Gå til innhold

SKJEMA HELVETE!!!!AAArrrghhh...HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke dette skjemaet vi skal sende inn til NAV...holder på å bli gal..."krav om ytelse ved fødsel og adopsjon" heter det. Får det garantert i retur tenker jeg;)

Punkt 4.5. Oppgi bruttoinntekt..pr. måned

Er det her meningen at jeg skal skrive ned nøyaktig sum (det vil i såfall bety at jeg må regne ut dette, for jobber turnus og har forskjellig lønn fra måned til måned alt ettersom hvor mange kveldsvakter etc)? Eller skal jeg bare skrive ned en sum fra en av lønnslippene mine og legge ved en kopi?

Og så er det punkt 5.6 da...fedrekvote...hvordan skal jeg vite når far skal ha sin permisjone når ikke bebisen er født enda? Eller er det bare en ca. dato man skal skrive inn her?

Uff, føler meg så innmari dum...

Håper noen skjønner hva jeg mener....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg dytter litt:)

Skrevet

om lønnen din er forskjellig så skal arbeidsgiveren din regne ut ett snitt og føre det på for deg.

når det gjelder når papsen skal ha permisjon så kan du jo velge det.. skrie på f.eks.. de siste seks ukene av permisjonstiden, eller skriv på at du vil ha tidskonto.. så han kan ta litt permisjon innimellom..

Skrevet

På det første vet jeg ikke for jeg har fast lønn...

på punkt 5.6

Alt regnes ut ifra termindato!

Så beregn når fars uker skal avvikles i forhold til den.

Får du før termin må nav og arbeidsgivere varsles om dette.

Dersom det er noe uavklart rundt når far skal ha sine uker trenger han ikke søke/varsle før en drøy mnd. før han skal gå ut.

Så dere kan opplyse om hvor mange uker far skal ha, og skrive at når far skal avvikle sin perm blir bestemt senere. Permisjonen må ikke nødvendigvis avholdes i én sammenhengende periode.

Skrevet

Så jeg må ringe arbeidsgiver og be om dette da..for dette blir vel ikke gjort automatisk akkurat!?

Tusen takk for svar forresten!

Skrevet

kan ikke hjelpe deg med pungt 4.5 men ang 5.6. jeg skrev ingenting der når jeg sendte inn. snakket med nav å de sa jeg kunne gi beskjed når jeg viste.

Skrevet

Takker...

Skrevet

Du må nok be arbeidsgiveren din om dette ja. Jeg fikk hvertfall flettet huden full på navs kontor fordi sjefen ikke hadde skrevet på summen på inntekt og skatteopplysningsskjemaet. Og dette er ikke noe NAV kan regne ut, det var visst ulovlig. Så det er nok arbeidsgiveren som må regne det ut og sende inn skjemaet for deg=)

Når det er sagt, skal NAV ha inn inntektsopplysninger om faren også? fordi det har ikke jeg gjort... fikk aldri beskjed om det på møte med saksbehandler for fødselspenger, men ser flere nevner det.. Virker jo logisk når jeg tenker på det.

Skrevet

Jeg trengte ikke føre opp summen på intekt.Dette tok nav seg av da de fikk papirene om lønn og skatt fra arbgivern min.

Skrevet

Har forstått det slik at de skal ha inn opplysninger på oss begge ja..

Takk for hjelpen!

Skrevet

Men gjør arb.giver dette automatisk? Eller må man be de om dette?

Skrevet

Jeg ba arbgiver gi beskjed til lønningskontoret om at de måtte sende skjema til nav.Tok litt tid før nav klarte å sommle seg til å ta imot den faxen,men de fikk da ordnet det.Samboern min trengte ikke levere skjemaet før han skal ha permisjon.

Skrevet

arbeidsgiver skal automatisk sende inn opplysninger om din lønn.. d gjor dei iallefall med meg og virka som om d var normal prosedyre

Skrevet

det er bare å levere med lønns og trekkoppgaven fra 2006.der står jo alt.det gjorde jeg.

Skrevet

Takk for alle svar...får se om jeg finner ut av dette! Er litt treg og da, så dette går vel ikke i orden før permisjonen starter...(31. Mai)..

Skrevet

gi bare beskjed til arbeidsgiveren din at han må føre på inntekten din på inntekt og skatteopplysningsskjemaet. Siden du har en variabel lønn må han føre på gjennomsnittet. Man må be arbeidsgiveren om å sende inn dette skjemaet. Du skal hvertfall slippe å måtte styre med det, men sørg nå for at det blir sendt inn hvertfall=)

Jeg har ikke sendt inn noe info om lønnen til faren, men om nav vil ha det også så får de nå gi beskjed om det.

Skrevet

De skal ha inntektsopplysninger om far også.

Det står i pkt. 4.11 i søknadsskjemaet om foreldrepenger.

Men denne infoen trenger de ikke før en måneds tid før far går ut i perm.

Skrevet

skal man bare laste ned skjemaet fra nettet da og levere inn med info om farens inntekt litt før en mnd før far går ut i permisjon?

Skrevet

Når det gjelder fedrekvoten, så fikk jeg beskjed ifra trygdekontoret, da jeg leverte skjemaet, om at det med datoer for når pappan skulle ha permisjon var ikke nøye å føre på. Bare at man sa ifra i god tid før pappan skulle ha permisjonen sin.

Så hør med trygdekontoret ditt du :)

Og en annen ting...jeg tok med meg skjemaet og ba de se over om alt var riktig utfyllt, før jeg leverte det ;)

Skrevet

Vet ikke om de trenger nytt skjema eller om det holder å bare sende den infoen de trenger (opplysninger om arbeidsforhold og lønn, samt kopi av lønnslipp/årsmelding) i et vanlig brev.

Hos oss har far variabel inntekt og stillingsprosent, så for at infoen om han skal bli mest mulig riktig venter vi med å sende den inn.

Vi ringte og spurte, og da sa de at "infoen om fars arbeidsforhold trenger vi ikke enda. Den kan dere sende når det nærmer seg fars uker"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...