Gå til innhold

Jerntilskudd.. Hjeelp :S (Samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde lavt jernlager i dag og må begynne med jerntabletter.

Noen som kan anbefale en type til meg ? Jeg sliter nok med å være treg i magen fra før av, så tør ikke tenke på åssen det kommer til å bli nå =(

Noen tips og råd ang hva jeg kan gjøre og hvilken type jern som er "anbefalt" gravide ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør på apoteket. Hemofer benyttet jeg forrige gang jeg var gravid. Merket ikke noe spesielt til treg mage ved bruk av nevnte.

Skrevet

Hemofer pluss... Disse er beregnet på gravide, de inneholder også folat, men det har jo ikke noe å si om du spiser det selv om du er over 13 uker. Jeg har brukt disse tidligere i svangerskapet og de er satt sammen på en slik måte at de ikke gir hard / løs mage, i tillegg er det en litt mindre dose enn i vanlig hemofer, da det ikke er anbefalt at gravide skal spise over en viss mengde (husker ikke hvor mye dette er men).

Ikke alle apotek som har denne, men de kan iallefall bestille den opp så får du de i løpet av et par dager:)

Skrevet

har fått samme beskjed, eller det vil si, mine jernlagre var helt tomme, så jeg spiser Hemofer, og den påvirker ikke fordøyelsen :-)

Skrevet

Aaaaaaah..!

Tusen takk Trønderjente82, det skal jeg nevne når jeg er på apoteket.

Skrevet

jeg begynte også å ta jern for 3 uker siden da lagrene mine var tomme.

Går på Duroferon.

Har ellers alltid vært plaget med treg mage men ikke nå. nå er alt som det skal være vil jeg tro:)

klem fra

Skrevet

Jeg fikk samme beskjed som deg i forrige uke og hadde lavt jernlager med verdi 14 (hadde 111 i mars...). Husker ikke hva tablettene jeg bruker heter, men jeg spurte på apoteket og pekte på magen. Hihi. Jeg skal ta 2 tabletter x 100 mg daglig som er legens instruks.

OBS: jerntabletter fører til sort avføring så ikke bli redd hvis du får det. Jeg ble nettopp så redd pga. at jeg merket det i går og i dag, men har fått svar på skravle om at det er helt normalt. :o) Har ikke fått tregere mage etter jeg begynte på jern, men litt treg kan den fortsatt være.

Har du vært slapp og svimmel forresten?

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Har vel vært slapp (evt bare lat :P), men ikke noe spes svimmel.

Legen ga meg ikke noen beskjed om hvor mye jeg skulle ta, han nevnte også noe om at jeg ikke behøvde ta hver dag siden man ofte ble hard i magen.

Vet ikke tidligere måling, men hadde ferritin på 21 på målingen som ble gjort tidlig i svangerskapet. Tok ny måling i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...