva jeg fikk i eie,

er borget gods, og alt er ditt.

Men vil din sterke hånd meg lede,

jeg aldri feil på målet ser,

og for hvert håp som dør her nede,

får jeg et håp i himlen mer.

Lær meg å kjenne dine tanker

og øves i å tenke dem!

Og når i angst mitt hjerte banker,

da må du kalle motet frem.

Når jeg har tenkt meg trett til døden,

så si hva du har tenkt, o Gud!

Da kan jeg se at morgenrøden

bak tvil og vånde veller ut.

Men lær meg fremfor alt å kjenne

din grenseløse kjærlighet,

den som kan tusen stjerner tenne

når lykkens sol for meg går ned.

Den tørrer tåren som den skapte

og leger såret som den slo.

Dens vei går gjennom det vi tapte,

den gir oss mere enn den tok.

Det er jo egentlig en veldig trist sang, og han som skrev den hadde visstnok mistet huset og familien sin i brann. Samtidig synes jeg den er så vakker. Og jeg tenker at livet ikke alltid er en dans på roser, selvom jeg stort sett er en ganske tilfreds person...

Har aldri klart å få med meg all teksten til "Halleluja", men den sang brudgommen for kona si i et bryllup jeg var i i fjor sommer. Jeg reagerte ikke negativt på det... ;-) Men han sang den under middagen, ikke under vielsen.

"Tir na noir" er jo nydelig, men den handler jo om et forhold e.l. som er over og jeg tror jeg kanskje heller ville ha valgt den til underholdning seint på kvelden enn i kirken... Utpå kvelden er det litt mer avslappet og innholdet i sangen betyr kanskje mindre...

Når det gjelder sanger som jeg synes passer under vielsen, vil jeg nevne ett eksempel: Shania Twains "From this moment" Jeg var i en vielse, og denne ble sunget nydelig (med piano) rett etter at de hadde blitt viet! Og det passet så perfekt - nettopp på grunn av teksten - og det var så nydelig at jeg nesten brøt sammen i krampegråt, så rørt ble jeg..

Men dette er jo meg, da. Og jeg er kanskje ekstrem når det gjelder sangtekster og følelser... ;-)

Skrevet

Begge de sangene e helt nydelig bamsenora, de må du bare bruke!!!

Tenker på å ha tir'na noir sjøl=)

Eg høre mye på melodien og ka stemning den gir, men og teksten.

Mest av alt om d e en fin sang rett og slett!

Skrevet

Vi liker også Tir n'a noir veldig godt, men teksten er trist... Vi har løst dette ved å ha trompetsolo med Tir n'a noir i kirka - melodien er jo nydelig :)

Hvis sangen betyr mye for dere ville jeg hatt den...

Uten at jeg vet helt hva teksten til Hallelujah er; er det ikke en del referanser til Jesus/kristendommen på en "feil" måte i teksten - med tanke på å ha den i kirka?? Ville hørt med dem om det er greit i god tid før vielsen, hvis dere bestemmer dere for den.

Skrevet

Halleluja er blitt fremført i kirken her vi bor før. Men det var ikke bryllup da. Men håper det går bra. Har pratet med en annen prest i samme menighet og han sa ingenting når jeg sa at det var den sangen vi skulle ha. Jeg heller vet ikke hva den egentlig handler om men tror det er noe om tvil på Guds eksistens??!!

Skrevet

Når det gjelder Tir na noir så er den for meg en virkelig begravelsessang. Den passer veldig godt i en slik sammenheng. Men hvis den betyr mye for dere så er jo det helt greit. Har jo litt å si med settingen også....

Skrevet

Da går det sikkert greit å ha Hallelujah i kirken i vielsen også.

Ang. Tir n'a noir som begravelsessang. Har aldri hørt den i en begravelse, så jeg forbinder den ikke med dette. Men alle har jo forskjellige assosiasjoner når de hører en sang... Jeg mener det viktigste er at sangen betyr noe for brudeparet - ikke hva den betyr for alle andre.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...