Gå til innhold

Noen som har erfaring med permisjon/foreldrepenger???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med avgjørelsen på om jeg skal ha permisjon med 80 eller 100 prosent utbetaling da vi har et huslån som må dekkes, noen som aner hvor mye mindre man får utbetalt ved 80 prosent? Vil jo gjerne ha lengst mulig permisjon, men kjedelig å være konstant blakk og ikke ha råd til noe ekstra til nurket... :( Hørte noe om at man ikke fikk så mye mindre med 80 prosent fordi man får lavere skattetrekk enn ved 100 prosent??? Noen som kan hjelpe???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke "reglene", men vi valgte 80 % sist og var fornøyd med det. Har hørt om andre som har angra på at de tok 100%. Det spørs vel også litt om dere har noen til å passe barnet når permisjonen er ferdig eller må ta ulønna permisjon. Vi kommer til å ha 80 % også denne gangen.

Skrevet

Såvidt jeg har fått med meg så får man mindre utbetalt totalt ved 80%..

Vet ikke hvorfor!

Men ser det er flere som velger å ta 100% og deretter ta en mnd ubetalt perm og faktisk komme bedre ut av det..

Skrevet

Takk for tips, greit å få det økonomiske i orden! ;) Takknemlig for fler tips om er fler som har erfaringer...

Skrevet

Jeg ville først og fremst ha tenkt på hva som skjer med barnet etter endt permisjon - det er jo ikke fyllt ett år da, kan hverken gå eller snakke, men har begynt å bli ikke helt så avhengig av morsmelk lenger. Har du noen som passer barnet ditt når du begynner å jobbe igjen? Og hva koster det?

Selvfølgelig får du litt mer penger i den store sammenhengen om du velger 100%, men det spørs om det er verdt det. Jeg gjorde det sist fordi jeg ikke tenkte på "etterpå" og angret fryktelig når det gikk opp for meg.

Hvor mye du får ut til slutt er ikke så lett å finne ut på forhånd, men det skulle være mulig. Skatten kan bli litt annerledes ved 80%, men det spørs jo også om du har mange slike lønnstillegg pga funksjoner eller ekstraoppgaver du har avtalt med arbeidsgivern din- de blir nemlig borte uansett hvilken ordning du velger!

Skrevet

Takk for nyttig link Nenya, har sjekket ut litt idag og tror nok det blir 80 % på meg selv om jeg må kanskje må snu og vende litt mer på kronene, vil jo det beste for lillegutt og det er jo å ha mamma hjemme lengst mulig! ;) Med barnetrygd i tillegg og litt lavere skattetrekk pga lavere utbetaling kan en da umulig tape så mye at det er verdt å ofre de ekstra ukene en heller kan få med den lille!!! ;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette i det hele tatt. Først forstod jeg det slik at ved 80% fikk man totalt mindre utbetalt enn ved 100%. Derfor lønte det seg å ta 100% og heller ta ubetalt permisjon etterpå. I tillegg sparer man jo opp litt fra hver måned så man ikke blir blakk under ulønnet permisjon (kanskje lettere sagt enn gjort).

MEN jeg prøvde å regne på dette. Barnefar skal ha 10 uker av permisjonen, og får betalt mellomlegget av arbeidsgiver. Han tjener over 6G. Dermed spiller det ingen rolle for hans del av permisjonen. Ser jeg deretter på min del av permisjonen (44 uker eller 34 uker alt ettersom) fikk jeg at jeg fikk mer totalt utbetalt med 80%! Jeg er under 6G. Kan noen forklare meg dette? Jeg føler meg kjempeforvirret og har ikke fått noe svar fra NAV...

Skrevet

Pratet med NAV igår for å prøve å få noe logisk svar og utregning igår, men det hjalp ikke stort, så tror jeg skal ringe lønningskontoret idag å sjekke om de kan hjelpe meg istedet, er jo deres utregning som betyr noe for meg, ettersom jeg får utbetalt fra jobben mens de får igjen fra trygdekontoret, håper jeg får en bedre forklaring der... Av å til er det ikke like lønnsomt å jobbe i et mannsdominert yrke, for ledelsen har jo aldri vært borti dette før de heller... :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...