kokelimonke Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 Altså, har jo alltid sett på tv ( at man lærer hvordan man skal puste på svangerskapskurs, men det ble såvidt nevnt på kurset vi var på (helsestasjonen). Og kom plutselig til å tenke på det nå.. Er det noe sted man kan lese litt om dette, eller er det noen som har lyst til å dele gode pusteråd?!
VinterSol+2 Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 spurte min jordmor om dette, hun sa at du får veiledning underveis, og at det egentlig nytter lite å øve på forhånd. Men det er en guide til pusting i "den store babyboken" om du er interessert. Jeg skjønte lite eller ingenting av det, og jordmor sa jeg helt sikkert kom til å glemme det under fødsel likevel, og at jeg heller burde stole på henne. hehe. så satser på det jeg:)
doble Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Pustinga går som regel helt automatisk. Men man får jo også kyndig veiledning av jordmor under fødsel;) Beste er å være rolig som man kan, og jobbe MED riene ikke MOT dem:)
Jubalov Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 Jeg går på yoga for gravide, hvor fokus nettopp er avspenning og det å trene pusteteknikk. Jordmora skrøt av pusteteknikken min ved forrige fødsel, og jeg hadde gått på samme kurset da også. Det å fokusere på pusten (konsentrere seg om denne) og puste inn gjennom nesen og ut gjennom munnen (skal gjøre dette fordi kjeven da slapper mest mulig av) gjør at du får et "indre fokus". Man skal liksom puste inn i det området på kroppen som gjør vondt (tenke at man her tilfører ny energi) og når man puster ut tenke at man kvitter seg med smerten. Fokuserer også på ulike stillinger som gir ryggen avkobling osv. Mye glemmer man under fødsel, men nyter allikevel å gå på kurset og jeg synes det er "egenterapi":-)
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 Her kjem eit enoormt langt innlegg om pust: Eg skriv det som står i svangerskapsboka mi (Den nye boken om svangerskap og fødsel av Sheila Kitzinger) Denne boka er heilt fantastisk, Sheila er genial når det gjeld aktiv og naturlig fødsel. AVSLAPPENDE PUST: Jevn, rolig pusting kan hjelpe med å løse spenninger og skape en følelse av behagelig avslapping. Under fødselen er dette spesielt viktig, og fordi riene kommer som bølger mot stranden, er det en sterk naturlig rytme i kroppens fysiologiske prosesser [...] Det er en av måtene for å komme i harmoni med kroppen og spesielt med den arbeidende livmoren. Legg hendene over den laveste buen på magen din. Pust så langsomt som du kan uten at det virker ubehagelig. Når pusten kommer inn i neseborene dine, holder du den der litt og merker deg den lille pausen mellom inn- og utpust. Pust så ut gjennom bløt, avslappet munn. PUSTING MED RYGGEN: Be hjelperen din om legge en hånd fast mot hver side av korsryggen din. Så puster du langsomt så du kjenner trykket av hendene mot ryggen din når du puster inn (dette klarer ein gjere utan hjelp av partner altså, det er berre å fokusere på at ein skal puste ut i ryggen, at ryggen utvidar seg ved kvar innpust). HILSINGSPUST: Når veene er begynt, bør du møte hver sammentrekning med pusten, gi den straks en fullstendig hilsingspust. Det er en bevisst, langsom utpust. Forestill deg at en tidlig sammentrekning under det første stadiet av fødselen varer 45-60 sekunder. Pust langsomt under sammentrekningen mens den nederste delen av ryggen presser svakt mot sengen eller gulvet mens du puster inn. HVILEPUST: Når en ri er over, slipper du pusten langsomt og fullstendig ut gjennom munnen - en hvilepust. Er riene harde, kan det gjøre godt med flere slike dype utpustinger etterpå. Gjør det som føles godt. Hvis du bruker hvilepust etter hver harde ri kan du vere sikker på at uansett hvor vanskelig du har det mens riene står på, gir du barnet ditt nok oksygen ved å puste dypt og rolig. FULLSTENDIG BRYSTPUST: Orkar ikkje skrive alt som står her, berre gjengir kort: Her pustar ein med heile brystkassa, slik at ein kjenner at den utvidar seg i sidene, framme og i ryggen. Ein pustar på ein måte "over" magen, men framleis med full lungekapasitet. PUST MED DEN ØVERSTE DELEN AV BRYSTKASSEN: Etterhvert som riene blir sterkere, kan du få lyst til å løfte pusten over dem, som over toppen av en bølge. Riene kommer som bølger og du vil oppfatte at du klarer dem bedre hvis du puster lettere og samtidig fortere. På dette tidspunktet i fødselen kommer de kanskje hvert fjerde/femte minutt og varer i omtrent et minutt. Du kommer kanskje til å oppfatte at du helst vil puste fortere, kanskje gjennom adskilte lepper. Du bør kunne høre et lite sukk eller "puh" hver gang du puster ut. Hvis du nå legger hendene høyt på brystkassen din, føler du hvordan den hever og senker seg. Husk å holde skuldrene avslappet; de gjør ikke noe av arbeidet! Hvis du fremdeles klarer å puste med hele ryggen, gjør du det. Ikke "løft" åndedrettet før du må det. SOMMERFUGLPUST: Mens du puster over de urolige riene ved slutten av det første stadiet av fødselen [...] bør du skifte over til den raskeste, grunneste av all pusting, munnsentrert pusting eller sommerfuglpust. Når det står på som hardest har kvinner lett for å løfte haken, stramme hals- og kjevemusklene, og begynne å gispe. La hodet i stedet falle forover mot brystet som en tung blomst på stilken sin. Så lenge du holder skuldrene avslappet og unngår å trekke dem opp er det lettere å opprettholde et jevnt åndedrett. Sommerfuglpusting er lettere hvis du tenker på den som sentrert i munnen din under kinnene, og ikke i strupen. Tenk på plassen inne i munnen din, plassen bak de varme, runde kinnene dine. Legg fingertuppene mot kinnene, det vil hjelpe deg til å konsentrere deg om dette feltet. Skill leppene i et svakt smil. La munnen slappe av. Pust regelmessing og lett inn og ut mellom atskilte lepper. Begynn forsiktig, fordoble så gradvis rytmen på pustingen til den er som tikkingen av et armbåndsur. SAUEPUST: En sau føder med nokså lett, rask pust. Pusten blir mekanisk holdt mens den presser ned, men så fortsetter den nesten øyeblikkelig med den lette, raske pusten igjen. Dette er bra for å puste barnet ut, pese som ein sau (eller som ein hund i varmen)
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 Eg synes det har vore genialt å gå på yoga for å trene opp fokuset på pusten. Vi har ikkje øvd på pusting under fødselen, men ein blir berre så bevisst på korleis ein pustar, og korleis ein kan slappe av - er sikker på at eg kjem til å dra nytte av det når det blir min tur
kokelimonke Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. mai 2007 oioi! dette skal lagres og leses godt, er jo ikke sikkert man husker så mye når ting først skjer, men skader jo ikke å lese og prøve å være seg det bevisst hvertfall! Tusen takk =)
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #8 Skrevet 15. mai 2007 Nei, eg trur det er fint å vere førebudd eg, sjølv om jordmora seier at ho skal guide deg under fødselen. Om ein er førebudd så kan ein ta meir kontroll over sin eigen fødsel, og gjere det du føler er naturleg for deg. Eg har ikkje akkurat øvd på pusting, men eg trur det er supert å vere bevisst på det på førehand. (og eg har jo lest gjennom "forberedelser til fødsel"-kapittelet i boka ganske mange gonger no)
kokelimonke Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2007 hehe, ble over to sider det! skal skrives ut og leses roolig.. takk igjen Ü
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 15. mai 2007 #10 Skrevet 15. mai 2007 Jeg gikk på yoga for gravide sist og hadde virkelig nytte av dette. Jeg hadde en rask fødsel, men ble satt i gang og hadde derfor harde og hyppige rier. Brukte og var bevisst på pusten hele veien og forsøkte å ha fokus på at det var en mindre rie igjen enn fokus på smerten. Lystgassen fikk meg også til å løfte fokus vekk, selvom det ikke var særlig lindrende. Vet ikke hvor mottakelig jeg hadde vært for veiledning under fødselen dersom jeg ikke hadde kunnet teknikkene på forhånd... Tror det er lurt å være forbredt, jeg også!
rosa og en blå Skrevet 15. mai 2007 #11 Skrevet 15. mai 2007 Eg går ikke på noe trening. Men eg syns det ikke var noke problem å puste "rett" under el før en fødsel. Det var bare det mest naturlige som kom frem..
Med 3 små Skrevet 15. mai 2007 #12 Skrevet 15. mai 2007 Kom inn til første fødsel etter 1 1/2 døgn med rier og fikk beskjed av mottagende jordmor om at jeg pustet helt feil. Fikk beskjed om å ta dype magedrag slik at livmora fikk nok oksygen til å kunne jobbe - pesepusting (sommerfulgpustingen) kunne jeg heller spare til de aller værste riene, da den type pusting demper effekten. Jeg merket umiddelbart forskjell og var lettere forbannet over at ingen hadde fortalt meg dette tidligere.
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 15. mai 2007 #13 Skrevet 15. mai 2007 inn igjennom nesa og ut av munnen så rolig og lange trekk man klarer
Mikaelle7 Skrevet 20. mai 2007 #14 Skrevet 20. mai 2007 TOSOFO-leste akkurat innlegget ditt om pust om igjen. Er igang med rier nå, men holder meg hjemme så lenge jeg kan, drar ikke til sykehuset før det blir uutholdelig. Men var godt å lese det du skrev om pust, husker jeg tenkte da jeg leste det at jeg måtte finne det igjen når det står på, og jeg fant det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå