Gå til innhold

Noen leger/sykepleiere her? ang blodtrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv en følelse av at jeg har lavt blodtrykk. Jeg blir lett svimmel, særlig hvis jeg bøyer meg, hvis jeg reiser meg fort osv.

Sovner også lett i fingre og bein (vet ikke om det har noe med bt å gjøre, men sånn er det)

Har ved hver måling ligget rundt 120/70, men føler at de måler bt omtrent rett etter jeg har satt meg ned. Sitter max et par min, noe av det første de gjør på kontroll. Jeg har en følelse av at dette vil gi et falskt høyt bt (vet at dette ikke er spesielt høyt, heller ganske normalt bt).

Men kan dette være høyt for meg, og at det ikke blir oppdaget fordi det ser helt normalt ut?

Hadde en måling der jeg hadde ligget en stund, og da var bt 110/65. Men da var jeg stresset fordi jeg hadde hatt en liten blødning.

Lurer vel egentlig på hva som er rutinene ved å ta bt.

Er forresten 28+4 med tvillinger, hvis det har noe å si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt hemoglobin eller jernlager blodprøver? Det kan være at det er lavt, noe som er normalt i slutten av graviditeten. Det vil også gi deg disse symptomene

Skrevet

hei du!

jeg er ingen lege, men sykepleier. med den bakgrunn kan jeg si at bt ditt er ganske så perfekt. kvinner har ofte litt lavere trykk enn menn. Sånn rent teoretisk rundt bt-måling, skal pasienten helst ligge, og ha ligget en stund ca 10-15 min.men i praksis utføres dette svært sjeldent. man får som regel en god måling, med mindre du kommer direkte fra 5-mila og inn i stolen for å ta måling ;-) er man stresset vil trykket gå opp. bt blir ikke regnes som høyt før man er på ca 140/90-100.

jeg synes ikke du trenger å bekymre deg. det er vanlig å gå opp noe i bt mtp økt blodvolum under sv.skapet.

Skrevet

at du sovner lett i fingre og tær kan være relatert til redusert sikrulasjon og trykk fra babyene dine i buken. at du er svimmel har som regel noe med at hjernen ikke får nok blod, siden livmoren krever sitt. men kan være lurt å sjekke hb og jernlagre. man kan også bli svimmel hvis man har lavt bt, så prøv å drikke endel væske, hjelper ofte på.

Skrevet

Hvis neste måling ligger på det samme kan du jo evt be om en ny måling på slutten av lege/jordmortimen når du har slappet av litt?

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Har ikke målt hemoglbin eller jern siden uke 10, så tror jeg skal spørre om dette ved neste kontroll. Selv om det var fint for 4 måneder siden kan det jo ha endret seg nå.

Er veldig greit at det går an å få gode, seriøse svar her inne.

Takk jenter =)

Skrevet

hvilke tall er lavt blodtrykk?

hvor går grensa liksom?

Skrevet

lavt trykk blir ofte regnet hvis man har systolisk trykk (dvs det første tallet) på 90 eller lavere.

Skrevet

Jeg har de samme symptomene som deg, selv om blodtrykket er målt til å være helt fint.

Jeg har fått konstatert jernmangel.

Legen min mente at jeg kanskje ble ekstra svimmel av å ta jern, at kroppen min muligens reagerte på det. For sikkerhets skyld anbefalte hun meg derfor å ta den mildeste jerntypen, flytende jern, sammen med c-vit på tom mage før jeg la meg.

I det siste har jeg blitt mye bedre hva svimmelheten angår.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...