Gå til innhold

Morkakens plassering - hvordan ligger din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skjemaet jeg fikk med meg fra ordinær ul i uke 19, står det:

"Placenta: dypt sete, posterior".

Posterior betyr jo at den ligger mot ryggen og ikke mot magen, men så var det dette med dypt sete, da. På engelsk snakker man om "low lying" - en posisjon som ikke er uvanlig tidlig i svangerskapet, og som oftest kommer morkaken høyere opp senere i svangerskapet. MEN - i noen få tilfeller gjør den ikke det, og da blir det keisersnitt.

Er dypt sete og low lying det samme?

Hva står det på skjemaet deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror min ligger på høyre side, litt fremme...

Skrevet

Min ligger langs ryggen.. =) Så hun var ikke overrasket over at jeg kjente spark tidlig.. =)

Skrevet

Men ligger den oppe eller nede? Står det noe om dypt sete? Min ligger også langs ryggen, men i tillegg står det dypt sete.

Skrevet

hmmm... det står bare posterior.. jeg aner ikke..

Skrevet

Hei.

Det står også Posterior på mitt skjema. Jordmor forklarte meg at morkaka ligger på nedre bakre vegg. Hun ville ha meg inn til en ekstra UL i uke 32 for å sjekke at den har vokst oppover. Hun trudde den ville gjøre det, men ville ha meg inn til sjekk for å være sikker.

Om du ikke har fått ny UL time så ligger den sikkert heeelt fint plassert ;)

Kan dessverre ikke svare deg på om dypt sete og low lying er det samme, men det høres likt ut, gjør det da ikke?!

Skrevet

Min ligger mot ryggen litt mot toppen:) Perfekt plassering sa JM på ordinær UL:)

Skrevet

Ok, hvis min ligger mot ryggen, men dypt sete, betyr det nok at jeg må ta en ekstra sjekk i uke 32 for å se om den har steget. Normalt gjør den visst det (90% av tilfellene). Det kinkige er hvis den ligger og sperrer foran livmormunnen.

Synes bare det er så rart at ingen ikke nevnte noe om dette, og at man må lese seg til vesentlige ting selv.

Skrevet

Ja det høres likt ut som mitt. Jeg måtte bestille time med en gang eter ord UL så veldig merkelig om det samme gjelder for deg. Mulig det varierer fra kommune til kommune?!

Spør jordmor eller lege neste gang du skal der.

Skrevet

På mitt skjema står det Anterior. Hun sa den lå fremme.

Skrevet

Jeg fikk også vite at jeg har placenta anterior, og i tillegg lå den langt nede. Skal på ny UL for å se om den flytter seg oppover, har ikke så veldig lyst på keisersnitt, så krysser fingre:) Er det mest vanlig med placenta posterior? Noen som vet om noen ulemper med å ha morkaken foran?

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at den lå bra. Den vil også fungere litt som demper på sparkene. Greit å vite. :o)

Skrevet

Posterior er mest vanlig. Anterior er ikke noe problem. Kun problem hvis morkaken ligger over livmormunnen og sperrer, noe den kan gjøre ved både posterior og anterior slik jeg skjønner det. Da ligger den lavt nede. I 90 % av tilfellene flytter den seg oppover senere i svangerskapet.

Skrevet

I første svangerskap (uke 18) hadde jeg morkake som lå over åpning, som heter "placenta previa". Måtte inn til ny kontrol (uke 32) da var "placenta dyptliggende, men slutter i avstand til m.m" (mormunn). Fødte 6 dager over term, ingen problemer.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...