Gå til innhold

Drikker ikke melk. Trenger hun kalsiumtilskudd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 4 år. Hun drikker ikke melk/yoghurt. Trenger man å gi noen form for kalsium tilskudd? Det er så forskjellig hvilke råd man får. Noen meiner man får nok kalsium igjennom annen mat. Ellers spiser hun ost og andre ting med melk i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to barn på 4 1/2 og 2 år som heller ikke drikker melk. Spurte på helsestasjonen om vi skulle ta noe ekstra tilskudd. Den ene legen mente nei, de spiser ost så det skulle være greit. Den andre legen mente ja, siden de spiste lite grønnsaker.

Vi konkluderte med at det koster lite å gi de en kalktabelett i dag, mot at kroppen blir ødelagt av mangler i fremtiden :o)

Kjøpte noen rosa kalktabletter på apoteket som smaker jordbær og de går rett ned :o)

Skrevet

Det er ikke nødvendig å gi noe form for kalciums-tilskudd, men du må gjerne gi det hvis du ønsker. De er ganske mange barn som ikke drikker melk, yoghurt og andre melkeprodukter - enten fordi de ikke liker det - men også er det mange som ikke tåler det. Det er litt viktig å konstantere hvorfor den unge damen ikke vil drikke melk - smak/konsistens eller får hun vondt i magen? Er det smak/konsistens, kan man kamuflere dette på mange vis - f.eks smoothies. For de som får vondt i magen, må du se på avføring for å kunne begynne å tenke på toleranse.Løs mage er ofte relatert til intoleranse mot melkesukker, mens hard mage relateres ofte til intoleranse mot melkeprotein. Prøv med rismelk eller soyamelk. Disse kommer også med forskjellige smaker (ikke kunstige), og jeg har god erfaring med disse. Spesielt den soyamelken som er rosa (jorbærsmak) er populær hos småjentene! Kalcium finnes også i vanlige matvarer, og hun kan få et godt nok opptak derifra.

Skrevet

Hvis hu spiser brokkoli f.eks. så trenger du ikke tenke på kalsium tilskudd. I brokkoli (og spinat og flere grønnsaker) er det masse kalsium!

Har en jente på 9 år som ikke liker melk. Hun spiser heller ikke ost. Men hun spiser yoghurt og grønnsaker, så jeg er ikke bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...