smule_83 Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 Hei Er lærer og lurer på dette med permisjon i ferien.. Er det slik at jeg kan ta ut ferien min når permisjonen er over, eller går det an å utsette permisjonen slik at den begynner når sommerferien er over? Går ut i permisjon 4 dager før ferien (heldige meg!).. Når jeg har regnet på det, begynner min permisjon 18. juni og hvis de tre ukene før termin er regnet inn i de 54 ukene, er min permisjon over 30. juni neste år med 80 %. Altså i sommerferien. Er det mulig for meg å ta de 5 ferieukene etter permisjonen, altså etter sommerferien neste år? Hvordan er det da med lønn? Og MÅ ferien oppgis i søknaden om foreldrepenger? Er det slik at jeg får feriepenger i slutten av mai -08 av foreldrepengene fra i år? Mange spr. men håper noen kan svare. Sliter litt da jeg skal søke om foreldrepenger nå og lurer på hvordan jeg skal gjøre dette..
Februarnurk Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 Hei! Jeg vet ikke om jeg kan svare på alle spørsmålene dine, men jeg skal gjøre mitt beste, Jeg har hørt at du må tilbake i jobb igjen før ferien, dersom du skal få feriepenger neste år. Jeg mener det også gjelder om du er et par dager på jobb. Du sier at med dine 54 uker skal tilbake i jobb 30.juni. Har du da også regnet med pappaens permisjon? Han har jo krav på sine seks uker. Mulig du kan "lure"reglene ved å gi mer pappaperm til far, men det må du nesten sjekke opp med NAV. Jeg går ut i permisjon 21.mai (dvs. i morra, ettersom det er langhelg). Vi skal ha 54 ukers ferie. Jeg skal tilsammen jobbe 4 uker før ferien neste år. To av disse ukene skal pappaen ha perm. Årets ferie tar jeg ut før ferien. Da ferien min ble regnet ut, ble det plusset på for helligdager, lagt på og trukket fra. Så det lønner seg nok for deg å ta kontakt med NAV for å være på den sikre siden. Kan hende er det mest lønnsomt for deg å ta ut kun ti uker permisjon med full lønn. Kanskje er det lurt å gi mer tid til far. Ellers så kan du jo vurdere om du vil ta ut permisjon før. Om barnet kommer for tidlig, får du ikke igjen disse ukene i den andre enden. Men kommer det til normert tid, har du deilige late dager for deg selv. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Hei, er i samme situasjon. Går ut i permisjon siste skoledag (burde fått premie for god timing). Slik jeg har forstått det har vi lærere kun 4 uker ferie (resten er avspasering). Jeg har fått beskjed på jobben at jeg skal legge til disse fire ukene til permisjonstiden min, slik at det i praksis blir 58 uker. All avspaseringen (som er resten av sommeren og endel andre fridager) forsvinner -det er jo litt kjedelig - har tross alt jobbet denne opp. På NAV sine sider står det at man har rett på feriepenger for de 15 første ukene dersom man har valgt 54 uker permisjon. Synes også dette er vanskelig, og har hørt med flere kollegaer som sier det samme. Burde vært egne retningslinjer for lærere. Beklager at jeg ikke har noen bedre råd, men du er i alle fall ikke alene om å lure på dette.
smule_83 Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. mai 2007 Jo, det stemmer, far skal ha sine uker han også, det hadde jeg bare glemt i farten.. Men far er lærer han også, så da hjelper det vel ikke at han får mer av permisjonen? Er til å bli grønn av dette her.. Anonym: Hva mener du med at vi har rett på feriepenger for de 15 første ukene? Får man ikke feriepenger ut fra hele året?
Nanna1976 Skrevet 17. mai 2007 #5 Skrevet 17. mai 2007 Vi er i samme situasjon, går også ut i permisjon 18. juni. Har ordnet alt med lønningskontoret og ble slik: - Pappaen og jeg skal ha 54 ukers permisjon med 80% lønn - pga hans arb.sit. skal han kun ta sine 6 uker - Jeg begynner da å jobbe igjen 25. juni. Det er før ferien, som er i juli, men hun på kontoret trodde absolutt ikke jeg trengte å komme tilbake siden allikevel det ikke er noe å gjøre på jobb da. - fem uker ferie ble lagt til oktober i år, kun tre uker det går an å overføre til neste år. I så fall ville jeg ha mistet to uker. Håper du ble noe klokere av dette:)
Nanna1976 Skrevet 17. mai 2007 #6 Skrevet 17. mai 2007 Glemte en ting: du kan ikke utsette permisjonen, de tre ukene før fødselen og 6 uker etter er urokkelige, desverre
smule_83 Skrevet 17. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. mai 2007 Ok, tusen takk! Men må ferien min bestemmes nå og skrives på søknaden? Din ferie blir vel hans permisjon da eller?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2007 #8 Skrevet 17. mai 2007 Hei. vi lærere har bare 4 uker og 1 dag ferie. hvis du går ut siste dagen før ferien, må du "spare" ferien, da du må ta 3 uker før og 6 uker etter termin i permisjon. Du trenger ikke bestemme datoen på ferien din allerede nå. Jeg snakket med min nærmeste overrordnede og vi be enige om å vente å se når det passet best for oss å ta ut ferien. Vet kke om jeg vil vente til pappan er ferdig med sin permisjon, eller om jeg skal ta ferien samtidig osv. Men det som er LURT er at arbeidsgiver betaler ut pengene dine..Hvis IKKE får su bare 16 uke feriepenger i stedet for hele året.... Håper det ble litt klarere???
Xenaen Skrevet 17. mai 2007 #9 Skrevet 17. mai 2007 Heia, jobber som lærer og kommer også til å være i permisjon i ferien. - Lærere har bare 4 uker ferie. - Dersom vi tar dem i permisjonen blir permisjonen utsatt disse ukene. - Permisjonstida INKLUDERT fars seks uker, samt de tre ukene før (som slutter å løpe det øyeblikket du har født) er 54 uker. - Det er forskjell på fast ansatte og folk i vikariat når det gjelder feriepenger. Noen arbeidsgivere har tariffestet at man ikke skal tape feriepenger når man er i permisjon, men for alle andre så gjelder det at man får nok til EI månedslønning. Dvs at man kan tape en del penger på dette. - Dersom du er kjempelur, ringer du lønningskontoret i din kommune og spør alle disse spørsmålene, for da får du svar og hjelp. Det er ikke nødvendig for jobben din at du skriver nøyaktig når du tar ut ferie. Jeg har bestemt å ta ferie i juli (gikk ut i permisjon tirsdag denne uka) Så skal jeg være hjemme fram til nyttår, så skal min mann ha de resterende ukene - som jo er forskjøvet fire uker pga min ferie. Litt avhengig av når jeg får (siden de tre ukene før, løper sjøl om jeg føder før termin) skal altså min mann være hjemme fram til ferien 2008. Får jeg nå denne uka, mister jeg to uker av permisjonen, og han må jobbe et par uker i juni. Men som sagt, ring lønningskontoret og be om at de hjelper deg med hva som lønner seg, og hva du får! Det føles trygt og godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå