Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 Hei. Skal ta blodprøve mandag. Det er ikke funnet noe i urinen, men på ultralyd var babyen veldig stor. Er også i dårlig form. Det må da bli keisersnitt vist ungen blir 5kg. Jeg er 1.60 høy og liten over hoftene. Herregud.... Hvordan skal jeg få ut den ungen...
Pianutten Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 Hei! Er det glukosebelastning du mener du skal på? Selv har jeg vært på det, men ingen sv.sk.diabetes her nei. Men lillegutten vår var i uke 30 23% større enn gjennomsnittet, så om han fortsatte vekstkurven sin likedan frem til fødsel antydet jordmor at han ble 4200-4300gram. Hvordan det er med ks i forhold til stort barn er jeg jommen ikke sikkert på, men jeg mener å ha hørt at man blir tatt med på "råd" med fødselslege og jordmor om man ved termin har et barn på over 4700-4800...men sikker er jeg ikke. Hør med jordmor du! De har en genuin evne til å forklare og berolige bekymringer
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Min førstefødte veide 5020 gram, og det ble ikke oppdaget før han var født. Det var en normal fødsel. Nå vil legene at jeg skal følges opp ekstra i dette svangerskap. Hadde ikke svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap, ingen symptomer i allefall og ingen glukose i urinen. Har tatt glukosebelastning igår. Blir litt fornærmet når legene tror jeg kan ha/ha hatt svangerskapsdiabetes. Jeg som spiser så utrolig lite karbohydrater, og bruker kun kunstig søtning.......men man kan vel få det alikevel... Men, de får bare teste meg. De sier at hvis jeg får stort barn denne gangen (og det ikke er dia), så er det på grunn av svært god morkake. Skal også ta UL i uke 37, og de vil da vurdere igangsetting om han her også er stor. Og på UL i uke 24 var han over gjennomsnittet, og SF målet har sprengt normalene på kurven...så.....hehe..(nervøs latter).
MomInUSA Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 Hei - jeg har svangerskapsdibetes, og hadde det sist, men faar smaa barn (min forrige var 2950 gram 3 dager foer termin og tror ikke denne blir mye stoerre). Ville bare kommentere at sv diabetes ikke kommer av at man spiser sukker eller karbohydrater, men av kroppens reaksjon paa svangerskapshormonene - hos noen tar disse hormonene plassen til insulinet saa kroppen ikke faar brukt det effektivt. Det er mange faktorer som oeker risikoen for sv diabetes, men spise sukker er ikke en av dem, iallefall ikke direkte. Ogsaa, man har ikke noedvendigvis sukker i urinen om man har sv diabetes - man trenger ikke ha noen symptomer i det hele tatt. Jeg har aldri hatt sukker i urinen i forrige eller dette svangerskap, og har ingen symptomer, men glukosebelastningen kommer tilbake hoey! Jeg er veldig arvelig belastet naar det gjelder diabetes. Man trenger ikke faa store barn fordi man har sv diabetes, det er helst naar man har ukontrollert sv diabetes eller diabetes at babyen kan bli stor. Og selvfoelgelig kan man faa veldig store barn uten aa ha noen form for diabetes. Uansett, hode-stoerrelsen bestemmer ofte hvor vanskelig foedselen blir, ikke noedvendigvis bare vekten..... Ogsaa, jeg vet flere som er korte og smaa over hoftene som har foedt veldig store babyer uten problem (husk, naar de beregner vekt saa er babyen som regel noe mindre naar den kommer ut enn det som er beregnet) Lykke til iallefall - haaper det gaar fint med deg!!
MammaTilNick Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 min er ca 4,6kg, men jeg har et stort bekken. gruer meg tilhan skal ut jeg=(
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 Huff ja, det er jo greit å vite Føler av og til at man blir litt uthengt (bla. gjennom media) fordi man får store barn. At man er usunn og det er grunnen. Det er jo ikke alltid det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå