Gå til innhold

Bør jeg ha dårli samvittihet ang sykmelding!

Anbefalte innlegg

Skrevet

er sykmeldt....føler meg egentli helt fin men legen sykmeldte meg 50% i dag.Har en veldi stressende jobb og har vert utslitt av den lenge før gravviditeten.Men sliter med samvittiheten....tenker liksom hele tiden at det ikkje er en sykdom jeg har....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å være sliten konstant å ikke i form til å ta vare på seg selv i en graviditet kan utvikle seg til en sykdom som ikke er bra for deg eller barnet....ta imot sykemeldingen med glede du å bruk den tiden til slappe av å pleie deg selv:)

Skrevet

Ja, det syns jeg faktisk.

På vegne av alle oss som faktisk holder ut...

Skrevet

så du anonym tenker ikke på at det er en grunn til legen har tatt dette valget?? han tenkte kansje bare at hun fortjente litt fri nå....

Skrevet

Legen din har ikke bare deg å ta hensyn til når han vurderer sykemelding. Han tar også hensyn til barnet. Og det er en grunn til at han sykemelder.

Så: Ha god samvittighet overfor barnet, du, og glem den dårlige samvittigheten overfor jobben.

Skrevet

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet!! Hvis legen mener det er best, er det jo han som har tatt avgjørelsen og ikke du!! Og du skal jo jobbe litt, så du holder ut du og.. og gjør en innsats for arbeidsplassen din!!

Anonym nr 2 her... får du det bedre på jobb hvis du vet andre er det og, selv om de sliter, og burde vært sykemeldt?

Skrevet

Nei jeg synes ikke du skal ha dårlig sdamvittighet. Du holder sikkert lenger ut også nå... Greiere det. Enn å jobbe vanlig til du ikke klarer mer for så å bli 100% sykemeldt...

Skrevet

Selv om du ikke er syk, så er du i en annen tilstand. Mange ting skjer i kroppen som ikke er vanlig for de som ikke er gravide. Hormoner raser,man blir fortere sliten og trett, økt vekt og økt belastning på kroppen, forandring i tyngdepunktet osv. Alle graviditeter er forskjellige og det individuelt hvor mye man orker. Slik er det ellers også. Ikke ha dårlig samvittighet ihvertfall! Du får heller prøve å tenke slik at dersom du hadde fortsatt i full stilling så kansje du hadde slitt deg ut fullstendig og blitt 100% sykemeldt istede. Vær heller glad klarer å jobbe 50 %,ikke alle som klarer det heller..

Skrevet

Nei, å være gravid er ikke en sykdom, men å ha en stressende jobb er ikke bra for hverken deg eller babyen.

Jeg har vært sykemeldt (100%) i 2 uker nå fordi jeg var så trøtt at jeg måtte legge meg bare jeg hadde sendt ungene av gårde til skolen. Og det eneste jeg hadde gjort da var stå opp, gi dem frokost, smurt lunsjpakke og 'kjefte litt' fordi de ellers ble sene ;-)

Da var jeg klar for flere timers soving igjen. Ikke noe liv det, hvis man så må på jobb selv :-(

Idag var jeg hos gyn fordi jeg har hatt kraftige kynnere hele helgen, og mensmurring nederst i ryggen, selv om jeg lå på sofaen eller i sengen.

Han sjekket... heldigvis har det ikke åpnet seg, men hodet til babyen ligger veldig langt ned i bekkenet, noe som gjør at det presser ekstra på og jeg har vondt i bekkenet og kynnere.

Kynnere er som regel ufarlige, men har man FOR mange kynnere så kan de faktisk føre til at livmorhalsen begynner å åpne seg :-(

Jeg får medisiner som motvirker rier og må ta det veldig med ro.

Mannen min var med å fikk beskjed om at det ikke blir noe støvsuging og golvvask og andre tunge ting på meg.. så han måtte være snill ;-)

Men det ER han! :-)

Ble sykemeldt 100% ut svangerskapet pga fare for prematur fødsel.

Bør jeg ha dårlig samvittighet... neida, synes ikke det.

Det er altfor tidlig for barnet å bli født nå (uke 22) og jeg MÅ tenke på hva som er best for babyen, selv om det blir drittkjedelig etterhvert å ligge på sofaen hele dagen :-((

Gikk bare en liten tur til naboen til en kopp kaffe igår, men kjente godt at allerede det burde jeg ikke ha gjort... fikk som 'takk' veldig mye vondt :-(

Kjære deg, ikke ha dårlig samvittighet. Det er ikke uten grunn legen har sykemeldt deg! Prøv å ta det med ro når du ikke jobber... stress er ikke bra!

(var forresten hos tannlegen pga mye tannverk ei uke siden, jeg var redd at røntgen eller bedøvelse skulle kunne skade babyen, men tannlegen sa at det som nå er verst for babyen er din stress - jeg har tannlegeskrekk - )

Skrevet

Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Jeg følte akkurat på samme måte som deg under forrige svangerskap og nektet legen å sykemelde meg selvom JM og fysioterapaut bad meg om å gjøre det. Jeg var jo bare gravid og alle andre klarer det jo! Det endte i full sykemelding etter premature rier i uke 32, Lillemann kom i uke 36 + 5. Jeg har kjent på hvordan det er å nesten få en baby for tidlig og det er ikke verdt det. Jobben betyr så utrolig lite i forhold til det du har i vente.

Permisjonen min slutter 2 juni, og jeg er gravid igjen, men det blir sykemelding frem til neste permisjon. Det var ikke noe moro å fortelle det til sjefen denne gangen heller selvom jeg har distansert meg fra jobben. ( Jeg kan jo nevne at Lillemann ble født med et syndrom (det kommer til å gå bra med han), vi vet ikke om jenta jeg bærer på nå har det samme og min far var nære å på og bli borte fra oss etter en operasjon. Jeg er derfor ikke mentalt i stand til å gå tilbake i jobb)

Ikke ha dålig samvittighet.

Skrevet

Nei det skal du ikke ha - Kos deg med den voksende magen din. Det gjør jeg!

Skrevet

Ikke ha dårlg samvittighet. Det folk ofte glemmer er at det er ikke du som sykemelder deg; ,det er legen din som gjør det...!

Og ikke tenk på jobben, de klarer seg, sorry å måtte si det; men ingen er uerstattelige ;)

Og du tjener ikkeno på å presse deg selv; det er det ingen som takker deg for senere.. snakker av egen erfaring der. Pressa meg til å gå på jobb i forrige uke, med 38,5-39 i feber, på grunn av personalmangel..Hvor er jeg denne uka? Jo, sykemeldt på grunn av bihulebetennelse og bronkitt...

Ta vare på deg selv du; og det er sant som du sier; graviditet er ingen sykdom; men man kan bli veldig syk av å være det!!

Skrevet

Du anonym der oppe, det er nå veldig så perfekt du er når det gjelder alt mulig da! Det er ikke snakk om å holde ut eller ikke, det er snakk om å ta vare på kroppen og lytte til de signaler den gir for å være oppegående til å ta vare på den lille når den tid kommer.

At et voksent menneske kan komme med så mye vas, det sjokkerer meg!!

Skrevet

det var selvfølgelig til anonym nr 2, ikkje HI! :)

Skrevet

Tviler på at anonym nr. 2 er gravid, kanskje ikke en kvinne i det hele tatt. Ingen kvinne og ihvert fall ikke en gravid kvinne hadde uttalt seg på den måten!

Du skal selvfølgelig ikke ha dårlig samvittighet, bare gjør det som er best for deg og babyen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...