Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har prøvd det? Vurderer det til neste vaksine(5 mnd)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal ikke jeg si sikkert, men jeg mener de brukte det på meg da jeg fikk kanyle i hånda for mange år siden. Det var et eller annet de hadde på hånda mi først iallfall. Gjorde dritvondt når de stakk inn uansett - men mulig det er av andre grunner.

Jeg har hørt at sukkervann kan fungere som smertestillende.. prøvd det?

Skrevet

personlig syns jeg det er tull - det lille stikket er ikke så vondt og jeg tro ikke de tar noen skade av - og de glemmer svært fort. Emla krem brukes endel i forbindelese med blodprøver og venefloninnelggelse. Min erfaring er at ihvertfall på barn fra 2-3 år ikke trenger emla kremen ved blodprøver.... mine har skreket like mye med emlakrem som uten - det å bli holdt fast er det værste for dem - de sitter ikke roligere med emla...

Ved venfloninnelggelse (den skal jo å sutte der...) er at det er lurt med emla.

Men ved vaksiner syns jeg det er bortkastet.

men klart får de emla på kjenner de ikke stikket.... om de merker at du holder dem fast vil de skrike uansett.

Men valget er opp til hver enkelt

Skrevet

takk for svarene. Så bare reklame for det og synes hun skreik så mye sist gang.....

Skrevet

Hei! Må bare si fra at i følge felleskatalogen skal ikke emla brukes ved vaksinering. Vet ikke hvorfor. Men når det er sagt, det brukes mest ved blodprøvetagning og veneflon innleggelse. Festet riktig gir det god bedøvelse, men problemet er at årene trekker seg sammen så det blir vanskelig å treffe de. Dermed blir det oftere flere stikk, og det er mer traumatisk for de små.

Men jenta mi skreik veldig første gang hun fikk vaksinen, men neste gang reagerte hun nesten ikke engang, så det går sikkert helt fint uten ;)

Skrevet

Jeg brukte det på min datter på 5 mnd.

Da hun var 3 mnd skrek hun i 20 min. etter vaksinen- og hadde det tydelig vondt. Så nå brukte vi det - og det funket superbra. Hun var helt stille og hadde ikke noe vondt denne gangen.

Jeg leste litt om det på internett før og kom frem til at det ikke var noen argumenter for å ikke bruke det. Det ble gjort et forsøk på 3 åringer som tok vaksine - de som brukte emla hadde merkbart mindre vondt. Det ble ikke registrert noen bivirkninger ved det.

Man bør forhøre seg med lege dersom man skal bruke det før man tar en "levende" vaksine.

Vi brukte emlakrem - ikke plaster. Da jeg hadde hørt at det kunne gjøre vondt å ta av plasteret man skulle ta utenpå kremen brukte jeg plastfolie i stedet (det stod at man kunne bruke det i pakningsvedlegget).

5 mnd vaksinen tas ganske høyt oppe på låret mot fremsiden av låret om du skjønner (vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det). Det bør du tenke på når du smører på krem.

Ser at en del ikke helt ser poenget med kremen. Men dersom barnet ditt hadde vondt ved 3.mnd - ser jeg jammen ikke poenget med at barnet skal ha det mer vondt enn nødvendig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...