Gå til innhold

Hvordan oppbevare urinprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til jordmor senere idag og skulle ha med urinprøve av morgenurin....Greit at den bare står i bilen hele dagen, eller må den stå kaldt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm....Går sikkert bra at den står i romtempratur..Men det beste er kaldt.. :) Lykke til..

Skrevet

Den skal stå kaldt............sett den i kjøleskapet til du skal reise!

Skrevet

Lurer også litt på dette. De fleste sier kjølig, men den er jo 37 grader når den befinner seg i meg. Er det legen som sier den skal stå kjølig? Syns det er så rart det ikke står noen steder.

Antagelig vil det bli økt bakterievekst om den står varmt, og jeg tenker at det viktigste må iallfall være at man forteller at den har stått i bilen så lenge. Uansett, bilen blir ikke såå varm i disse dager, vel. Ganske kjølig om den står i skyggen...

Skrevet

Har fått beskjed om å oppbevare den i kjøleskap..men siden jeg også oppbevarer maten min der, har jeg ikke så lyst til det!!

Har levert romtemp prøve til legen, og ingen har klaget på det! :)

Man kan iallefall prøve å unngå at den står i en varm bil i flere timer!

Skrevet

Jeg har den i en pose i veska til jeg skal til JM jeg.. Pleier å ha time tidlig på dagen da. Så den ligger i veska max to timer.

Skrevet

Oops, må det være morgenurin? Jeg skal til jordmor i dag og tenke ikke på det i morgen tidlig.

Skrevet

jeg hadde min stående i bilen mens jeg var på jobb og til jeg skulle til jordmora, hun sa ingenting på det...

Skrevet

Skal være morgenurin ja,for den er den mest konsentrerte. Urinen utover dagen er "utvanna" så de finner mindre stoffer i den.

Skrevet

Det skal helst være morgenurin, og den bør oppbevares kaldt dersom den taes mere enn to timer før den skal testes (tror det var 2 timer).

De kan ikke se på prøven at den ikke er oppbevart kaldt, men det kan muligens bli feil svar på den.

Skrevet

Gravide kvinner kan gå rundt med uoppdaget blærekatarr (de tror den økte urinlatingstrangen skyldes barnet som trykker på blæren), derfor sjekker ofte legen om det er unormalt høyt bakterieinnhold i urinen. Hvis du oppbevarer urinen i romtemperatur over lengre tid vil ikke urinprøven kunne svare på om du har blærekatarr eller ikke.

Tips: Jeg legger urinprøveglasset inni en liten pose inni en matboks og putter matboksen i kjøleskapet på jobb. Da holder urinen seg kald og ingen kan klage på hygienen (eller i det hele tatt oppdage noe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...